Iranian Agriculture News Agency

آینده تجارت محصولات کشاورزی ایران با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان

آینده تجارت محصولات کشاورزی ایران با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان

آینده تجارت محصولات کشاورزی ایران در صورت برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان

فردا دوشنبه 3 مهر اقلیم کردستان عراق برای برگزاری رفراندوم استقلال اقدام می‌کند. ایران از زمان طرح موضوع استقلال و جدایی اقلیم کردستان از کشور مادر خود یعنی عراق، مخالفت علنی خود را اعلام و این اقلیم را تهدید به قطع روابط سیاسی و تجاری کرده است.

اقتصاد آنلاین: قطع روابط ایران با اقلیم کردستان عراق در حالی خواهد بود که این بخش از کشور عراق یکی از بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی ایران محسوب می‌شود و در حال حاضر مواد غذایی و محصولات کشاورزی رتبه اول تا دوم صادرات محصولات به این اقلیم را دارد و تاکنون بیش از ده ها توافقنامه صدور محصولات کشاورزی میان استان های آذربایجان غربی ، کردستان، کرمانشاه، اصفهان و همدان با اربیل و سلیمانیه منعقد شده است.

همچنین مرزهای زمینی و مشترک در سه مرز تمرچین - جاجی عمران , باشماق و پرویز خان در اقلیم کردستان سه مرز اصلی صادرات محصولات ایران به ویژه صادرات محصولات کشاورزی به اقلیم کردستان هستند و بیش از 70 درصد کالاهای ایران از این سه مرز به نقاط دیگر عراق صادر می شود.

پیش از آغاز بحران اقتصادی و سیاسی در اقلیم کردستان مبادلات تجاری ایران با اقلیم کردستان همواره روبه گسترش بود و در زمانی که میزان صادرات ایران به عراق از 145 میلیون دلار در سال 1380 به 5/7 میلیارد دلار در سال 1392 افزایش یافت، کردستان عراق به تنهایی سهم 55 درصد از صادرات بیش از 14 میلیارد دلار به عراق را داشت. با آغاز بحران این رقم سیر نزولی به خود گرفت، به طوری که در حال حاضر به حدود 4 میلیارد دلار رسیده است و در صورت بالا گرفتن اختلافات، این روند کاهشی ادامه خواهد داشت و ما قسمت مهمی از بازار را در این بخش از عراق از دست خواهیم داد.

بر اساس اعلام گمرک در 2014 در طول هفت ماهه ابتدای سال فقط از مرز رسمی باشماق بیش از 2 هزار و 628 تن محصولات کشاورزی به اقلیم کردستان عراق صادرات شد که این میزان صادرات بیش از 125 میلیون و 87 هزار دلار برای کشور ارزآوری داشت. با کاهش صادرات این میزان در سال 95 به بیش از 759 هزار تن رسید که 589 هزار تن آن از مرز رسمی پرویزخان و 170 هزار تن نیز از مرز رسمی خسروی به عراق صادر شد.

این محصولات که در مجموع شامل 55 قلم انواع محصولات کشاورزی می شدند توسط تجار و شرکت‌های ایرانی ثبت شده در اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان صادر شدند.

هر چند امیدها به بهبود بازار صادراتی محصولات کشاورزی در اقلیم کردستان با بالا گرفتن تنش بین ایران و اقلیم کردستان کم شده است اما نیمه شهریور سال جاری پایگاه خبری روداو اقلیم کردستان به نقل از شیخ مصطفی عبدالرحمن، رئیس اتحادیه وارد کنندگان و صادر کنندگان اقلیم کردستان عراق، اعلام کرد؛ قرار است دفاتر تجاری در اربیل و تهران گشایش یابد و این بدان معناست که روابط تجاری دو طرف در حال افزایش است. همچنین مقامات ایرانی به وی اطمینان داده اند که به رغم موضع مخالف تهران در قبال رفراندوم استقلال، ایران آمادگی افزایش مبادلات تجاری با اربیل را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید