Iranian Agriculture News Agency

٤ قاتل ایرانی‌ها



شهروند| بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته‌های مغزی، سرطان‌ها و تصادفات، ایرانیان را می‌کشند. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، در‌ سال گذشته ٣٢٧‌هزار و ٥٢٥ نفر جانشان را از دست دادند که سهم قابل‌ توجهی از این مرگ‌ومیرها به همین چهار عامل می‌رسد. به استناد آخرین گزارش اعلام‌شده از سوی ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت دولت دوازدهم، در‌ سال ٩٥، ٦٧‌هزار و ١٧١نفر به دلیل سکته‌های حاد قلبی، ٣٣‌هزار نفر به دلیل سکته‌های حاد مغزی و ١٥‌هزار نفر به دلیل سرطان‌ها جانشان را از دست داده‌اند که همین آمارها تابلوی مرگ‌ومیر ایرانیان را تغییر داده است. حالا در کنار همه اینها، باید شاخص‌های سلامتی مربوط به رفتار ایرانیان را هم اضافه کرد؛ مثل چاقی و اضافه وزنی. به استناد گزارش اخیر وزارت بهداشت، در‌ سال ٨٥، ٤٤‌درصد افراد بالای ١٨‌سال از چاقی یا اضافه‌وزنی رنج می‌بردند که این عدد اکنون به ٧٠‌درصد رسیده است. آماری که نگرانی وزارت بهداشت را به همره داشته و از آن به‌عنوان اعداد خطرناک یاد کرده است؛ موضوعی که تنها گریبان بزرگسالان را نگرفته و اخیرا به کودکان زیر ٥‌سال هم سرایت کرده است، به‌طوری که ١٣,٧‌درصد از این گروه کودکان چاقند یا اضافه‌وزنی دارند. کودکان در گروه سنی ١٣ تا ١٨‌سال هم از این چاقی و اضافه‌وزنی سهم قابل توجهی دارند، به‌طوری که ٢٠.٥‌درصد از این کودکان هم یا چاقند یا اضافه‌وزنی دارند. یعنی از هر ٥نفر، یک‌نفر از این گروه سنی، چاق است یا مشکل اضافه‌وزنی دارد.
حالا در کنار همه اینها، فشارخون را نباید فراموش کرد. به استناد گزارش وزارت بهداشت، شیوع این بیماری درحال افزایش است، به‌طوری که از هر چهارنفر، یک‌نفر مبتلا به این بیماری است که بیشتر آنها هم از بیماری‌شان اطلاعی ندارند.
حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت، این گزارش را در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد و درعین حال به دستاوردهایی که منجر به کاهش برخی از بیماری‌ها شده هم، اشاره کرد: «ما در کشور دستاوردهایی مانند کاهش بیماری‌های عفونی، کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و... را داشته‌ایم. درهمین زمینه باید به شاخص‌های سلامت اشاره کرد که رشد قابل توجهی داشته‌اند، مثل کاهش مرگ‌ومیر نوزادان که آن را از هر‌ هزار نفر به زیر ١٠نفر رسانده‌ایم. همچنین میزان شیوع مصرف مواد دخانی که در‌ سال ٩٠ به ١٤‌درصد رسیده بود، اکنون توانستیم رشد مصرف را کنترل کنیم.»
او در ادامه گزارشی که اعلام کرد، جزییات بخش‌هایی از آخرین سرشماری انجام‌شده در کشور را خواند: «براساس آخرین سرشماری، جمعیت ایران ٧٩‌میلیون و ٩٠٠‌هزار نفر است که ۵۹‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر در شهرها و ۲۰‌میلیون و ۷۳۰‌هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند. بنابراین، نسبت شهرنشینی به روستانشینی درحال حاضر ۷۴ به ۲۶ است. به استناد همین سرشماری، درحال حاضر ٢٤‌میلیون و ١٧٥‌هزار خانوار در کشور وجود دارند که ٨,٤٦‌درصد خانوارها در کشور یک‌نفره، ٢٠.٧‌درصد دونفره، ٢٨.٤٥‌درصد سه‌نفره، ٢٧.٦٤‌درصد چهارنفره و ١٤.٧٤‌درصد پنج‌نفره است.» او در تشریح وضع جمعیتی کشور ادامه داد: «از دهه ۷۰ رشد جمعیت منفی در روستاها را شاهد بودیم. علت عمده این موضوع مهاجرت است. همچنین هرم سنی جمعیت ما از سنین جوانی به هرم سنی میانسالی درحال تغییر است و بالاترین رده سنی ما از نظر ‌درصد در سنین ۳۰ تا ۳۴‌سال قرار دارد. در‌ سال ۱۳۶۵، ۴۵.۵‌درصد از جمعیت ما در سنین صفر تا ۱۴‌سال بودند، اما این میزان در ‌سال ۹۵ به ۲۴‌درصد کاهش یافته است. این در حالی است که میزان سنین ۳۰ تا ۶۴‌سال از ۲۵.۱ به ۴۴.۸‌درصد در ‌سال ۹۵ رسیده است. در عین‌حال از ‌سال ۶۵ تاکنون افراد بالای ۶۰‌سال کشور از ۳.۱‌درصد به ۶.۱‌درصد افزایش یافته است.» با همه اینها حریرچی تأکید کرد که میزان امید به زندگی در کشور بالا رفته است: «به‌طور میانگین میزان کلی امید به زندگی در ایران ۷۴.۶ و میانگین امید به زندگی سالم نیز ۶۴.۸‌سال است.» او در عین حال در پاسخ به سوالی درباره مشکلات نگهداری از افراد سالمند در آینده، از نگرانی‌های وزارت بهداشت گفت: «متاسفانه یکی از مشکلات ما در آینده نگهداری افراد سالمند خواهد بود و این روندی است که در برخی کشورها پیش آمده است. حال وقتی که بُعد خانوار کاهش می‌یابد دیگر فرزندی وجود ندارد تا از افراد سالمند مراقبت کند. درعین‌حال امید به زندگی نیز افزایش یافته و در نتیجه بیماری‌های دوران پیری بیشتر می‌شود، بنابراین ما چاره‌ای نداریم که هم خانوارها را برای نگهداری افراد پیر خانواده مجهز و هم مراکزی را برای آنها تأمین کنیم.»
به ‌گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری، حریرچی به سوال خبرنگاران پاسخ داد که یکی از آنها مشکل متخصصان بیهوشی است که نسبت به کاهش تعرفه‌ها اعتراض کرده بودند: «در روز گذشته وزیر بهداشت با همکاران بیهوشی جلسه‌ای مبتنی بر تفاهم و همکاری داشتند و مباحثی در این جلسه مطرح شد. باید توجه کرد طبق بررسی که در دبیرخانه شورایعالی بیمه و کمیسیون اجتماعی دولت انجام گرفت و با توجه به مقتضیات مختلف و نظراتی که وجود داشت، کتاب تعرفه‌های نسبی در شهریورماه تغییراتی کرد.» او درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر این‌که متخصصان بیهوشی در چند بیمارستان خصوصی و دولتی شیراز دست از کار کشیده‌اند و جراحی‌های غیرضروری انجام نمی‌شود، توضیح داد: «بعید می‌دانم چنین اقدامی انجام شده باشد و امیدوارم که این خبر واقعی نباشد. اگر هم مسأله‌ای وجود داشته باشد، فکر می‌کنم به‌زودی حل می‌شود. البته ما خودمان هم تحت فشار هستیم. از طرفی وقتی بیماری بستری می‌شود حتی اگر با یک ساعت تأخیر کارش انجام شود، درست نیست.» حریرچی در ادامه این نشست خبری درباره اظهارنظر رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست مبنی بر سلامت برنج تراریخته توضیح داد: «آزمایش‌هایی روی این محصول انجام شده و نتیجه آن را اعلام کردند. آن‌طور که من شنیده‌ام این محصول مشکلی نداشته است، البته جزییات در این زمینه نیز اعلام
خواهد شد.»
ویزیت همزمان چندین بیمار از سوی یک پزشک، موضوع دیگری بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد و این مسئول در وزارت بهداشت در پاسخ به آن گفت: «متاسفانه این موضوع اتفاق جدیدی نیست و از نظر ما تخلف به شمار می‌رود و در برخی موارد خصوصا در بخش خصوصی که کمبود قابل ‌توجه نداریم هم دیده می‌شود. ما از پزشکان درخواست داریم که این کار را انجام ندهند. در عین حال از مردم می‌خواهیم در مواجهه با چنین موضوعی اعلام نظر و بر حفظ محرمانگی اسرار بیمار تأکید کنند. البته نظارت در این زمینه بر عهده نظام پزشکی است و واحدهای مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم می‌توانند این نظارت را انجام دهند.»
او ادامه داد: «البته باید توجه کرد که ما در برخی مناطق کشور و در بخش دولتی با کمبود پزشک عمومی و متخصص مواجهیم و گاهی بنا به ضرورت و از روی ناچاری چنین شرایطی رخ می‌دهد، چراکه تعداد متخصصان ما کم و توزیع آنها هم به دلیل محدودیت‌هایی که وزارت بهداشت دارد، نامتقارن است. حتی در بیمارستان‌های ارجاعی برخی شهرهای بزرگ هم پزشک ما در یک شیفت کاری باید ۵۰ تا ۶۰ بیمار را ویزیت کند که منجر به تراکم می‌شود و ما از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنیم و امیدوارم با تدابیری مانند بومی‌گزینی این مسأله حل شود. در عین حال با توسعه متوازن و بهبود شرایط زیست در مناطق محروم و با محرومیت‌زدایی می‌توان بخش عمده‌ای از این مسأله را حل کرد.»
حریرچی درباره مدت زمانی که طبق قانون یک پزشک باید برای ویزیت بیمار در نظر بگیرد، گفت: «طبق مصوبه دولت متوسط زمان ویزیت برای پزشک عمومی حداقل ۱۵ دقیقه، برای پزشک متخصص حداقل ۲۰دقیقه، برای پزشک فوق‌تخصص حداقل ۲۵دقیقه و برای روانپزشک حداقل ۳۰دقیقه زمان ویزیت مشخص شده است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید