Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر کشاورزی، دام‌پروری و غذای برزیل در جمع فعالان بخش خصوصی ایران:

برزیل از کالاهای کشاورزی باکیفیت ایران استقبال می‌کند/ از هر سه شغل رسمی در برزیل یکی با دامپروری مرتبط است

همایش تجاری ایران و برزیل با حضور نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و معاون وزیر کشاورزی، دام‌پروری و غذای برزیل برگزار شد.

برزیل از کالاهای کشاورزی باکیفیت ایران استقبال می‌کند/ از هر سه شغل رسمی در برزیل یکی با دامپروری مرتبط است

همایش تجاری ایران و برزیل با حضور نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و معاون وزیر کشاورزی، دام‌پروری و غذای برزیل برگزار شد.

به گزارش ایانا از اتاق ایران، همایش تجاری ایران و برزیل با حضور نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و معاون وزیر کشاورزی، دام‌پروری و غذای برزیل برگزار شد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این همایش گفت: تراز تجاری میان دو کشور اختلاف جدی دارد و ما باید برای صادرات بیشتر به برزیل تلاش کنیم.

پدرام سلطانی افزود: در سال‌های گذشته باوجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها، نیازهای کشاورزی خود را از برزیل تأمین کردیم و این اعتماد در فعالان اقتصادی به وجود آمد که بدون نگرانی از مسائل و اختلافات سیاسی می‌توانند با کشور برزیل روابط اقتصادی داشته باشند.

سلطانی با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری مشترک میان ایران و برزیل گفت: انتظار داریم در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری مشترک میان دو طرف انجام شود و همچنین بتوانیم در مسیر صنعتی سازی کشاورزی از دانش برزیل استفاده کنیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران تأکید کرد: روابط ایران و برزیل همواره گرم و صمیمانه بوده است و به‌ویژه در چند سال اخیر شاهد نزدیکی بیشتر دو کشور بوده‌ایم. برزیل یکی از اقتصادهای بزرگ و رشد یافته جهان است و در ابعاد مختلف توانمندی‌های غیرقابل‌انکاری دارد و برای فعالان اقتصادی کشور ما شریک مهمی محسوب می‌شود.

او در مورد ظرفیت‌های اقتصادی برزیل گفت: برزیل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی مطرح است و در زمینه‌ تولید محصولات صنعتی، معدن و نفت و گاز هم توانایی‌های زیادی دارد و به‌خوبی می‌تواند اقتصاد مکمل ایران باشد.

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به آغاز فعالیت اتاق تازه تأسیس ایران و برزیل گفت: اتاق ایران قبل از تشکیل اتاق‌ مشترک با برخی کشورهای همسایه، به سراغ تشکیل اتاق مشترک با برزیل رفته است؛ این موضوع نشان از اهمیت این کشور برای ایران دارد.

برگزاری کمیته مشورتی کشاورزی ایران و برزیل

معاون وزیر کشاورزی، دام‌پروری و غذای برزیل با تأکید بر تلاش دولت برزیل برای بهبود و توسعه روابط دو کشور گفت: اولین کمیته مشورتی کشاورزی بین ایران و برزیل 21 و 22 نوامبر (30 آبان و 1 آذر) در برزیل برگزار می‌شود و ما از شرکت‌های بخش خصوصی ایران هم در کنار بخش دولتی برای حضور در این نشست دعوت می‌کنیم.

به گفته ائومار نواکی، این نشست باهدف بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و برای تعیین نقشه راه همکاری‌های اقتصادی دو طرف تشکیل می‌شود.

نواکی بر نقش کشاورزی و دام‌پروری در اقتصاد برزیل تأکید کرد و گفت: از هر سه شغل رسمی در برزیل یکی با دام‌پروری مرتبط است و 30 درصد تولید ناخالص داخلی و 50 درصد صادرات را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد.

او افزود: البته ما قوانین محکمی در حوزه کشاورزی داریم و محیط‌زیست برای ما خیلی مهم است به‌طوری‌که کشاورزان تنها در 20 درصد زمین‌های جنگل‌های آمازون می‌توانند فعالیت کنند.

معاون وزیر کشاورزی، دام‌پروری و غذای برزیل با تأکید بر توانمندی دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه گفت: توافقی در زمینه همکاری کشاورزی با ایران داریم که تلاش می‌کنیم آن را به جلو ببریم.

نواکی با تأکید بر نقش دولت‌ها در روابط اقتصادی گفت: دولت‌ها نقش تسهیل‌کننده را برای توسعه روابط تجاری میان فعالان اقتصادی دارند و باید در این زمینه تلاش کنند.

او افزود: از موانع مهم در توسعه روابط دوجانبه مشکلات بانکی است و ما به دنبال حل این موضوع هستیم.

نواکی با اشاره به سخنان سلطانی برای توازن بخشیدن به تعاملات تجاری ایران و برزیل گفت: راه‌های زیادی برای ورود ایران به بازار برزیل وجود دارد هر چند نمی‌توان امیدوار بود که تراتز تجاری دو کشور به میزان زیادی تغییر کند.

معاون وزیر کشاورزی، دام‌پروری و غذای برزیل افزود: کالاهای ایرانی درصورتی‌که باکیفیت و باقیمت رقابتی تولید شوند در بازار برزیل جا باز می‌کنند و ما هم معتقدیم که بازار باید دوطرفه باشد و در این زمینه باید به اقتصاد مکمل دو کشور توجه کنیم. برزیل از کالای باکیفیت ایرانی استقبال می‌کند.

نواکی بابیان اینکه برزیل در 40 سال گذشته تولیدات خود را سه برابر کرده است گفت: علاقه‌مندیم تجربیات خود، به‌ویژه تجربیات مراکز تحقیقاتی را به ایران منتقل کنیم.

مشکل بانکی، سد راه تقویت تعامل تجاری

همچنین رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل با اشاره به ظرفیت‌های بسیار در توسعه روابط ایران و برزیل به‌ویژه در حوزه کشاورزی گفت: مهم‌ترین مشکل در توسعه روابط دو کشور مشکلات بانکی و مالی است.

کاوه زرگران افزود: با توجه به ظرفیت‌های زیادی که دو کشور دارند در صورت رفع این مشکل جهش‌های زیادی در روابط دو طرف در حوزه صادرات و واردات ایجاد خواهد شد.

زرگران در این نشست گزارشی در مورد اقتصاد ایران و ظرفیت‌های کشاورزی برای توسعه روابط دو کشور ارائه کرد.

تفاهم ایران و برزیل بر سر مسائل بانکی

سفیر برزیل در ایران هم مهم‌ترین نگرانی دو طرف را مشکلات بانکی دانست و گفت: برای حل مشکلات بانکی قدم‌های خوبی برداشته‌شده است و در ماه گذشته هیاتی از بانک مرکزی ایران به برزیل آمده و مشکلات مالی و بانکی را بررسی کردند.

رودریگو دی آزردو سانتوس افزود: بعضی بانک‌های ایرانی و برزیلی تفاهم‌نامه‌ای برای کار مشترک امضا کرده‌اند که نتیجه‌بخش بوده است.

آزردو سانتوس گفت: بانک توسعه اقتصادی و اجتماعی برزیل به‌نوعی متعهد شده که در صورت ضمانت بانک‌های ایرانی، در تأمین مالی پروژه‌ها مشارکت کند که فکر می‌کنم تا پایان سال امکان عملی شدن این برنامه فراهم شود.

او بر برگزاری جلسات مشترک میان فعالان اقتصادی دو کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: این ارتباطات تسهیل‌کننده روابط بخش خصوصی دو کشور است و در رشد روابط سیاسی دو کشور نیز موثر خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید