Iranian Agriculture News Agency

عضو انجمن کشاورزی فراسرزمینی در اتاق و وزیر سابق مسکن و شهرسازی مطرح کرد:

پیشنهاد طرح اجاره یک میلیون هکتار زمین در کشورهای دیگر برای کشاورزان ایرانی / ماهیت کشاورزی فراسرزمینی، خصوصی است

برنامه دولت و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از سرمایه‌گذارانی که در زمین‌های کشورهای خارجی کشاورزی می‌کنند، مشخص نیست.

پیشنهاد طرح اجاره یک میلیون هکتار زمین در کشورهای دیگر برای کشاورزان ایرانی / ماهیت کشاورزی فراسرزمینی، خصوصی است

برنامه دولت و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از سرمایه‌گذارانی که در زمین‌های کشورهای خارجی کشاورزی می‌کنند، مشخص نیست.

به گزارش ایانا از باشگاه کشاورزی فراسرزمینی، وزیر سابق مسکن و شهرسازی گفت: هنوز سیاستمداران و دولتمردان برای حمایت از کشاورزی فراسرزمینی، هیچ برنامه خاصی ندارند و تقریبا می‌توان ادعا کرد که حمایت در این عرصه صفر است.

علی عبدالعلی‌زاده، با اشاره به اینکه نحوه درک مدیران دولتی از این مسئله بسیار ضروری است، افزود: روشن بودن سیاست‌های دولت برای حمایت از کشاورزی فراسرزمینی، به معنای آن نیست که این نهاد خود به سرمایه‌گذاری در این امر مشارکت کند، بلکه ماهیت این کار خصوصی است و دولت می‌تواند با حداقل دخالت، حداکثر پشتیبانی را داشته باشد.

وی که عضو انجمن کشاورزی فراسرزمینی در اتاق بازرگانی نیز هست، عنوان کرد: کمیسیون‌های مشترکی که بین دولت‌ها شکل می‌گیرد تنها برای همکاری دوجانبه دولت‌ها نیست، بلکه بیش از همه ارتقای ارتباطات بین فعالان بخش خصوصی مد نظر است. بنابراین سازماندهی بخش خصوصی ایران برای توسعه کشاورزی فراسرزمینی در تفاهمنامه‌هایی که دولت با کشورهای غنی از منابع آبی و خاکی منعقد می‌کند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. به عبارتی دولت، شرکت‌ها یا کشاورزانی را که می‌خواهند در این راستا فعالیت کنند، برای حضور در کشور بیگانه تضمین کرده و در صورت بروز مشکل، نسبت به حل و فصل آن اقدام کند. درست مانند ترکیه، چین و غیره که می‌تواند برای دولت ایران الگو و نمونه باشد.

ضمانت خرید محصولات و حتی سلف‌خری از کشاورزان برون مرزی

به گفته وی، برای رفع نیاز داخل به برخی محصولات کشاورزی، لازم است که پیش از همه چیز، کالاهای مورد نیاز اولویت‌بندی شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد تا آن ها با توجه به اولویت‌ها به کشت و کار بپردازند. ضمن اینکه ضمانت خرید این محصولات و حتی سلف‌خری از کشاورزان برون مرزی، نکته‌ای است که می‌تواند به ادامه روند کار آن ها کمک کند. این موضوع به ویژه برای سال‌های ابتدایی کار بسیار مهم به نظر می‌رسد.

عبدالعلی‌زاده، معتقد است کشورهایی مانند ترکیه، عربستان، کره جنوبی، چین و حتی رژیم صهیونیستی با حمایت‌هایی که از طرف بانک‌ها دریافت می‌کنند در کشورهای هدف مانند قزاقستان سرمایه‌گذاری کرده و در حال بهره‌برداری هستند. این در حالی است که مثلا بانک توسعه صادرات ایران، برای ارائه ضمانت‌نامه، معادل همان مبلغ، وثیقه می‌خواهد. کدام بانک توسعه‌ای در دنیا چنین کاری را می‌کند؟

کشاورزی فراسرزمینی، صدور خدمات فنی مهندسی

وی ادامه داد: اگر توسعه کشاورزی فراسرزمینی برای ما مهم است، باید نسبت به ارائه تسهیلات و وام‌های کم‌بهره اصلاحات بنیادی صورت گیرد. به عنوان مثال، چرا نباید به کشاورزی که ۱۰ یا ۲۰ سال در این مرز و بوم زحمت کشیده و تجربه دارد، اعتماد کرد؟ از آنجا که کشاورزی فراسرزمینی نیز نوعی صدور خدمات فنی مهندسی محسوب می‌شود، بانک توسعه صادرات می‌تواند ضمانت‌نامه‌ها را بدون وثیقه به افراد شایسته ارائه دهد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه باید کشاورزان و افراد متخصص را برای حضور در زمین‌های خارج از کشور شناسایی کرد، توضیح داد: هنوز ایرانی‌ها نتوانسته‌اند در کشوری مانند روسیه که از نظر سیاسی بسیار به ما نزدیک است، هکتاری اجاره کنند. در حالی که رژیم صهیونیستی، فرانسه، ترکیه و چین با سرمایه‌های هنگفت در این مناطق حضور پیدا کرده‌اند. همچنین کشور قزاقستان که به اندازه مساحت کشور ما زمین‌های آبی بین دو رودخانه سیحون و جیحون دارد، برای واگذاری زمین‌های خود به مدت ۵۰ سال، آگهی داده و حتی آن را تا ۹۰ سال تمدید می‌کند. باز هم سهم ایران در این منطقه نسبت به دیگر رقبا کمتر است. این در حالی است که حدود سه سال پیش، آقای جهانگیری برای توسعه کشاورزی فراسرزمینی به وزارت جهاد کشاورزی دستور اکید داده است. البته این وزارتخانه نیز با تشکیل ملزومات اداری و استخدام چندین کارشناس، در حال پیگیری موضوع است، اما با اینکه سفرهای بسیاری رفته‌اند، همچنان هیچ حمایتی از سرمایه‌گذاران صورت نمی‌گیرد. حتی از کشاورزانی که در میانه‌های راه هستند، دستگیری نمی‌شود.

عبدالعلی‌زاده، با اشاره به تشکیل انجمن کشاورزی فراسرزمینی در اتاق بازرگانی و حضور آقای شریعتمدار در این تشکل، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید به این تشکل اعتماد کرده و سیاست‌گذاری‌های آن را برای حمایت در این عرصه بپذیرد. این وزارتخانه حداقل می‌تواند با عضویت نمایندگانی از طرف دولت، به سادگی بر نحوه سیاست‌گذاری‌ها نظارت داشته باشد و پس از تصویب، در جهت اجرای آن بکوشد. همین که دولت این موضوع را درک کند که بخش خصوصی بهتر از او قادر به برنامه‌ریزی است، بزرگ‌ترین حمایت خواهد بود.

ترکیه با خشک کردن دجله و فرات آینده عراق، سوریه و ایران را به خطر می‌اندازد

وی بحران آب در کشور را بسیار جدی دانست و افزود: حال که پیش بینی می‌شود جنگ‌های آینده بر سر آب باشد و به عنوان مثال ترکیه با خشک کردن دجله و فرات آینده عراق، سوریه و ایران را به خطر می‌اندازد، نباید فرصت‌های طلایی کشورهای غنی از منابع آبی و خاکی را از دست داد. زیرا در همین فرصت محدود چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت برای تصاحب زمین‌های حاصلخیز هجوم آورده و رژیم صهیونیستی نیز با تکنولوژی گسترده روز به روز زمین‌های بیشتری به دست می‌آورد. آنگاه دیگر برای ما جایی نخواهد بود.

وزیر سابق مسکن و شهرسازی تاکید کرد: بهتر است با اولویت قرار دادن کشاورزی فراسرزمینی، در برنامه ششم طرح اجاره مثلا یک میلیون هکتار زمین در کشورهای دیگر را مد نظر قرار دهیم و برای رسیدن به آن بکوشیم.

وی در پایان گفت: کشاورزی فراسرزمینی به غیر از تامین احتیاجات کشور و ارتقای امنیت غذایی، نفوذ سیاسی و فرهنگی ایران را توسعه داده و ضمن ارزآوری برای کشور، عمران و آبادی برای منطقه هدف را نیز به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید