Iranian Agriculture News Agency

آیا بازار گوشت در ایام محرم ثبات دارد؟

75 درصد هیات‌های سینه‌زنی از گوشت منجمد استفاده می‌کنند / سازماندهی بازار قبل از واردات لاشه میش

همیشه در ایام محرم، بحث تامین گوشت مورد نیاز هیات‌ها و تکایا از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید دید که آیا امسال ثبات بازار در روزهای آینده نیز حفظ خواهد شد یا نه؟

75 درصد هیات‌های سینه‌زنی از گوشت منجمد استفاده می‌کنند / سازماندهی بازار قبل از واردات لاشه میش


همیشه در ایام محرم، بحث تامین گوشت مورد نیاز هیات‌ها و تکایا از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید دید که آیا امسال ثبات بازار در روزهای آینده نیز حفظ خواهد شد یا نه؟

به گزارش خبرنگار ایانا، هر ساله در ایام خاص مانند محرم که مصرف گوشت افزایش پیدا می‌کند، حساسیت‌هایی نسبت به قیمت وجود دارد که اعمال مدیریت در این زمینه می‌تواند نوسانات را به حداقل برساند. در عین حال، می‌شود بازار را به گونه‌ای تنظیم کرد که هم هیات‌ها گوشت مورد نیاز خود را تامین کنند و هم مصرف‌کنندگان عادی.

البته طی چند روز گذشته خبرهای خوبی از بازار گوشت به گوش می‌رسد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در همین زمینه گفته بود: "از آغاز ماه محرم 10 هزارتن گوشت مرغ و 2 هزارتن گوشت قرمز منجمد مورد نیاز هیات‌های مذهبی کل کشور عرضه می‌شود و در این زمینه کمبودی نداریم . "

علیرضا ولی، افزود: "در صورت نیاز هیات‌های مذهبی دوباره گوشت قرمز و مرغ به بازار عرضه می‌شود . "

به گفته وی، همچنین امسال برای هیات‌های مذهبی تهران عرضه گوشت گرم گوسفندی تدارک دیده شده که با قیمت مصوب دولتی در اختیار این اماکن قرار می‌گیرد .

طبق مصوبه تنظیم بازار هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد با قیمت 53 هزار ریال و گوشت قرمز منجمد با قیمت 230 هزار ریال تحویل سردخانه‌ها و هر کیلوگرم لاشه گوشت گرم گوسفندی با قیمت 315 هزار ریال در اختیار هیات‌های مذهبی ماه محرم قرار خواهد گرفت.

پیش از این معاون امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به خبرگزاری فارس اعلام کرده بود: "وزارت صمت علاوه بر اینکه بر فرآیند توزیع نظارت دارد، در راستای جلوگیری از تخلف بر قیمت‌ها هم نظارت می‌کند . "

یدالله صادقی با بیان اینکه توزیع گوشت گوسفندی گرم وارداتی تنظیم بازار در حال انجام است، تاکید کرده بود: "کاری که در مورد توزیع این کالا انجام شده این است که توزیع قبل از محرم و حتی عید قربان آغاز شده تا در ایامی که تقاضا افزایش می‌یابد، بازار کنترل شود . "

در همین راستا رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با ایسنا احتمال کاهش قیمت گوشت قرمز برای هفته‌های آینده را خبر داد و گفت: "با توجه به این که هیات‌های مذهبی و دسته‌جات نیازمندی‌های خود را تامین کرده‌اند و مردم نیز به همین شکل برای مهرماه که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است نسبت به تامین نیازشان اقدام کرده‌اند بازار از رونق چندانی برخوردار نیست و با توجه به مازاد محصول پیش بینی می‌شود از هفته آینده قیمت گوشت قرمز با کاهش نسبی مواجه شود."

تمام این مسائل در حالی است که رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام، در گفت‌وگو با ایانا با ابراز نگرانی از بازار گوشت قرمز برای روزهای آینده گفت: معمولا در ایام محرم، 75 درصد حجم گوشت قرمز منجمد را هیات‌های مذهبی مصرف می‌کنند.

منصور پوریان با اشاره به اینکه ماهانه حدود چهار هزار تن نیاز گوشت قرمز منجمد کشور است، افزود: فشاری که با مصرف گوشت منجمد بر بازار تحمیل می‌شود، به گوشت گرم سرایت کرده و قیمت آن را بالا می‌برد.

وی معتقد است از آنجا که چند صباحی است واردات گوشت منجمد برای بازرگانان از صرفه اقتصادی مطلوبی برخوردار نیست، بنابراین حجم این محصولات در بازار داخلی کاهش یافته و تمرکز مسئولان بیشتر بر واردات گوشت گرم است. در حالی که بخش بزرگی از این تقاضا را می‌توان با واردات لاشه میش و انجماد آن، برطرف کرد. به ویژه در ایام خاصی مانند محرم که تقاضا برای گوشت منجمد به میزان محسوسی افزایش می‌یابد.

به گفته پوریان، البته حداقل یک ماه قبل باید برای این امر اقدامات لازم صورت می‌گرفت، اما با وجود پیشنهادات ارائه شده، موانعی بر سر راه آن ایستاد که اجازه واردات لاشه میش را به حاشیه برد.

سخنان این نماینده بخش خصوصی در حالی است که معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، به ایانا اعلام کرد: هیچ منعی برای واردات میش وجود ندارد، چراکه این محصول نیز یکی از اقلام گوشت‌های مصرفی محسوب می‌شود.

حسن رکنی افزود: اما باید قبل از هر چیز بازار مربوط به آن را سازماندهی کرد. زیرا قیمت این محصول نسبت به بره کمتر بوده و در صورتی که تفکیک قیمتی در این خصوص صورت نگیرد، مصرف کننده در نهایت ضرر خواهد کرد.

V-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید