Iranian Agriculture News Agency

شناخت کشاورزان از خاک/ کشاورزان می‌دانند بافت خاک در موفقیت آن‌ها اهمیت دارد

کشاورزان و باغ داران می دانند که بافت خاک آن ها می تواند تفاوت بزرگی در موفقیت آن ها ایجاد کند. گیاهان متفاوت، نیازهای متفاوتی به آب، مواد غذایی و هوا دارند. زمانی که آن ها در خاکی با بافت مناسب رشد می کنند، رساندن میزان مناسب آب، کود یا آفت کش به گیاهان ساده تر است. بنابراین آن ها بهتر رشد می کنند.

شناخت کشاورزان از خاک/ کشاورزان می‌دانند بافت خاک در موفقیت آن‌ها اهمیت دارد

کشاورزان و باغ داران می دانند که بافت خاک آن ها می تواند تفاوت بزرگی در موفقیت آن ها ایجاد کند. گیاهان متفاوت، نیازهای متفاوتی به آب، مواد غذایی و هوا دارند. زمانی که آن ها در خاکی با بافت مناسب رشد می کنند، رساندن میزان مناسب آب، کود یا آفت کش به گیاهان ساده تر است. بنابراین آن ها بهتر رشد می کنند.

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، راه های سنتی برای تجزیه و تحلیل بافت خاک کند هستند. پژوهشگران دانمارکی یک روش جدید با تکنولوژی بالا را که سریع، مقرون به صرفه و قابل جابه جایی است معرفی کرده اند. این تکنیک می تواند اطلاع یافتن از بافت خاک در یک منطقه خاص یا حتی مناطق وسیع در سراسر جهان را بسیار آسان تر کند.

بافت خاک یکی از پایه ای ترین ویژگی های خاک است که ما می توانیم آن را اندازه بگیریم. خاک از ترکیب تکه های بسیار کوچک یا ذرات مواد معدنی تشکیل شده است. خاک هم چنین می تواند شامل ذرات مواد آلی گیاهان و حیوانات نیز بشود. ذرات آلی بر اساس اندازه خود در سه دسته گروه بندی می شوند:

کوچکترین ذرات تحت عنوان خاک رسی طبقه بندی می شوند. این ذرات میکروسکپی کوچک شبیه پودر هستند. این ذرات، سطحی واکنش پذیر دارند که می تواند آب، مواد غذایی و نمک را در خود نگه دارد. ذرات موجود در گروه بعدی، خاک لای دار نام دارند که خیلی کوچک نیستند. آن ها همچنان شبیه پودر هستند اما به اندازه خاک رسی واکنش پذیر نیستند. بزرگترین دانه ها شن هستند. شما می توانید ذرات شن را به صورت مجزا با چشم غیر مسلح مشاهده کنید. شن سطح واکنش پذیری ندارد، بنابراین هیچ آب یا مواد مغذی ای را جذب نمی کند.

اینکه یک خاک چه میزان رس، لای و یا شن دارد بافت آن را تعیین می کند. این مسئله تعیین می کند که بافت خاک چه میزان فشرده یا از هم گسسته است. این مسئله هم چنین اینکه پس از بارش باران، آب با چه سرعتی به درون خاک نفوذ می کند، تحت تاثیر قرار می دهد. بعضی محصولات کشاورزی ممکن است خاک هایی را که عمدتا از شن تشکیل شده اند ترجیح دهند. بعضی محصولات کشاورزی ممکن است میزان بالاتر رس را ترجیح دهند.

تیم پژوهش متشکل از دانشمندانی که در بخش های مختلف علوم خاک تخصص دارند بود. فیزیک خاک و زمین شناسی راه های متفاوتی برای تعریف حد اندازه ذرات رس و لای دارند، به این معنی که چه طیفی از اندازه ذرات، رس یا لای محسوب می شوند. سیسیل هرمانسن دانشمند علوم خاک می گوید « زمانی که این علوم تلاش می کنند با یکدیگر کار کنند این مسئله می تواند منجر به سردرگمی شود». بنابراین این پژوهشگران از مسیری رفته اند که بر این مشکل غلبه کنند. آن ها سعی کردند از یک تکنولوژی که در حال حاضر برای مطالعه سایر ویژگی های خاک از آن استفاده می شود بهره ببرند.

طیف سنجی بازتاب منتشر شده در طیف نور مادون قرمزی که قابل مشاهده است، راهی است برای اندازه گیری میزان فعالیت در طیف قابل مشاهده خاک یا ورای آن. سنسورها در این روش می توانند تفاوت در اندازه ذرات را بر مبنای شکلی که آن ها نور را پراکنده می کنند نشان دهد. این پژوهش دریافت که این روش می تواند جزئیاتی در مورد اندازه گیری بافت خاک فراهم کند که به تعاریف متفاوتی که دانشمندان برای توصیف رس، لای و شن از آن استفاده می کنند ربطی ندارد.

برگردیم به اینکه چگونه تمام این ها می توانند به کشاورزان و باغداران کمک کنند. مقدار نسبی خاک رس، لای و شن موجود در خاک می تواند بر روی یک قطعه زمین بسیار متفاوت باشد. با استفاده از سنسورهای قابل جابه جایی در این روش، هرمانسن می گوید، چندین نمونه از خاک می تواند گرفته شود و به سرعت تجزیه و تحلیل شود، درست در خود زمین کشاورزی. او می گوید: "مدیران زمین ها ممکن است بخواهند تنوع وسیعی از گونه های مختلف گیاهی را در سراسر یک محوطه بکارند". "نقشه ای که تفاوت انواع مختلف خاک را نشان می دهد می تواند به باغداران کمک کند تا بهترین گونه های گیاهی را که برای مناطق مختلف زمین آن ها مناسب است بکارند".

اندازه این تکنولوژی هچنان در حال رشد است. روزی، سنسورهای هوابرد و فضایی ممکن است بتوانند داده هایی برای ترسیم کردن ویژگی های جزئی خاک از جمله بافت آن در سراسر دنیا تولید کنند.

هرمانسن با تیمی از دانشمندان دانشگاه آروس ( Aarhus ) و دانشگاه آلبورگ ( Aalborg ) همکاری کرد. کار آن ها در مجله انجمن علوم خاک امریکا منتشر شده است.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید