Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات تازه نشان می‌دهد:

نمک‌های دریایی در سراسر جهان آلوده به ذرات پلاستیک است

در تحقیقات تازه مشخص شد که ذرات پلاستیک در نمک دریایی به دست آمده از آب‌های ایالات متحده، اروپا و چین، آلوده به میکرو ذرات پلاستیکی است که نشان دهنده فراگیر بودن بحران آلودگی پلاستیک در سرا سر جهان است.

نمک‌های دریایی در سراسر جهان آلوده به ذرات پلاستیک است

در تحقیقات تازه مشخص شد که ذرات پلاستیک در نمک دریایی به دست آمده از آب‌های ایالات متحده، اروپا و چین، آلوده به میکرو ذرات پلاستیکی است که نشان دهنده فراگیر بودن بحران آلودگی پلاستیک در سرا سر جهان است.

به گزارش ایانا از گاردین ، نتایج مطالعات جدید درباره وجود آلاینده‌های پلاستیکی در نمک دریایی در سراسر جهان به نگرانی‌ها از ابعاد بحران زیست محیطی ناشی از زباله‌های پلاستیکی و آلوده شدن زنجیره غذایی انسان به میکرو ذرات پلاستیکی دامن زده است.

در پی افشاگری هفته گذشته گاردین درباره وجود سطوحی از آلودگی پلاستیکی در آب لوله‌کشی، مطالعات جدید نشان داده است ذرات ریز پلاستیک، در نمک‌های دریایی در انگلیس، فرانسه، اسپانیا و چین وجود دارد؛ اکنون وجود این آلودگی در نمک‌های دریایی در آمریکا نیز ثابت شده است .

محققان معتقدند بیشتر این آلودگی از میکروفیبرها و پلاستیک‌های یک بار مصرف مانند بطری‌های آب به‌وجود می‌آید که بخش اعظم ضایعات پلاستیکی را تشکیل می‌دهند. بر اساس اعلام سازمان ملل، هر سال تا دوازده میلیون و هفتصد هزار تن پلاستیک وارد اقیانوس‌های جهان می‌شود که این مقدار، معادل وارد شدن یک کامیون زباله پلاستیکی در هر دقیقه به اقیانوس‌ها است .

شری میسون، استاد دانشگاه ایالتی نیویورک در فلوریدا که مدیریت جدیدترین تحقیقات درباره آلودگی نمک به ذرات پلاستیک را به عهده داشته می‌گوید: " پلاستیک نه تنها به سبب استفاده روزمره در سطح جامعه ما وجود دارد بلکه به صورت گسترده در محیط زیست هم به چشم می‌خورد. پلاستیک همه جا در هوا، آب، غذاهای دریایی که می‌خوریم و نمکی که استفاده می‌کنیم پیدا می‌شود؛ در همه جا پلاستیک به چشم می‌خورد " .

میسون با همکاری محققان دانشگاه مینه سوتا درباره وجود ذرات پلاستیک در نمک و آب آشامیدنی مطالعه کرده است. در این مطالعه، دوازده نوع مختلف نمک( از جمله 10 نوع نمک دریایی) که در سوپر مارکت‌های آمریکایی در سراسر جهان فروخته می‌شود، بررسی شده است. گاردین نتایج این بررسی را که به زودی منتشر می‌شود، به صورت اختصاصی دریافت کرده است .

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

میسون دریافت که اگر آمریکایی‌ها به توصیه‌های پزشکی مسئولان بهداشت و درمان مبنی بر خوردن 2.3 گرم نمک در روز عمل کنند، 660 ذره پلاستیک در سال وارد بدن خود می‌کنند. با این حال، بیشتر آمریکایی‌ها احتمالا مقادیر بیشتری نمک مصرف می‌کنند. مسئولان بهداشت و درمان معتقدند، نود درصد آمریکایی‌ها بیش از حد مجاز نمک استفاده می‌کنند .

تاثیر وارد شدن پلاستیک در بدن مشخص نیست. دانشمندان به سختی تلاش کرده‌اند تاثیرات پلاستیک بر بدن انسان را بررسی کنند زیرا نتوانستند گروهی از افراد را پیدا کنند که در معرض مصرف نمک آلوده نبوده باشند تا آنها را به عنوان گروه کنترل مورد مطالعه قرار دهند .

محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز و دانشگاه ایالتی آریزونا در سال 2013 در مقاله ای نوشتند: " همه افراد از گهواره تا گور، در معرض میزانی از آلودگی ذرات پلاستیکی هستند. سطوح قابل کشف ذرات پلاستیک موسوم به bisphenol A در نمونه‌های ادرار 95 درصد از افراد بزرگسال در ایالات متحده یافت شده است " .

این تحقیق همچنین پس از آن صورت می‌گیرد که در بررسی گاردین مشخص شد، هر دقیقه یک میلیون بطری پلاستیکی فروخته می‌شود و اینکه تلاش‌ها برای بازیافت بطری‌ها از سرعت تولید آنها کمتر است. پیش‌بینی می‌شود میزان تولید بطری‌های پلاستیکی تا سال 2050 چهار برابر شود . برخی متخصصان محیط زیست، خطر زباله‌های پلاستیکی را معادل تغییرات اقلیمی دانسته‌اند.

تحقیقات میسون، دیگر مطالعات مربوط به وجود ذرات پلاستیک در نمک دریایی در کشورهای اسپانیا و چین را تکمیل می‌کند.

به دنبال چاپ تحقیقی در مجله نیچر، درباره وجود ریز ذرات پلاستیک در طبیعت، در ماه آگوست، محققان اسپانیایی به این نتیجه رسیدند که " محصولات دریایی آلوده به میکروپلاستیک هستند " . سپس دانشمندان 21 نوع نمک خوراکی را آزمایش کردند و در همه آنها پلاستیک پیدا کردند. بیشترین نوع پلاستیکی که یافت شد، پلی اتیلن ترفتالات، ماده‌ای است که در ساخت بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.

بهار امسال، گروهی از دانشمندان از فرانسه، انگلیس و مالزی، 17 نوع نمک از 8 کشور را آزمایش کردند. آنها در همه نمونه‌ها به‌جز یکی، پلاستیک پیدا کردند و دریافتند که بیشتر پلاستیک موجود در این نمک‌ها، از نوع پلی اتیلن و پلی پروپیلن بوده است.

دانشمندان نخستین بار در سال 2015، ذرات پلاستیک را در نمک در چین یافتند. ذرات میکروسکوپی پلاستیک در اسکراب‌های صورت، مواد آرایشی و در نمونه‌های 15 محصولی که در آنها نمک استفاده شده بود و در فروشگاه‌های چین به فروش می‌رسید، یافت شد.

برخی محققان مانند میسون، اکنون معتقدند نمک دریایی به خاطر روش تولید آن یعنی فرآیند دهیدراسیون آب دریا، بیشتر در معرض آلودگی به پلاستیک قرار دارد.

میسون می‌‎گوید: " نمک‌های دریایی در چین بدتر از نمک‌های دریایی در آمریکا نیست؛ همه نمک‌های دریایی آلوده‌اند زیرا از یک منبع واحد سرچشمه می‌گیرند و این یک معضل فراگیر است " .

او اضافه می‌کند: " ما باید بر روی گسترش بیش از حد استفاده از پلاستیک در جامعه خود بیندیشیم و مواد دیگری را جایگزین آن کنیم " .

ترجمه: محسن حدادی

L-960621-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید