Iranian Agriculture News Agency

صاحبان مشاغل و خره‌مالکان کشاورز آفریقایی، بازار غذا 100 تریلیون شیلینگی کنیا را تصاحب کردند/ خرده‌مالکان مواد معدنی را جایگزین وعده‌های غذایی کردند تا رشد اقتصادی آغاز شود

صاحبان مشاغل و خره مالکان کشاورز آفریقایی، بازار غذا به ارزش 100 تریلیون شیلینگ کنیا را تصاحب کردند. همچنین آنان مواد معدنی را جایگزین وعده های غذایی کردند تا رشد اقتصادی مجدداً آغاز شود.

صاحبان مشاغل و خره‌مالکان کشاورز آفریقایی، بازار غذا 100 تریلیون شیلینگی کنیا را تصاحب کردند/ خرده‌مالکان مواد معدنی را جایگزین وعده‌های غذایی کردند تا رشد اقتصادی آغاز شود

صاحبان مشاغل و خره مالکان کشاورز آفریقایی، بازار غذا به ارزش 100 تریلیون شیلینگ کنیا را تصاحب و مواد معدنی را جایگزین وعده های غذایی کردند تا رشد اقتصادی مجدداً آغاز شود.

به گزارش ایانا از سایت "اگریکالچر این نیوز"، قدرت کارآفرینان و بازار آزاد با تولید مواد غذایی، سبب پیشبرد رشد اقتصادی آفریقا می شود؛ زیرا صاحبان مشاغل از فرصت های رشد سریع بازار مواد غذایی در آفریقا مطلع می شوند و ممکن است تا سال 2030، هر سال، مبلغی بیش از یک تریلیون دلار (بالغ بر100 تریلیون شیلینگ کنیا) مواد غذایی باارزش تولیدی در آفریقا جایگزین واردات شود.

آنچه در بالا گفته شد، نتیجه اصلی آخرین گزارش وضعیت کشاورزی آفریقا 1 (AASR) است که دیروز در جلسه مجمع سالانه انقلاب سبز آفریقا 2 (AGRF) در ساحل عاج ارائه شد.

طبق این گزارش، کشاورزی، انقلابی آرام در آفریقا با تمرکز بر کارآفرینان کوچک تا متوسط و خرده مالکان کشاورز خواهد بود که مشاغلی با بازده بالا و رشد اقتصادی پایدار را به وجود می آورد و از مادی شدن ذخایر معدنی و افزایش شهرنشینی اجتناب می کند.

با وجود 37 درصد جمعیتی که در حال حاضر در شهرها زندگی می کنند، اکثر مشاغل ایجاد شده درآمد کمتر و خدمات کم بازدهی در مقایسه با صنعت دارند که این بخش از خدمات بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی این قاره را در بر می گیرد. با برنامه ریزی صحیح سرمایه گذاری هوشمند در سیستم غذایی، این تصویر وحشتناک تغییر می کند.

دکتر آگنس کالیباتا (Agnes Kalibata) ، رئیس مجمع انقلاب سبز آفریقا و مأمور این گزارش، درباره یافته های امسال آن اظهار داشت: " گزارش مذکور به مان نشان می دهد کشاورزی شامل تحول فراگیری است که خارج از مزرعه به کسب و کار کشاورزی می پردازد و مطمئن ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به سطح جدیدی از رفاه در آفریقاست. "

وی گفت: " آفریقا دارای منابع طبیعی نهفته، مهارت ها، ظرفیت انسانی و زمینی است که تعادل پرداخت ها و حرکت از واردکننده به صادرکننده را با خوردن مواد غذای تولیدی خودشان به وجود می آورد. "

برای دستیابی به موفقیت، انقلاب کشاورزی آفریقا باید بسیار متفاوت از سایر نقاط جهان باشد. این امر، نیازمند رویکردی فراگیر است که میلیون ها خرده کشاورز را به مشاغل کشاورزی متصل کند، زنجیره های تأمین غذای گسترده ای را به وجود آورد و فرصت های شغلی برای میلیون ها نفر، از جمله کسانی که از کشاورزی می روند فراهم کند.

این روش، با مدل موجود در اغلب مناطق دنیا، حرکت به سمت کشاورزی تجاری در مقیاس بزرگ و فرآوری مواد غذایی که تعداد افراد کمتری را استخدام استخدام می کند و به سطوح بالای سرمایه نیاز دارد، در تضاد است.

همچنین این گزارش، فرصت های آفریقا برای تغذیه این قاره با مواد غذایی تولیدی خود که مطابق با تقاضای رو به رشد ثروتمندان و رشد سریع جمعیت شهری در قاره ای است که به دنبال غذاهای نیمه آماده و فرآوری شده با ارزش بالا هستند را برجسته می کند.

علاوه بر این، گزارش مورد نظر می گوید که باید از فرصت های پیش آمده برای خرده کشاورزان این قاره حمایت کرد. در حال حاضر، بخشی از تقاضای رو به رشد غذا در آفریقا با واردات مواجه است.

این مبلغ به 35 میلیارد دلار (3.6 تریلیون شیلینگ کنیا) در سال خواهد رسید و تا سال 2050 نیز 110 میلیارد دلار (11.4 تریلیون شیلینگ کنیا) هزینه خواهد شد، مگر آنکه بهره وری و رقابت جهانی در مشاغل کشاورزی و بخش کشاورزی خود را بهبود بخشند.

این گزارش اذعان دارد که تا کنون بخش خصوصی، کلید تحول سیستم غذایی را حفظ کرده است.

پیتر هازل (Peter Hazell) ، مدیر فنی گزارش گفت: " ارزش افزوده قابل توجه و اشتغال ایجاد شده توسط کارآفرینان کوچک تا متوسط در طول زنجیره های ارزش؛ تجارت کشاورزی، خدمات مزارع، فرآوری کشاورزی، خرده فروشی شهری و خدمات غذایی را افزایش می دهد. مشاغل بزرگ کشاورزی مانند شرکت های تولید بذر و فرآوری محصولات کشاورزی و سوپرمارکت ها نقش مهمی در زنجیره ارزش غذایی بسیاری از مناطق دارند.

به هر حال، گزارش مجمع به وضوح نشان می دهد که اگر بخش خصوصی تنها گذاشته شود، سیستم غذایی کشاورزی به سرعت رشد نخواهد کرد و به نفع بسیاری از خرده کشاورزان و کارآفرینان کوچک تا متوسط نیز نخواهد بود.

حمایت دولت برای برانگیختن و هدایت این تحول لازم است

دولت ها به عنوان الویتی مهم، به ایجاد محیط کسب و کار توانمند و به ویژه، رسیدن به اهداف سرمایه گذاری 10درصدی تولید ناخالص داخلی در کشاورزی نیازمند. این موضوع بخشی از برنامه جامع توسعه کشاورزی آفریقا 3 (CAADP) بود که در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در سال 2003 با آن موافقت شد.

همچنین گزارش از دولت ها خواست تا رقابت جهانی در بخش تولید غذایی را به کمک اقداماتی از جمله افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت های شهرهای کوچک و بزرگ، بهبود کارآیی ذخایر انرژی و آب، ساخت بیشترین فضاهای بازار عمده فروشی، ترویج تجارت آزاد منطقه ای، شناسایی و سرمایه گذاری بر روی اولین محصولات کشاورزی و معرفی استانداردهای دقیق غذاهای ایمن و با کیفیت پرورش دهند.

نویسندگان این گزارش از دولت ها درخواست می کنند تا همکاری های جدید میان بخش دولتی و خصوصی برای سرمایه گذاری های خلاقانه تر و ارائه بیمه را برانگیزند تا انعطاف پذیری کشاورزان و خانواده هایشان افزایش یابد.

در حالی که کشاورزی جهانی 2 میلیارد شغل را بیمه می کند، آفریقا در کمتر از 2 درصد این بازار نقش دارد. از سایر اقدامات محرک مالی در این زمینه می توان به بهبود مقررات سرمایه گذاری، توسعه فرآیندهای گزارشگری اعتباری بهتر، بازگشایی مناطق ویژه اقتصادی، حمایت از سامانه های رسید انبارداری دیجیتال، و بحران اشتراک با وام دهندگان از طریق تضمین اعتبار و تطبیق وجوه اشاره کرد.

گزارش مذکور، به سایر فرصت های جدید با هدف حمایت های ارائه شده فنّاوری های پیشرفته مانند داده های بزرگ و ردیابی ماهواره ای نیز اشاره می کند. این فنّاوری ها در دستیابی به مناطق ارزشمند و جدید اقتصادی-کشاورزی، سرمایه گذاری هوشمند و سیاست های امنیت غذایی؛ به ویژه، در مواجه با تغییرات اقلیمی کمک می کند.

پشتیبانی هوشمند به اندازه مقیاس پشتیبانی از گروه های بسیار متنوع کشاورزان و مشاغل کشاورزی اهمیت دارد. دکتر کالیباتا گفت: " برای راه اندازی این برنامه، بنگاه های اقتصادی به جای پیشتیبانی ظاهری از همه، به کمک شایسته گروه های مجزا و ماندنی کشاورزان کوچک و مشاغل کشاورزی در مراحل مختلف توسعه نیاز دارند. نویسندگان گزارش نتیجه گیری می کنند با اینکه پیشرفت در حال انجام است، آفریقا باید برای رقابت جهانی سرعت خود را افزایش دهد و با تغذیه مردم خود با مواد غذایی تولیدی در این قاره، از وارد کننده به صادرکننده تبدیل شود. پیتر هازل گفت: امیدوارم جایزه رشد سریع و بازار باارزش مواد غذایی تولیدی در آفریقا، موجب آزادی های سیاسی گسترده تر و جذب بهترین استعدادهای کسب و کار برای ساخت بخش مواد غذایی با بالاترین ارزش شود. چنین همکاری میان بخش دولتی و خصوصی، برای ایجاد سه گانه ای شغلی با بالاترین کارآیی، رشد اقتصادی پایدار و مواد غذایی تولید شده در آفریقا برای مردمان این قاره و سراسر جهان ضروری خواهد بود.

پانوشت:

1. Africa Agriculture Status Report

2. African Green Revolution Forum

3. Comprehensive Africa Agriculture Development Programme

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید