Iranian Agriculture News Agency

ایران، هشتمین تولیدکننده پیله و نخ ابریشم در جهان

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: ایران رتبه هشتم جهان را به لحاظ تولید پیله و نخ ابریشم به خود اختصاص داده است.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: ایران رتبه هشتم جهان را به لحاظ تولید پیله و نخ ابریشم به خود اختصاص داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی اصغر داداش پور با بیان اینکه نوغانداری با وجود افول تولید در دهه هشتاد، دوباره احیا و توسعه این صنعت در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه با تاسیس مرکز توسعه نوغانداری در وزارت جهاد کشاورزی برخی اقدامات حمایتی صورت گرفته است، افزود: افزایش 65 درصدی قیمت تضمینی پیله تر ابریشم در مقایسه با سال قبل ، هماهنگی با بخش غیردولتی در زمینه خرید پیله تر ابریشم نوغانداران به صورت توافقی و بالاتر از قیمت تضمینی، تامین تخم نوغان هیبرید کیفی مورد استفاده نوغانداران با استفاده از یارانه ها و ثابت نگه داشتن قیمت تخم نوغان توزیعی جهت ایجاد انگیزه بیشتر در بین نوغانداران انجام شده است.
داداش پور از توزیع نهال توت اصلاح شده در بین نوغانداران خبر داد و گفت: در دو سال گذشته در راستای اصلاح و ایجاد توتستان ها با تاکید بر کشت در حاشیه مزارع و نهرها با استفاده از یارانه ها، توزیع نهال در بین نوغانداران صورت گرفت.
رییس مرکز توسعه نوغانداری با اشاره به دیگر اقدامات اساسی در جهت توسعه نوغانداری بیان کرد: اعطای تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض پس از تاسیس مرکز به نوغانداران، توانمند سازی کارشناسان با برگزاری دوره های متعدد آموزشی و ترویجی و برنامه ریزی برای ایجاد زنجیره ابریشم با اخذ موافقت تاسیس صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در نوغانداری و ابریشم از وزیر جهاد کشاورزی از جمله اقدامات اساسی در جهت افزایش بهره وری و توسعه نوغانداری به شمار می رود.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه امسال 28162 جعبه تخم نوغان در بین نوغانداران 20 استان کشور توزیع شد، بیان کرد: انتظار می رفت که 950 تن پیله تر ابریشم تولید گردد که به دلیل شیوع بیماری در برخی مناطق میزان تولید پیله تر ابریشم به 850 تن به ارزش بالغ بر دویست میلیارد ریال رسید و از این مقدار حدود 136 تن نخ ابریشم استحصال خواهد شد.
به گفته داداش پور سال گذشته 28024 جعبه تخم نوغان توزیع شد که از این میزان 923 تن پیله تر ابریشم تولید شد.
وی با بیان اینکه ایران رتبه هشتم جهان را به لحاظ تولید پیله و نخ ابریشم به خود اختصاص داده است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی مسوولیت نوغانداری را در حوزه وظایف بخش کشاورزی یعنی تا تولید پیله تر ابریشم بر عهده دارد و همواره وظایف مربوط به حوزه صنعت ابریشم اعم از صنعتی و خانگی بر عهده وزارت صنعت و معدن و میراث فرهنگی است.
رییس مرکز توسعه نوغانداری با بیان اینکه پیله تر ابریشم از کیفیت بالایی در کشور برخوردار است، گفت: ماده اولیه صنایع ابریشم کشی و تولید محصولات ابریشمی به ویژه 90 درصد در فرش ابریشم و تولید شال و روسری، لباس ابریشم و صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با انتقاد از نبود آمار سالانه میزان پیله و نخ ابریشم مورد نیاز یادآور شد: تاکنون آمار دقیقی از میزان پیله و نخ ابریشم مورد نیاز سالانه در دسترس نیست که انتظار می رود دستگاه های متولی مصرف کننده پیله و نخ ابریشم به ویژه مرکز ملی فرش ایران میزان مصرف سالانه خود را اعلام کند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید