Iranian Agriculture News Agency

زنان کشاورز مالاویایی هوشیاری خود در فنون حفاظت از کشاورزی را نشان دادند/ زنان با برداشت بهتر، جریان نقدینگی خود را بهبود بخشیده اند

رویکرد کشاورز محور با پذیرش فنون حفاظت از کشاورزی، در تمامی سه کشور آفریقای جنوبی که ذرت یکی از غذاهای اصلی است، منجر به تولید محصولات غذایی بهتر می شود و برای خرده کشاورزان منطقه برکت می آورد.

زنان کشاورز مالاویایی هوشیاری خود در فنون حفاظت از کشاورزی را نشان دادند/ زنان با برداشت بهتر، جریان نقدینگی خود را بهبود بخشیده اند

رویکرد کشاورز محور با پذیرش فنون حفاظت از کشاورزی، در تمامی سه کشور آفریقای جنوبی که ذرت یکی از غذاهای اصلی است، منجر به تولید محصولات غذایی بهتر می شود و برای خرده کشاورزان منطقه برکت می آورد.

به گزارش ایانا از سایت "اگریکالچر این نیوز"، بسیاری از خرده کشاورزان کشورهای مالاوی، موزامبیک و زامبیا، که این فنون در آن جا آزمایش شده، مدت های طولانی است که با خاک ضعیف، باران کم و بازده پایین محصول مواجه اند. حفاظت از کشاورزی با پایبندی به شیوه های مدیریت خاک، اختلال در ساختار خاک، ترکیب و تنوع زیستی طبیعی آن را کاهش می دهد و پایداری مالی و زیست محیطی طولانی مدت در زراعت را بهبود می بخشد.

تحت نظارت برنامه بهره وری کشاورزی در کشورهای آفریقای جنوبی با تأمین مالی بانک جهانی 1 (APPSA) ، زنان کشاورز مالاویایی در اجرای بخشی از این برنامه نقش دارند. حفاظت از کشاورزی یکی از فنون کم هزینه ای است که آپپسا (APPSA) از آن پشتیبانی می کند که در عمل، شامل مالچ پاشی سطح خاک، استفاده از حداقل مقدار شخم زنی برای کاشت در خاک و کشت همزمان ذرت و حبوبات با یکدیگر است.

مرکز منطقه ای رهبری مواد غذایی اساسی مانند ذرت، برنج و حبوباتی مانند لوبیای چشم بلبلی؛ به عنوان بخشی از این پروژه و ظرفیت سازی برای تحقیقات تأسیس شد. مالاوی، مرکز رهبری سیستم های کشاورزی بر پایه ذرت، موزامبیک مرکز تحقیقات برنج و زامبیا فعالیت در زمینه حبوبات را بر عهده دارد. در نهایت، زنان، 30 درصد از کشاورزان هدف در این پروژه اند.

کشت مخلوط محصولات

پاتریشیا زیمبری 37 ساله، یکی از زنان کشاورز مالاویایی، اهل ناحیه چینگولوآ (Chinguluwe) در منطقه سالیما (Salima) است که در پروژه مزرعه آزمایشی حفاظت از کشاورزی با کشت مخلوط ذرت و حبوبات به مدت سه سال مشارکت دارد. زیمبری در فصل زراعی 17-2016، یک هکتار زمین را برای نمایش دو مزرعه در کنار هم راه اندازی کرد.

در ابتدا، او میزان رشد ذرت با استفاده از فنون حفاظت از کشاورزی را با شیوه های کشاورزی معمولی برای رشد ذرت مقایسه کرد. او از نتایج بدست آمده هیجان زده شد. زیمبری گفت: "در مزرعه آزمایشی حفاظتی، رشد ذرت ها سریع تر و اندازه آن ها بزرگتر بود و علف های هرز کمتری وجود داشت که فقط با دست قابل کندن بودند." در بخش هایی از زمین که ذرت ها بر آن سایه می اندازد، رشد علف های هرز سرکوب می شود.

حفظ رطوبت و مواد مغذی در این مزرعه آزمایشی در مقایسه با روش های کشت معمولی خیلی بیشتر است. درباره بازده محصول نیز زیمبری در مزرعه آزمایشی حفاظتی 225 و در مزرعه آزمایشی معمولی 150 کیلوگرم ذرت برداشت کرد.

او در مرحله دوم، کشت حفاظتی مخلوط ذرت با لوبیای چشم بلبلی و کشت حفاظتی ذرت به تنهایی را با یکدیگر مقایسه کرد. او متوجه شد قسمت بالایی ذرت هایی که همزمان با لوبیای چشم بلبلی رشد کردند، سبزتر است. لوبیای چشم بلبلی از حبوبات است و نیتروژن خاک را که ذرت از آن استفاده می کند، تثبیت می کند. سایبانی که لوبیا ایجاد می کند رطوبت بیشتری را در محصولات حفظ می کند.

وی 200 کیلوگرم ذرت در کشت مخلوط در مقایسه با 125 کیلوگرم ذرت در کشت تنها برداشت کرد.

بازده محصول بیشتر به معنای نقدینگی بیشتر است

برداشت بهتر، جریان نقدینگی او را بهبود بخشیده است. زیمبری، به عنوان یکی از اعضای گروه وام ها و پس انداز گنجینه روستا، برای خرید ورودی های مورد نیاز در فصل زراعی بعدی پول پس انداز می کند. همچنین، او دام هایی را برای پرورش خریداری می کند.

او در نقش رهبری، دانش خود را به دیگر کشاورزان منتقل می کند. زیمبری، شخصاً هفت کشاورز از روستاهای اطراف را هدایت می کند و آنچه می داند را با 70 نفر از کشاورزان دیگر مزارع و انجمن ها به اشتراک می گذارد.

او کشاورزی رهبر، موفق، خلاق و متعهد به آموزش دیگران است. وی مستقیماً با عوامل توسعه و تحقیق برای حمایت از فنّاوری در جوامع روستایی کار می کند. زیمبری تلاش می کند کشت مخلوط ذرت و حبوبات را در زمینی به وسعت 2 هکتار گسترش دهد.

گسترش کشاورزی یا خدمات فنی و حمایتی از سوی وزارت کشاورزی و توسعه آب و آبیاری مالاوی با همکاری نزدیک با مرکز تحقیقات کشاورزی چیتالا (Chitala) در پیشتبانی از این پروژه انجام می شود که قرار است در سال 2018 اجرا شود.

این پروژه، 87 میلیون دلار اعتبار برای سه کشور آفریقایی (مالاوی، موزامبیک، زامبیا) از انجمن بین المللی توسعه دریافت کرده و مرکز هماهنگی توسعه و تحقیقات کشاورزی در آفریقای جنوبی این برنامه را در سطح منطقه ای تسهیل می کند.

پانوشت:

1. Agricultural Productivity Program for Southern Africa

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید