Iranian Agriculture News Agency

تالاب‌های باستانی دریچه تازه‌ای برای مطالعات تغییرات اقلیمی

متخصصان زیست محیطی، با مطالعه چندین تالاب باستانی در استرالیا، اطلاعات ارزشمندی درباره این منطقه کشف کرده‌اند که حقایق بی‌سابقه‌ای را درباره تغییرات اقلیمی از زمان آخرین عصر یخبندان آشکار می‌کند.

تالاب‌های باستانی دریچه تازه‌ای برای مطالعات تغییرات اقلیمی

متخصصان زیست محیطی، با مطالعه چندین تالاب باستانی در استرالیا، اطلاعات ارزشمندی درباره این منطقه کشف کرده‌اند که حقایق بی‌سابقه‌ای را درباره تغییرات اقلیمی از زمان آخرین عصر یخبندان آشکار می‌کند.

به گزارش ایانا از دانشگاه آدلاید استرالیا ، این تحقیقات به مدیریت محققان این دانشگاه انجام شد و در آن دانشمندانی از ایالت کوئینزلند و افراد محلی مشارکت داشتند. در این مطالعات مشخص شد که آنچه محققان " گنج گمشده " تالاب‌های باستانی جزیره استردبروک شمالی در کوئینزلند (که بومیان آن را به نام مینجریبا می‌شناسند) توصیف کرده‌اند، در حدود 20 هزار سال قدمت دارد.

این تحقیق که در Journal of Quaternary Science به چاپ رسیده است، سیر تشکیل این تالاب‌ها در این جزیره از زمانی که آب در سرتاسر استرالیا کمیاب بود را شرح می‌دهد.

دکتر جان تیبی، مدیر دپارتمان جغرافی، محیط زیست و جمعیت در دانشگاه آدلاید می‌گوید: " در جزیره استردبروک شمالی، تالاب‌های دیگری هم هستند که قدمت آنها به آخرین عصر یخبندان می‌رسد که قدیمی تر از همه تالاب‌های استرالیا هستند. استرالیا در طی آخرین عصر یخبندان، نسبت به امروز خشک‌تر بود زیرا بیشتر آب های زمین به صورت صفحات عظیم یخی در نیمکره شمالی موجود بود. در همین زمان، در سراسر استرالیا تالاب‌هایی وجود داشت که این امر سوالاتی را به ذهن متبادر می‌کند: از جمله اینکه گیاهان و حیوانات که پیوسته به آب نیاز دارند، کجا و چگونه توانستند زنده بمانند؟ این جزیره و احتمالا کل این منطقه ممکن است سرپناهی برای موجودات زنده از دست آب و هوای خشک بوده باشد " .

دکتر جاناتان مارشال، دانشمند در دپارتمان علوم، تکنولوژی اطلاعات و اختراعات در دانشگاه کوئینزلند می‌گوید تحقیقات آنها ثابت کرد که جزیره استردبروک شمالی " یک استثنا در استرالیا " به شمار می‌رود.

دکتر مارشال می‌گوید: " ما تالاب‌های این جزیره را بررسی کردیم و دریافتیم که قدمت 6 تای آنها به عصر یخبندان یا قبل از آن می‌رسد و یکی از آنها بیش از 20 هزار سال قدمت دارد. برخی از این تالاب‌ها در استردبروک شمالی پیش از حضور انسان در استرالیا وجود داشته‌اند. تحلیل رسوبات به جا مانده در کف تالاب‌ها درک بهتری از تحول طبیعی آنها در مواجهه با تغییرات اقلیمی به دست می‌دهد. این امر به ما اجازه می‌دهد توصیه های بهتری برای مدیریت پایدار زیست محیطی داشته باشیم " .

دکتر تیبی می‌گوید: مجموعه‌ای از نشانه‌های یافته شده در تالاب‌ها، دریچه تازه‌ای به شرایط اقلیمی و زیست محیطی این منطقه، پیش روی محققان باز می‌کند. او اضافه می‌کند: " ما در حال مطالعه بر روی مواد شیمیایی برگ‌ها هستیم تا میزان بارندگی در گذشته را ارزیابی کنیم و جلبک‌های فسیل شده به ما می‌گوید چگونه آب در تالاب‌ها تغییر کرده است. ما با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم شناخت بهتری از اینکه آیا شرایط اقلیمی در زمان نابودی جمعیت عظیم جانوران استرالیا رخ داده یا خیر به دست آوریم. این امر مهم است زیرا دانشمندان اغلب مجبورند بر اسناد و مدارک به دست آمده از قطب جنوب تکیه کنند تا به آنها اطلاعاتی از تغییرات اقلیمی در استرالیا بدهد " . او ادامه می‌دهد: " بقای این تالاب‌ها به ما می‌گوید در بیشتر مدت 40 هزار سال گذشته و شاید پیش از آن، محیط زیست این منطقه نسبتا مرطوب بوده است. این امر ممکن است به خاطر ارتباط سیستم های آب زیرزمینی جزیره با این تالاب‌ها باشد که به عنوان منبعی در زمان کاهش بارندگی عمل می کند. این اسناد منحصر به فرد و به طور قابل ملاحظه‌ای قدیمی و تا کنون تفسیر نشده از شرایط اقلیمی در جنوب شرق کوئینزلند، شناخت ما را از عوامل محلی و منطقه ای تغییرات آب و هوایی به شدت افزایش می‌دهد " .

درن برنز مدیر یک شرکت محلی فعال در زمینه مدیریت آب و خاک می‌گوید: " این مطالعات، منابعی را که مردم محلی کوانداموکا نیاز دارند که بتوانند به طور دائمی در این جزیره زندگی کنند، مشخص می‌کند. این تحقیقات، وجود ارتباط طولانی و گسترده مردمان کوانداموکا با سرزمین باستانی ما را اثبات می‌کند " .

ترجمه: محسن حدادی

L


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید