Iranian Agriculture News Agency

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها:

تیم تخصصی اطفای حریق در ایران وجود ندارد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تیم تخصصی اطفای حریق در ایران وجود ندارد.

تیم تخصصی اطفای حریق در ایران وجود ندارد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تیم تخصصی اطفای حریق در ایران وجود ندارد.

قاسم سبزعلی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: بالگردهایی که در داخل کشور داریم و تیم‌هایی که روی بالگردهای اطفای حریق فعال هستند، ماموریت‌های مختلف امداد و نجات و غیره را انجام می‌دهند و فقط یکی از ماموریت‌های آنها در بحث اطفای حریق است.

وی افزود: امکانات آنها تخصصی نیست و به همین دلیل راندمان آنها برای اطفای حریق جنگل کافی نیست. بنابراین، این سیستم‌ها به جای آنکه 100 درصد راندمان داشته باشند، در عملیات اطفاء حدود 50 درصد بازدهی دارند.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با توجه به کاهش راندمان، بهتر است که اعتبارات لازم برای تجهیز یگان تخصصی اطفای حریق، به سازمان جنگل‌ها اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: بالگردهایی که در داخل کشور داریم اصلا بالگردهای تخصصی اطفای حریق نیستند و در ماموریت‌های مختلف از آنها استفاده می‌شود.

سبزعلی گفت: تمام بالگردهای سنگین قابلیت حمل سبدهای آب را دارند و می‌توانند آب را روی آتش می‌ریزد. در حالی که بالگردهای تخصصی اطفای حریق تجهیزات شلیک آب دارند. در داخل این بالگردها ابزار و ادوات ویژه‌ای وجود دارد که قدرت مانور در عملیات اطفای حریق را بهبود می‌بخشد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی اضافه کرد: ما در ایران یک دستگاه هواپیمای ایلوشین و دو فروند توپولوف اطفای حریق در دست ساخت داریم که به صورت تخصصی در فرایند مقابله با آتش سوزی به کار گرفته می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در پاسخ به اینکه آیا هواپیما با توجه به شرایط توپوگرافی جنگل‌های ایران، قدرت مانور کافی در زمان اطفای حریق را دارد، تفاوت دما و گسستگی هوا در زمان بروز آتش سوزی را عامل محدود کننده استفاده از هواپیما در جنگل‌های ایران اعلام کرد.

وی افزود: در مناطقی که شدت دما بالاست، برای استفاده از هواپیما دچار مشکل می‌شویم زیرا در دمای بالا گسستگی هوا رخ می‌دهد و هواپیما امکان سطح پرواز پایین را از دست می‌دهد. اما در مراتع می‌توانیم از هواپیما استفاده کنیم.

سبزعلی گفت: از یک فروند هواپیمای ایلوشن در اطفای حریق مراتع استان فارس استفاده کرده‌ایم. این هواپیما نزدیک به 50 تن آب را حمل می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه و نبود امکانات، تا حد امکان از مقدورات سپاه و نیروهای نظامی برای اطفای حریق استفاده می‌کنیم اما راندمان آنها به اندازه یک یگان تخصصی نیست.

L-960622-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید