Iranian Agriculture News Agency

گاردین تحلیل کرد:

تحرک شرکت‌های تحقیق و توسعه صنایع غذایی روی تغییر عادت‌های غذایی آینده/ کربوهیدرات طبیعی کمتر و پروتئین کارخانه‌ای بیشتر

طی پنج سال گذشته، رژیم غذایی غربی به‌سرعت تغییر کرده است چراکه مصرف‌کنندگان بیش‌ازپیش به استقبال غذاهای بدون گلوتن (پروتئین آرد گندم)، بدون لبنیات و بدون گوشت رفته‌اند.

تحرک شرکت‌های تحقیق و توسعه صنایع غذایی روی تغییر عادت‌های غذایی آینده/ کربوهیدرات طبیعی کمتر و پروتئین کارخانه‌ای بیشتر


هری والوپ/ تحلیل‌گر اقتصادی گاردین:

درست در بیرون محوطه آهوس در دانمارک، در مرکز جدید نوآوری‌ها یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های صنعت غذایی دانمارک واقع شده است: شرکت «آرلا»، یک تعاونی لبنیاتی که کار خود را در دهه 1880 شروع کرد. مرکز نوآوری این کارخانه در ماه می امسال افتتاح شد با هدف اینکه برای همکاری با یک شرکت سنتی لبنیات برای تولید مواد غذایی جدید، به این شرکت نزدیک باشد. این مرکز دارای دیوارهای تماما شیشه‌ای است که بخش‌های مختلفی دارد و محققان با روپوش‌های آزمایشگاهی در آن ها،‌ در کنار کیلومترها لوله‌ای که به هم پیوسته‌اند مشغول کارند. در بخشی از این مرکز، چند کارشناس در حال دیدن و امتحان کردن تکه‌های بزرگ پنیر هستند و روی آن ها علامت می‌گذارند.

مت واکر، 38 ساله،‌ مدیر ارشد مرکز نوآوری و تحقیق است که همه‌جای کارخانه را نشان می‌دهد و تشریح می‌کند که چرا این مرکز همانند یک کارخانه استاندارد فرآوری لبنیات نیست. در کارخانه‌های معمولی لبنیات، کارشناسان روی شیر یا پنیر کار می‌کنند، نه هردوی ‌آن ها. او می‌گوید که در این مرکز تجهیزات مدرنی وجود دارد تا تقریبا هرکاری به فکر می‌رسد روی لبنیات انجام شود. روی دیوار هال اصلی کارخانه، جمله‌ای از آبراهام لینکلن نوشته شده است: «بهترین راه برای پیش‌بینی آینده، خلق کردن آن است.»

طی پنج سال گذشته، رژیم غذایی غربی به‌سرعت تغییر کرده است چراکه مصرف‌کنندگان بیش‌ازپیش به استقبال غذاهای بدون گلوتن (پروتئین آرد گندم)، بدون لبنیات و بدون گوشت رفته‌اند. بسیاری، کربوهیدرات‌ها را به نفع پروتئین‌های ساخته‌شده در کارخانه رها کرده‌اند، به دلیل اینکه معتقدند این محصولات نه‌تنها برای خود آنها بهتر هستند بلکه برای محیط‌زیست نیز بهترند. اما کلیفورد، تحلیل‌گر صنعت غذا در موسسه تحقیقات بازار «مینتل»، می‌گوید: «رونق زیادی در علاقه به زندگی سالم ایجاد شده است. رژیم‌ها و روندهای غذایی همواره تغییر می‌کنند اما رسانه‌های اجتماعی سرعت این تغییرات را افزایش داده‌اند.» او می‌گوید که ظهور به‌اصطلاح «خوردن تمیز» روی اینستاگرام موجب شده است که بسیاری از عادت‌های غذایی دیگر هوادار نداشته باشند: «کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده به‌شدت از محبوبیت افتاده‌اند و پروتئین، به‌ویژه پروتئین‌های کارخانه‌ای، با استقبال زیادی مواجه شده‌اند.»

این تغییرات باعث شده است که برخی از شرکت‌های غذایی بزرگ و صاحب‌نام با بحران روبه‌رو شوند. طبق گزارش شرکت «مینتل»، درصد بریتانیایی‌هایی که روزانه تکه‌ای نان می‌خورند، از 47 درصد در سال 2014، به 34 درصد در سال گذشته کاهش یافته است که یک سقوط شدید را برای ماده‌ای غذایی نشان می‌دهد که مدت‌ها مصرف ثابتی بین مردم داشت. فروش گوشت استیک، سوسیس و گوشت کنسروشده در سال 2016 بیش از 5 درصد کاهش یافت و موسسه «دیری یوکی» که تشکل صنعت شرکت‌های فرآوری شیر و دامداری‌ها به حساب می‌آید، گفته است که با یک «بمب ساعتی جمعیتی» مواجه شده است چراکه افراد زیر 35 سال، به طور قابل‌توجهی کمتر از افراد بالای 55 سال شیر می‌نوشند.

اگر شما یک شرکت مواد غذایی داشتید و بیشتر شیر می‌فروختید یا بیشتر پاستا می‌فروختید، چطور خود را با بازار انطباق می‌دادید؟ آیا روش معتبری وجود دارد که بتوان پیش‌بینی کرد چه نوع غذایی در 10 سال یا 15 سال آینده بیشتر خورده خواهد شد؟ در مرکز نوآوری «آرلا» که جدیدا تاسیس شده است روی این مسئله تحقیق می‌شود. شرکت‌های لبنیاتی کمی به بزرگی این شرکت تعاونی لبنیات وجود دارند که دامنه کارش از کشورهای زیر خط صحرای افریقا تا چین، گسترده باشد. «آرلا» بزرگ‌ترین تامین‌کننده شیر سوپرمارکت‌های انگلیس است و دو برند مطرح لبنیات را تحت تملک دارد.

کارشناسان این شرکت دریافته‌اند که در صنعت غذایی در آینده چالش‌هایی وجود خواهد داشت. واکر می‌گوید: «اگر به روند مصرف در سرتاسر اروپا نگاه کنید، می‌بینید که مصرف لبنیات ثابت مانده یا حتی کمی کاهش یافته است. این اتفاق به چند دلیل رخ می‌دهد: مردم کمتر در خانه خودشان صبحانه می‌خورند، بنابراین کمتر در کورن فلیکس خود شیر می‌ریزند. همچنین کمتر پنیر یا کره روی نان تست خود می‌مالند.» کاهش وعده صبحانه تا حدی باعث شده مردم از کربوهیدرات‌ها بپرهیزند اما تا حدی هم به این دلیل رخ داده که مردم بیشتر در مسیر رفتن به سر کار هستند و بنابراین وقت کمتری برای صبحانه خوردن دارند. این یک مثال از روند پیچیدگی صنایع غذایی در آینده است.

شرکت «آرلا» بسیار زیاد نگران افزایش رژیم‌های بدون لبنیات است و روی این مسئله کار می‌کند که چقدر از مصرف‌کنندگان می‌گویند «چه میزان ثابت شده است که خوردن روزانه شیر یا لبنیات برای فرد مفید است». به همین ترتیب، میزان افرادی که گیاه‌خوار هستند نیز به‌شدت افزایش یافته است؛ طی یک دهه گذشته، تعداد افراد گیاه‌خوار در انگلستان به نیم میلیون نفر رسیده است که افزایشی 350 درصدی را نشان می‌دهد. بیشتر این افراد به دلیل دغدغه‌های محیط‌زیستی یا اخلاقی گیاه‌خوار شده‌اند و همین مسئله، نشان می‌دهد که چطور روندهای تغذیه‌ای مردم در حال تغییر است و شرکت‌های غذایی باید چگونه خود را با آن ها سازگار کنند.

ترجمه: آینده نگر
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید