Iranian Agriculture News Agency

با امضای تفاهم‌نامه‌ای دو جانبه انجام می‌شود

همکاری 8 اتاق استان های خرماخیز با اتاق مشترک ایران و عمان، برای صادرات خرمای ایران به بازارهای جهانی

اتاق مشترک ایران و عمان و انجمن ملی خرمای ایران و هشت اتاق بازرگانی استان های خرماخیز کشور تفاهم‌نامه دوجانبه‌ای باهدف افزایش صادرات خرما امضا کردند و براساس آن متعهد شدند برای فراهم کردن زمینه‌های صدور خرمای ایران به بازارهای جهانی از طریق منطقه آزاد و بندر صحار عمان همکاری کنند.

همکاری 8 اتاق استان های خرماخیز با اتاق مشترک ایران و عمان، برای صادرات خرمای ایران به بازارهای جهانی

تفاهم‌نامه دوجانبه‌ای میان اتاق بازرگانی ایران و عمان از یک سو و انجمن ملی خرمای ایران و هشت استان خرماخیز کشور باهدف افزایش صادرات خرما منعقد شد.

به گزارش ایانا از اتاق ایران، بر اساس این تفاهم‌نامه اتاق مشترک ایران و عمان، روسای اتاق‌های استان‌های خرماخیز شامل اتاق کرمان، شیراز، اهواز، بندرعباس، بوشهر، زاهدان و خرمشهر و همچنین انجمن ملی خرمای ایران متعهد می‌شوند در ارتباط با فراهم کردن زمینه‌های صدور خرمای ایران به بازارهای جهانی مانند آمریکا، چین و کشورهای آمریکای لاتین از طریق منطقه آزاد و بندر صحار عمان همکاری کنند.

از اهداف اصلی انعقاد این تفاهم‌نامه، همکاری صادرکنندگان خرمای ایران با شرکت‌های عمانی، استفاده از زیرساخت‌ها و تسهیلات مالی، گمرکی و صادرات کشور عمان و منطقه آزاد و بندر صحار، استفاده از مزایای موافقت‌نامه‌های ترجیحی گمرکی بین کشور عمان و سایر کشورها است.

نایب‌رئیس اتاق ایران در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه گفت: این ابتکار عمل اتاق مشترک ایران و عمان برای ارتباط یک تشکل و اتاق مشترک و همچنین استان‌های خرماخیز جای تقدیر دارد و می‌تواند به سایر تشکل‌ها هم تسری پیدا کند.

پدرام سلطانی افزود: یکی از آسیب‌های ما در صادرت و به‌ویژه در صادرات محصولات کشاورزی، انجام خرده صادرات است و همین خرده صادرات اعتبار ایران را در کشورهای دیگر زیر سؤال می‌برد.

به گفته نایب‌رئیس اتاق ایران در حوزه خرما باید چهار یا پنج برند معتبر ملی باشد و همه صادرات با برند همین شرکت‌ها انجام شود چراکه شرکت‌های کوچک نمی‌توانند برندسازی کنند و از بسیاری فن‌های بازاریابی و فروش هم آگاه نیستند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران هم در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه گفت: عمان جایگزین مناسبی برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و به لحاظ روح همکاری و نزدیکی فرهنگی با ایران هم همخوانی زیادی با ما دارد.

محسن رشید فرخی افزود: در حال حاضر 20 درصد تولید خرمای کشور صادرات می‌شود و ما این قابلیت راداریم که این را به 30 درصد هم برسانیم و البته نباید به فکر افزایش بیشتر از 30 درصد صادرات بود چراکه در این صورت در مصرف داخلی و همچنین قیمت خرما دچار مشکل می‌شویم.

به گفته رئیس انجمن خرما ثبت شرکت در عمان با تأمین مالی از طرف ایران و با مشارکت اینهشت استان خرماخیز انجام خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان هم در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های عمان برای افزایش صادرات ایران به کشورهای دیگر گفت: ثبت شرکت در عمان بسیار تسهیل شده و همچنین برای رفع مشکلات بانکی نیز تلاش‌هایی صورت گرفته است تا هم صادرکنندگان و هم واردکنندگان بتوانند کارهای بانکی خود با عمان راه به‌صورت ال.سی انجام دهند.

محسن ضرابی افزود: پیش‌ازاین تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای را میان اتاق مشترک ایران و عمان، بندر ویژه صحار و انجمن ملی خرما منعقد کرده‌ایم و حال برای برنامه‌ریزی‌های داخلی، عملیاتی کردن اهداف خود و همچنین هماهنگی میان استان‌های خرماخیز تفاهم‌نامه دوجانبه دیگری امضا می‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید