Iranian Agriculture News Agency

ورود تنها چهارمیوه به کشور آزاد است/ احیای500هزارهکتار اراضی شیبدار




معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که تنها واردات چهار محصول باغی (میوه) شامل موز، نارگیل، انبه و آناناس به کشور آزاد است و هر نوع میوه وارداتی دیگر قاچاق محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، محمد علی طهماسبی در جمع مسئولان جهاد کشاورزی و برخی باغداران کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: البته ورود این چهار محصول نیز باید با نظارت دقیق گمرکی و سایر نهادهای ذیربط به ویژه برای رعایت مسایل بهداشتی و سلامت انجام شود.
وی تصریح کرد: تاکنون و حتی با فشارهایی که از سوی برخی صنف ها و اتحادیه های فروش میوه صورت گرفته دولت و وزارت جهاد کشاورزی اجازه افزایش میزان محصولات باغی وارداتی را نداده است.

** توسعه 500 هزار هکتار باغ در اراضی شیبدار
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: یکی از برنامه های راهبردی دولت و وزارت جهاد کشاورزی که در برنامه پنج ساله ششم نیز پیش بینی شده است توسعه باغات در بیش از 500 هزار هکتار اراضی شیب دار و با بازدهی کم اقتصادی است.
طهماسبی ادامه داد: با توجه به تکلیف قانونی و پیش بینی احیای این میزان اراضی فاقد توجیه اقتصادی در برنامه ششم توسعه ،همه نهادها و سازمان های متولی موظف به تامین شرایط و تحقق اجرای این مهم هستند.
وی با بیان اینکه ایران بر روی یک اقلیم شکننده قرار دارد و با توجه به کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی ها، گفت: میزان بارش در برخی استان های پرآب کشور همچون چهار محال وبختیاری و حتی استان کهگیلویه وبویراحمد با کاهش بالای 50درصدی تولیدی آب مواجه شده اند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: استفاده از کشت های مثمرثمر در این اراضی شیب دار ، سیل خیز و فاقد توجیه اقتصادی علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک ، توان بیولوژیکی آن را بالا برده و تا حدود زیادی بر ایجاد حفظ و تقویت تعادل اکوسیستم طبیعی نیز موثر خواهد بود.

** تولید 270 هزار تن محصولات باغی در کهگیلویه وبویراحمد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: سال زراعی جاری افزون بر 270 هزار تن انواع محصولات باغی در استان تولید شد .
جعفر گوهرگانی افزود: سطح زیرکشت باغ های استان که قبل از سال 92 حدود 34 هزار هکتار بود هم اینک به بالای 43 هزار هکتار رسیده است.
وی تصریح کرد: میزان تولید نهال از حدود 900 هزار اصله هم اینک به بیش از سه میلیون اصله نهال در سطح باغات رسیده است.
وی یکی از مشکلات اساسی فراروی باغداران استان را بروز برخی ناهماهنگی میان دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان برای توسعه اراضی شیب دار بر اساس قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی و اجرای ماده 56 دانست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید