Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران در گفت‌وگو با ایانا:

صدور مجوز کشت ارقام جدید پنبه؛ به‌زودی/ "نگار"؛ نام پیشنهادی رقم جدید پنبه/ میانگین عملکرد ارقام جدید پنبه 2 برابر متوسط کشوری

مجوز دو رقم پنبه مقاوم به آفت به‌زودی صادر و از این ارقام با متوسط عملکرد دو برابری نسبت به ارقام فعلی در هر هکتار، طی سال جاری یا سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

صدور مجوز کشت ارقام جدید پنبه؛ به‌زودی/ "نگار"؛ نام پیشنهادی رقم جدید پنبه/ میانگین عملکرد ارقام جدید پنبه 2 برابر متوسط کشوری

مجوز دو رقم پنبه مقاوم به آفت به‌زودی صادر و از این ارقام با متوسط عملکرد دو برابری نسبت به ارقام فعلی در هر هکتار، طی سال جاری یا سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: دو رقم جدید پنبه تراریخته، معروف به پنبه مقاوم به کرم قوزه و کرم سرخ وجود دارد که میانگین عملکرد آن در هر هکتار با همان میزان آب مصرفی دو برابر بیشتر از میانگین عملکرد پنبه کشور، معادل چهار تن در هکتار است و حتی عملکرد شش تن در هکتار هم از این ارقام گزارش شده، این دو رقم بی‌نیاز به سم بوده و آرایش قوزه‌های آن برداشت مکانیزه را تسهیل می‌کند، همچنین با ایجاد اشتغال، سودآوری بیشتری برای کشاورزان به همراه دارد.

به گفته بهزاد قره‌یاضی، این نوع پنبه (نگار) نامگذاری می‌شود، اما نام آن قطعی نشده و بستگی به شورای نامگذاری و صدور مجوز دارد.

وی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت پنبه به 75 تا 80 هزارهکتار به کمترین سطح زیرکشت تاریخ ایران رسیده است، بیان کرد: این میزان با استفاده بی‌رویه و بیش از حد سموم دفع آفات نباتی شیمیایی کشت می‌شود به‌طوری‌که طی مصاحبه میدانی با رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه، پنبه‌کاران برجسته ورامینی و گرگانی و مطالعات صورت‌گرفته، بین سه تا 14 بار سم‌پاشی در مزارع پنبه گزارش شده و به‌طور میانگین برای مبارزه با کرم قوزه پنبه چهار بار سم‌پاشی در مزارع صورت می‌گیرد.

رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران با بیان اینکه برای کشت پنبه باید از فناوری بی‌نیاز به سم‌پاشی یا یکبار برای آفات ثانویه استفاده کرد، ادامه داد: کاهش حداقل سه بار صرفه‌جویی در مصرف سم، خسارت وارده به محصول، محیط زیست و همچنین هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد، درنتیجه سود و درآمد کشاورزان افزایش می‌یابد.

قره‌یاضی اضافه کرد: کشت این محصول به روش سنتی و با استفاده از ارقام قدیمی مقرون به صرفه نیست؛ چرا که میانگین عملکرد پنبه در کشور دو تن در هکتار و هزینه کارگری برداشت هر کیلوگرم پنبه 500 تومان است.

وی یادآور شد: پنبه یکی از محصولات استراتژیک ایران و معروف به طلای سفید بود و با سطح زیرکشت 350 هزار هکتاری یکی از منابع ارزی کشور محسوب می‌شد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

قره‌یاضی با اشاره به تصمیم غیرعقلانی شاه درباره مقابله با هجوم کرم سرخ پنبه قبل از انقلاب، عنوان کرد: سیستان و بلوچستان و جنوب کشور بهترین منطقه برای کشت این محصول محسوب می‌شد، اما به‌دلیل ورود این آفت از پاکستان، شاه جهت کنترل آن دستور توقف کشت پنبه را صادر کرد که هنوز هم این توقف ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در ایرانشهر کارخانه پنبه‌پاک‌کنی‌ای وجود دارد که یک نفر هم در آن کار نکرده است، ادامه داد: شاه با این تصمیم، چاره‌ای برای کشت جایگزین و امرار معاش کشاورزان پنبه نیاندیشید و با توقف کشت پنبه و نبود شغل و تولید، قاچاق نیز در آن منطقه گسترش یافت که این امر در تولید گروهک‌های تروریستی همانند گروه ریگی تأثیر گذاشته است.

به گفته رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، توقف کشت پنبه و مبارزه در قرنطینه به‌منظور جلوگیری از رشد کرم سرخ در آن زمان از دید حفظ نباتات تصمیم علمی به‌شمار می‌رفت و این آفت در مناطق پنبه ورامین و گرگان کنترل شد، اما ادامه توقف کشت با گذشت نیم قرن و تحولات علمی، تنها راه مبارزه نیست و روش‌های زیادی برای مقابله با این آفت وجود دارد.

قره‌یاضی با بیان اینکه سالانه حدود 60 هزار تن پنبه از پاکستان وارد کشور می‌شود که سه میلیون هکتار از سطح زیر کشت پنبه این کشور تراریخته است، تأکید کرد: هندوستان با کشت پنبه غیرتراریخته، بزرگ‌ترین تولیدکننده و واردکننده این محصول محسوب می‌شد، این کشور از سال 2011 تصمیم به کشت پنبه تراریخته مقاوم به آفت گرفت و با سطح زیرکشت 13 میلیون هکتاری پنبه تراریخته، روغن نباتی 140 میلیون نفر در دنیا را از پنبه‌دانه تأمین می‌کند و هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده پنبه جهان محسوب می‌شود.

وی در پایان با ادعای اینکه مخالفان کشت پنبه تراریخته با انتشار شایعاتی مبنی بر خودکشی 300 هزار کشاورز هندی به‌خاطر پنبه تراریخته، مانع توسعه و پیشرفت کشت این محصول در کشور می‌شوند، اظهار کرد: این در حالی است که تاکنون منبع موثقی در این باره ارائه نداده‌اند./

H-960621-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید