Iranian Agriculture News Agency

غلامحسین شافعی در دیدار با وزیر توسعه اقتصادی اوکراین مطرح کرد:

آمادگی ایران برای فعالیت در 30 هزار هکتار زمین کشاورزی اوکراین

رئیس اتاق ایران که هیات تجاری ایران را در سفر به اوکراین سرپرستی می‌کند در نشستی مشترک با وزیر توسعه اقتصادی و معاون نخست وزیر این کشور بر ضرورت چند برابر شدن سطح روابط اقتصادی تاکید کرد.

آمادگی ایران برای فعالیت در 30 هزار هکتار زمین کشاورزی اوکراین


رئیس اتاق ایران که هیات تجاری ایران را در سفر به اوکراین سرپرستی می‌کند در نشستی مشترک با وزیر توسعه اقتصادی و معاون نخست وزیر این کشور بر ضرورت چند برابر شدن سطح روابط اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران که در رأس هیات تجاری 30 نفره به اوکراین سفر کرده است با همراهی سفیر ایران در کی‌یف به دیدار وزیر توسعه اقتصادی و معاون نخست وزیر اوکراین رفت.

در این نشست، غلامحسین شافعی با تشکر از برگزاری این نشست گفت: در گذشته روابط اقتصادی ایران و اوکراین سطح بالایی داشت. همه امکانات گذشته برای تجدید این حجم مناسبات آماده است. با توجه به ظرفیت‌های موجود و اراده مسوولان سیاسی، می‌توان در فاصله زمانی کوتاه حجم مناسبات اقتصادی به چندین برابر افزایش یابد و از رکورد گذشته عبور کند.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: شاهد آن هستیم که مسئولان سیاسی در حال هموار کردن مسیر همکاری‌های اقتصادی هستند که باید از این فرصت بهره ببریم. به‌عنوان فعالان بخش خصوصی هم به دنبال دسترسی به اقتصاد بزرگ اوکراین و هم دسترسی به اتحادیه اروپا از طریق اوکراین را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در تحولات اقتصادی پیش رو، موضوع احیای راه ابریشم در دستور کار قرار گرفته و تاکنون 67 کشور به این طرح پیوسته‌اند. موقعیت جغرافیایی ایران و اوکراین به‌گونه‌ای است که جاده ابریشم همکاری‌های حمل‌ونقل و ترانزیت ایران و اوکراین را در موقعیت طلایی قرار می‌دهد.

شافعی گفت: در زمینهٔ کشاورزی ایران با مشکل آب مواجه است بنابراین همکاری در زمینه محصولات کشاورزی برای ایران جذاب است. ترجیح ایران این است که توسعه کشاورزی را از طریق همکاری با اوکراین دنبال کند. در حال حاضر 30 هزار هکتار زمین را برای کشت فرا سرزمینی مورد مذاکره قرار دادیم تا در اوکراین به سرانجام برسانیم. آمادگی خود برای خرید ذرت را نیز اعلام کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ایران در اقتصاد دو کشور افغانستان و پاکستان نفوذ بالایی دارد که می‌توان با همکاری اوکراین نیاز این کشورها به غلات و روغن را تأمین کرد. در حال حاضر از سوی تجار ایرانی، بخش قابل توجهی از روغن مورد نیاز این دو کشور از طریق مالزی تأمین می‌شود که می‌توان از توانایی اوکراین در این زمینه هم بهره برد.

وزیر توسعه اقتصادی و معاون نخست وزیر اوکراین در این دیدار ضمن خوشامدگویی به رئیس اتاق ایران بابت حضور در وزارت توسعه اقتصادی اوکراین، گفت: در جریان سفری که برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران به تهران داشتم، ملاقات‌هایی با آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار داشتم که در این دیدارها بر تعمیق روابط میان دو کشور تأکید شد. باید از تلاش‌های سفیر ایران در کی‌یف نیز برای گسترش روابط تشکر کنم.

«استپان کوبف» ادامه داد: با مذاکرات مشترکی که با وزیر اقتصاد ترکیه در تهران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید به دنبال مثلث جدید ایران، ترکیه و اوکراین برای توسعه روابط اقتصادی باشیم. می‌توانیم در زمینه انرژی و پالایش نفت همکاری داشته باشیم. اخیراً اوکراین با مشکلاتی در زمینه گاز مایع مواجه شد که ایران می‌تواند در حل آن نقش ایفا کند. در بخش ماشین‌سازی و انرژی نیز می‌توان همکاری داشت. در جریان سفر به تهران مذاکراتی درزمینهٔ فراوری محصولات کشاورزی، اقتصاد دیجیتال، پروژه‌های زیرساختی و صنایع هوا فضا، انجام شد که امیدوارم به توسعه همکاری‌ها منجر شود. همچنین در بخش جدید همکاری‌ها در زمینهٔ اکتشاف مذاکرات خوبی داشتیم. به‌کارگیری تجهیزات درزمینهٔ زمین‌شناسی ظرفیت خوبی را برای اکتشاف ایجاد کرده است.

وی افزود: مسائل مربوط به ترانزیت کالا نیز مورد مذاکره قرار گرفت. همچنین در سفری که به هند داشتم، مذاکراتی با وزیر اقتصاد هند انجام شد و در آن در مورد همکاری‌های سه‌جانبه با حضور ایران موردبحث قرار گرفت. بخش بزرگ مذاکرات میان ایران و اوکراین به ابزارهای مالی و تسهیلات روادید که برای روابط اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، اختصاص یافت. نیاز هست در این زمینه‌ها پیشرفت داشته باشیم.

استپان کوبف با تقدیر از رئیس اتاق ایران بابت پیگیری مسائل مربوط به فعالان اقتصادی دو کشور، گفت: مشکلات روادید و مسائل بانکی، موقت است و به‌زودی راه‌حل‌هایی برای عبور از این مسائل پیدا خواهیم کرد. افق روابط 15 میلیارد دلاری که از سوی رئیس‌جمهوری ایران اعلام شد، بسیار برای ما خوشحال‌کننده بود.

وی تأکید کرد: اوکراین ازنظر حمل‌ونقل برای کشورهای اروپایی جایگاه استراتژیکی دارد بنابراین می‌توان نقشه راه همکاری در زمینه‌های مختلف را طراحی کرد تا مذاکرات عملیاتی شود. پیشنهادهای مشخصی را آماده خواهیم کرد تا در سفر به ایران در مورد آن مذاکره شود. باقی موضوع ها نیز از طریق سفارت ایران در اوکراین دنبال خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید