Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی:

اصلاح و بازسازی بیش از 46 هزارهکتار باغ زیتون در برنامه ششم توسعه/5.5 میلیون اصله نهال برای توسعه باغات زیتون نیاز است

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه ششم توسعه 46 هزار و 441 هکتار از باغات زیتون اصلاح و بهسازی می شود.


مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه ششم توسعه 46 هزار و 441 هکتار از باغات زیتون اصلاح و بهسازی می شود.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، احمد مستخدمی با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: در طرح اصلاح و بازسازی باغات زیتون در برنامه ششم توسعه، 5 هزار هکتار هرس درختان، 5085هکتار هرس فرم و باردهی و 4850 هکتار هرس بازجوانسازی پیش بینی شده است.
وی افزود: طی این پنج سال 4800 هکتار اصلاح باغات آفت زده، 20 هزار هکتار تغذیه باغات و 350 هزار اصله پیوند درختان کم بازده خواهیم داشت.
مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در برنامه ششم توسعه سهم اشتراک دولت در اصلاح و بهسازی باغات زیتون کاهش و سهم خودیاری باغداران افزایش می یابد، اظهار کرد: در سال نخست برنامه ششم توسعه، سهم مشارکت دولت در اصلاح و بهسازی باغات زیتون 50 درصد است.
مستخدمی درباره توسعه باغات زیتون نیز در برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه توسعه باغات زیتون در سطح 15 هزار هکتار در اراضی شیبدار و غیر شیبدار پیش بینی شده که با شناسایی و گزینش مناطق مستعد زیتون و استفاده از ارقام تجاری و سازگار هر منطقه صورت می گیرد.
وی اعتبار مورد نیاز برای توسعه و اصلاح و بهسازی باغات زیتون را بیش از 18 میلیارد تومان عنوان کرد.
مجری طرح زیتون ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که تولید روغن زیتون تا پایان برنامه ششم توسعه به 16 هزار تن برسد.
وی با اذعان به این که در حال حاضر 70 درصد زیتون کشور، کنسرو و 30 درصد آن به روغن تبدیل می شود، گفت: سیاست ما این است که تا پایان برنامه ششم توسعه استحصال روغن زیتون به 40 درصد افزایش یابد.
مستخدمی افزود: در این راستا در توسعه و بهسازی و اصلاح باغات زیتون، ارقام تجاری روغنی و ژنوتیپ های امید بخش جایگزین می شود و این ارقام زودبازده با عملکرد بالا هستند و نسبت به رقم بومی، روغن بیشتری دارند.
وی اعلام کرد: برای توسعه باغات در برنامه ششم توسعه 5 میلیون و 500 هزار اصله نهال شامل ارقام تجاری روغنی و کنسروی و سازگار با مناطق و با اولویت ژنوتیپ های امید بخش داخلی نیاز است.
مجری طرح زیتون، افزایش سرانه مصرف روغن زیتون از 130 گرم فعلی به 190 گرم را از دیگر هدفگذاری ها در برنامه ششم توسعه خواند و تصریح کرد: دستیابی به این هدف به فرهنگسازی و ترویج نیاز دارد. 
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید