Iranian Agriculture News Agency

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها:

گردوغبارها منشاء خارجی دارند/ اختصاص ناقص اعتبار مقابله با ریزگردها

گردوغبارها منشاء خارجی دارند/ اختصاص ناقص اعتبار مقابله با ریزگردها
گردوغبارها منشاء خارجی دارند/ اختصاص ناقص اعتبار مقابله با ریزگردها

95 درصد گرد و غبارهای موجود در فضای کشور منشاء خارجی دارد که 75 درصد آن از کشور عراق است.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست خبری که به مناسبت 27 خرداد ماه، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در محل این سازمان برگزار شد، گفت: گرد و غبار با تثبیت شن، دو مقوله جداگانه است و همانطور که طی دو سال اخیر از طریق جراید و رسانه‌ها اعلام شده، مشخص شد که 95 درصد گردو غبارهای موجود در فضای کشور منشاء خارجی دارد که تصاویر ماهواره‌ای نیز گویای این موضوع است.

پرویز گرشاسبی با تأکید بر اینکه گرد و غبارهای داخلی نمی‌توانند به تهران برسند، افزود: هیئت دولت وظیفه کمیته ملی گرد و غبار را به سازمان محیط زیست محول کرده و سازمان جنگل‌ها نیز به‌عنوان یکی از اعضای فعال این کارگروه است.

گرد و غبارهای کشور تماماً منشا خارجی دارند

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اکنون به غیر از یکی دو مورد منشاء داخلی گرد و غبار، منشاء دیگری نداریم و در واقع گرد و غباری که فضای کشور را دربرگرفته، تماماً منشاء خارجی دارد.

وی با اشاره به اینکه ما در کارگروهی گرد و غبار وظایفی که بر عهده ما بود را برای آن راهکارهایی داده‌ایم، ادامه داد: 75 درصد گرد و غبار بنا بر روایت محیط زیست و سازمان هواشناسی از کشور عراق است و طرح مقابله با بیابان‌زایی را در عراق نیز در حال تهیه است.

همکاری عراق با ایران در مهار گرد و غبارها بهبود می‌یابد

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی، مذاکراتی صورت گرفت که عراق عضو این کنوانسیون 175 کشوری باشد، البته در قضیه گرد و غبار دستگاه‌های وزارت خارجه و سازمان محیط زیست برنامه‌هایی دارند و آنجایی که کار کارشناسی، اجرایی و مطالعاتی باشد، سازمان جنگل‌ها نیز ورود پیدا خواهد کرد.

گرشاسبی همچنین از عدم تخصیص کامل یک میلیون دلار اعتبار مقابله با ریز‌گردها در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: از یک میلیون دلار اعتبار مقابله، 250 هزار دلار اختصاص پیدا نکرد. 650 هزار دلار به وزارت نیرو و 100 هزار دلار هم به سازمان محیط زیست داده شد.

وی تأکید کرد: باتوجه به اینکه سازمان جنگل‌ها اعتبار 840 میلیارد تومانی را ارائه و دخواست کرده بود، متأسفانه ریالی به این سازمان داده نشد.

گرشاسبی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد این که عدم اجرای مدیریت جامع و اعتبار ناکافی مهمترین معضل مقابله با بیابان‌زدایی است، اظهار داشت: اجرای طرح مدیریت جامع باید توسط همه سازمان‌های ذی‌ربط رعایت شود اما سازمان جنگل‌ها اجرای این طرح را در داخل سازمان مورد توجه قرار داده و در گام بعدی با سازمان‌های مرتبط دیگر نیز نهایی خواهد شد.

وی همچنین از وجود دام مازاد به‌عنوان یکی از مشکلات بیابان‌زایی نام برد و گفت: طبق قانون قرار است در طی برنامه 10 ساله، 36 میلیون رأس دام موجود در مراتع کاهش یابد.

گرشاسبی همچنین از بی‌تأثیری مالچ‌های شیمیایی و نفتی در کنترل بیابان خبر داد و افزود: در حال حاضر مالچ‌پاشی جایگزین و مؤثر را در دست آزمایش داریم./

خبرنگار: رضا مروتی

A-910324-03_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید