Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:

توزیع کودهای یارانه‌ای ادامه دارد/ ثبت نام 2میلیون و 500هزار بهره‌بردار

567 میلیارد تومان یارانه برای کودهای شیمیایی اختصاص یافته که بخشی پرداخت شده و مابقی نیز تا پایان سال جاری پرداخت خواهد شد و توزیع کودهای یارانه‌ای همچنان ادامه خواهد داشت.

توزیع کودهای یارانه‌ای ادامه دارد/ ثبت نام 2میلیون و 500هزار بهره‌بردار
توزیع کودهای یارانه‌ای ادامه دارد/ ثبت نام 2میلیون و 500هزار بهره‌بردار

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: رعایت الگوی کشت جزو اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود و منابع اعتباری مناسبی نیز در این زمینه منظور شده است.

احمد طمراسی افزود: معاونت تولیدات گیاهی ترکیب کشت مناسبی را در اختیار سازمان‌های جهاد کشاورزی قرار داده است و به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز ابلاغ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سامانه توزیع هوشمند نیز سعی شده است تا از این ترکیب کشت ارائه شده استفاده شود.

طمراسی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک با ارتقاء فضا و عملیاتی‌تر شدن الگوی کامل کشت توزیع نهاده‌های کشاورزی نیز انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: حداکثر تا پایان سال جاری گزارش کاملی از میزان نهاده توزیع‌شده به کشاورزان بر اساس ترتیب کشتی ارائه خواهد شد.

ورود اطلاعات دو میلیون و 500 هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی در سامانه هوشمند

این مقام مسئول یادآور شد: تا به امروز دو میلیون و 500 هزار نفر از بهره‌برداران کشاورزی در سامانه هوشمند کودهای شیمیایی ثبت نام کرده‌اند.

طمراسی تأکید کرد: نظام توزیع هوشمند به‌عنوان سامانه‌ای برای کنترل و رصد داده‌ها به‌کار خواهد رفت و روزانه بین 30 تا 40 هزار نفر اطلاعات را وارد می‌کنند.

وی اظهار داشت: معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، راستی‌آزمایی و سایر عملیات را انجام خواهد داد.

با برش نرم‌افزاری می‌توان اطلاعات داده شده را تحت کنترل قرار داد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به سؤال ایانا درخصوص آنکه هنوز سامانه نظام هوشمند کامل نشده، اما الگوی کشت ارائه شده است، گفت: اطلاعات شناسنامه بهره‌برداران به‌صورت تدریجی به سیستم وارد می‌شود، اما با برش نرم‌افزاری انجام‌شده می‌توان اطلاعات داده شده را تحت کنترل قرار داد.

طمراسی در ادامه افزود: در بحث تطابق با الگوی کشت، در حال حاضر در مرحله ارائه گزارش به مراجع و دستگاه‌های تصمیم‌گیر هستیم تا بدانیم چه نهاده‌ای به چه کشاورزی و در چه منطقه‌ای داده خواهد شد.

وی درباره افتتاح کارخانه در ایام دهه فجر خاطرنشان کرد: امیدواریم کارخانه تولید کود شیمیایی در استان بوشهر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

طمراسی ادامه داد: فاز دوم پتروشیمی پردیس نیز در همین ایام افتتاح و وارد فاز اجرایی خواهد شد.

تجاری‌سازی چهار فرمون حشرات

این مسئول از تجاری‌سازی چهار فرمون حشرات برای مقابله با آفات کرم سیب، ساقه‌خوار برنج، غوزه پنبه و سرشاخه‌خوار انگور خبر داد و تصریح کرد: تا پایان سال جاری با برند مشترک شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و مؤسسه گیاهپزشکی کشور، این چهار فرمون به تولید انبوه می‌رسد.

وی یادآور شد: فرمون‌های تولیدشده در کشور از 30 تا 40 درصد کاهش قیمت نسبت به انواع وارداتی خود برخوردار است و دارای رویکرد بومی است.

طمراسی تأکید کرد: این شرکت همچنین از آنجایی که استفاده از گوگرد در مزارع کشاورزی معضلاتی ایجاد کرده است و نمی‌توان در این اراضی کود فسفره مصرف کرد، با تزریق اسید در این نوع اراضی کشاورزی سعی در جمع‌آوری گوگرد مازاد خاک دارد که این طرح نیز به‌زودی به جمع‌بندی می‌رسد.

وی اظهار داشت: در سایه خودکفایی محصولات کشاورزی موفق شده‌ایم تا توسط پتروشیمی‌های داخلی بیش از 80 درصد کودهای مورد نیاز را تأمین کنیم و بدین ترتیب از جابه‌جایی 100 میلیارد تومان جلوگیری شده است و همچنین تولید اقتصادی‌تر شده است.

مانعی برای تخصیص 567 میلیارد تومان یارانه کود وجود ندارد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از توزیع دو میلیون و 900 هزار تن کود شیمیایی در سال جاری خبر داد و گفت: در زمینه بذر نیز بذر 15 رقم مورد نیاز بخش کشاورزی به مقدار 100 هزار تن تأمین شد.

طمراسی همچنین افزود: تاکنون نزدیک به 80 هزار تن بذر توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه سموم شیمیایی نیز حدود دو هزار تن تاکنون تأمین و توزیع شده است.

طمراسی درباره یارانه کود در بخش کشاورزی ادامه داد: 567 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه کود اختصاص یافته است و 20 میلیارد تومان نیز برای یارانه سم منظور شده است که مقدمات یارانه بذر در حال انجام است و درخصوص کودهای شیمیایی نیز 50 درصد از یارانه تخصیص یافته و مابقی تا پایان سال جاری انجام می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: توزیع کودهای یارانه‌ای همچنین در حال انجام است و مانعی برای تخصیص آن وجود ندارد./

خبرنگار: مژگان ستار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید