Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن شیرینی و شکلات مطرح کرد:

شانزدهمین نمایشگاه تخصصی شیرینی و شکلات از 24 تا 27 شهریورماه برگزار می‌شود/ حضور 340 شرکت داخلی و 68 شرکت خارجی از 26 کشور جهان/ دفاع از طرح الزام برچسب قیمت به نفع شفافیت و حقوق تولیدکنندگان

دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات طرح عدم التزام درج برچسب قیمت به‌‌صورت قانونمند را اقدامی مثبت و جسورانه به سود تولیدکنندگان دانست.

شانزدهمین نمایشگاه تخصصی شیرینی و شکلات از 24 تا 27 شهریورماه برگزار می‌شود/ حضور 340 شرکت داخلی و 68 شرکت خارجی از 26 کشور جهان/ دفاع از طرح الزام برچسب قیمت به نفع شفافیت و حقوق تولیدکنندگان

دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات طرح عدم التزام درج برچسب قیمت به‌‌صورت قانونمند را اقدامی مثبت و جسورانه به سود تولیدکنندگان دانست.

به گزارش خبرنگار ایانا، جمشید مغازه‌ای در جمع خبرنگاران به مناسبت برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرین و شکلات درباره نحوه اجرای بخشنامه دولت برای حذف قیمت از روی بسته‌بندی محصولات شیرینی و شکلات، گفت: شانزدهمین نمایشگاه تخصصی شیرینی و شکلات از 24 تا 27 شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود که در این نمایشگاه، 340 شرکت داخلی و 68 شرکت خارجی از 26 کشور دنیا حضور دارند و در سه بخش ماشین‌آلات، مواد اولیه و محصول برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شانزدهمین نمایشگاه از 26 کشور جهان نظیر فرانسه، آمریکا، امارات، ترکیه، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، اکراین، مالزی و چین حضور دارند، بیان کرد: نمایندگان کشورهای مذکور به همراه سه شرکت آمریکایی با شش مهمان برای جانمایی غرفه‌ها هم‌اکنون به کشورمان آمده‌اند.

دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات افزود: این نمایشگاه با هدف ارائه جدیدترین دانش فنی، تکنولوژی، دستاوردها و نوآوری‌های ماشین‌آلات، مواد اولیه و نهایی برگزار می‌شود.

مغازه‌ای با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه در مقایسه با پارسال با افت شش درصدی همراه است، عنوان کرد: با این‌ وجود این نمایشگاه‌ها بزرگ‌ترین نمایشگاه تخصصی در خاورمیانه به‌‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه خرده‌فروشی وجود ندارد، ادامه داد: هیچ‌کدام از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، اجازه خرده‌فروشی ندارند و ماشین‌آلاتی هم که فروش می‌رود به روال همه نمایشگاه‌های مشابه تا روز پایانی، اجازه خروج از محل نمایشگاه نخواهند داشت.

به گفته مغازه‌ای، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات ایران در فضای 40 هزار مترمربع و 12 سالن از روز جمعه 24 تا 27 شهریورماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد شد.

وی اضافه کرد: تعداد شرکت‌های خارجی که سال گذشته در نمایشگاه حضور داشتند، 72 مورد بود، اما به‌دلیل برخی اتفاقات سیاسی، تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه امسال کاهش یافته است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات یادآور شد: بعد از برجام، توفانی از حضور هیأت‌های تجاری و شرکت‌های خارجی را در ایران داشتیم، اما در حال حاضر با کاهش استقبال شرکت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه روبه‌رو هستیم. در این بخشنامه بر عدم الزام درج قیمت توسط تولیدکنندگان تأکید شده است که با اجرای آن می‌توان سود موجود را نصیب تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کرد زیرا در حال حاضر بیشترین سود به جیب توزیع‌کنندگان کالا می‌رود.

مغازه‌ای تأکید کرد: البته تولیدکنندگان باید مستنداتی را در مورد بهای تمام‌ شده محصولاتشان ارائه دهند و حاشیه سودی که به‌صورت قانونی از سوی دولت تعیین شده، در فروش آن‌ها لحاظ شود.

به گفته وی، در حال حاضر میزان عرضه محصولات شیرینی و شکلات بیشتر از تقاضا است که باید در این زمینه بستر رقابت بیشتر در بازار ایجاد شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات در عین حال با بیان اینکه ممکن است در ماه‌های نخست اجرای این بخشنامه مقداری هرج و مرج، اختلاف قیمت و گرانی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: این موضوع طی دو ماه آینده ساماندهی خواهد شد.

مغازه‌ای درباره چگونگی این ساماندهی خاطرنشان ساخت: بر اساس نحوه اجرای بخشنامه همه شرکت‌ها باید قیمت را از روی محصولاتشان حذف کنند و در عین حال، نهادهای کنترل‌‌کننده نیز قیمت فروش کالاها در قفسه‌های فروشگاهی را تحت کنترل خواهند داشت.

وی بیان کرد: هیچ‌گونه افزایش قیمتی در قالب بخشنامه دولت از سوی تولیدکنندگان صورت نخواهد گرفت.

مغازه‌ای با اشاره به جلسه دو روز پیش بین انجمن‌های مرتبط با بخشنامه دولت و مسئولان سازمان‌های حمایت، اصناف و تعزیرات، گفت: در این جلسه پیشنهاداتی برای نحوه اجرای کیفی بخشنامه مطرح شد که این پیشنهادات جمع‌بندی خواهد شد و طی دو سه روز آینده نیز ابلاغ می‌شود تا بر اساس آن عمل کنیم.


قاچاق محصولات شیرینی و شکلات

دبیر انجمن صنفی صنایع شیرینی و شکلات با اشاره به اینکه قاچاق محصولات شیرینی و شکلات از دو طریق به کشور صورت می‌گیرد،‌ افزود: یکی از طریق گمرکات رسمی و به روش کم اظهاری انجام می‌شود و دیگری نیز از مبادی غیررسمی صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: برای جلوگیری از قاچاق این محصولات به دو روش گازانبری اقدام شده که بر این اساس طی جلساتی با مسئولان گمرک توانستیم قیمت‌ها را شفاف‌سازی کنیم تا واردات شیرینی و شکلات بر اساس اظهارات درست و با پرداخت حقوق و عوارض مناسب صورت گیرد.

مغازه‌ای عنوان کرد: برای جلوگیری از واردات غیررسمی شیرینی و شکلات نیز با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جلسه‌ داشتیم تا این بخش نیز بیشتر کنترل شود.

وی با اشاره به ظرفیت دو میلیون و 400 هزار تنی صنعت شیرینی و شکلات در کشور،‌ ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و 700 هزار تن تولید داشتیم که 240 هزار تن از این محصولات به ارزش 600 میلیون دلار صادر شد.

به گفته مغازه‌ای، مصرف سرانه شیرینی و شکلات در ایران 20 تا 21 کیلوگرم است که نسبت به کشورهای اروپایی 30 تا 40 درصد پایین‌تر است.

وی در پایان درباره ادعاهای بحث‌های مطرح شده مبنی بر وجود مشروبات الکلی در برخی محصولات شیرینی و شکلات وارداتی به کشور نیز تأکید کرد:‌ در برخی محصولات خارجی معدود که به‌صورت قاچاق وارد می‌گردد، از الکل به‌عنوان ماده نگهدارنده استفاده می‌شود./

S-960621-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید