Iranian Agriculture News Agency

بر اساس تازه ترین محاسبه ها

انتشار جهانی گاز متان ناشی از کشاورزی بیشتر از میزان گزارش شده است

براساس مطالعه منتشر شده در مجله با دسترسی آزاد به نام Carbon Balance and Management ، انتشار جهانی متان و میزان کربن تولید شده توسط دام، بیش از میزان گزارش شده است.

انتشار جهانی گاز متان ناشی از کشاورزی بیشتر از میزان گزارش شده است

براساس مطالعه منتشر شده در مجله با دسترسی آزاد به نام Carbon Balance and Management ، انتشار جهانی متان و میزان کربن تولید شده توسط دام، بیش از میزان گزارش شده است.

به گزارش ایانا از سایت " Phys.org "، طی پروژه ای همراه با حمایت مالی طرح تحقیقاتی سیستم نظارت بر کربن سازمان ملی هوا و فضا امریکا (ناسا)، محققان از موسسه تحقیقاتی تغییر اقلیم جهانی ( JGCRI ) دریافتند که میزان انتشار جهانی گاز متان (CH4) در سال 2011 ، 11 درصد، بیشتر از تخمین هایی است که بر اساس دستورالعمل ها توسط هیأت بین المللی تغییرات آب و هوایی ( IPCC) ) (2) در سال 2006 ارایه شد.

به طوری که این میزان شامل افزایش 8.4 درصدی متان مربوط به تخمیر روده (روند هضم غذا) در گاوهای شیری و سایر گاو ها و افزایش 36.7 درصدی در مدیریت کود حیوانی، در مقایسه با برآورد IPCC است. بازنگری در باره انتشار متان ناشی از کود حیوانی در سال 2011 در ایالات متحده 71.8 درصد بیشتر از تخمین های مبتنی بر IPCC بود.

دکتر جولی ولف، از وزارت کشاورزی ایالات متحده ( USDA )، پژوهشگر بخش تحقیقات کشاورزی ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: "در بسیاری از مناطق جهان، تعداد حیوانات در حال تغییر است و پرورش دام به افزایش حیوانات بزرگتر با مصرف غذایی بیشتر منجر شده است. این، مساله همراه با تغییرات در مدیریت دام، می تواند منجر به انتشار بیشتر متان شود."

وی افزود:"متان مهمترین عامل افزایش دمای اتمسفر زمین است. این گاز حدود چهار برابر پتانسیل گرم شدن جو را نسبت به دی اکسید کربن دارد. این درحالی است که اندازه گیری های مستقیم از انتشار گازهای متان برای همه منابع متان در دسترس نیست .. بنابراین، میزان انتشار بر اساس روش ها و مفروضات مختلف گزارش می شود."

این پژوهشگر گفت:"در این مطالعه، فاکتورهای جدیدی برای هر فاکتور مربوط به انتشار حیوانی ایجاد شده است، که مقدار متوسط متان ​​CH4) ( که توسط حیوانات به جو برگشت داده می شود ، اندازه گیری می کند و در عین حال به عنوان برآوردهای جدیدی از انتشار جهانی گاز متان ناشی از دام به شمار می رود. "

همچنین نویسندگان به بررسی مجدد فاکتورهای مورد استفاده برای محاسبه عوامل انتشار گاز CH4 مربوط به برآورد 2006 هیات بین المللی تغییرات آب و هوایی ( IPCC ) پرداخته اند، عواملی که ناشی از تخمیر روده در گاوهای شیری و سایر گاو ها ، مدیریت کود مربوط به گاوهای شیری، انواع گاوها و خوک بودند.

آن ها نشان می دهند که برآورد انتشار گاز متان حیوانی با فاکتورهای تولید شده در این مطالعه، در مقایسه با محاسبات انجام شده ، در سال 2006 توسط IPCC در اکثر مناطق بالاتر است ، البته این میزان انتشار برحسب مناطق مختلف ، متفاوت خواهد بود.

دکتر قاسم عاصر، مدیر JGCRI و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: "در میان مناطق جهان، طی دهه های اخیر تغییرات قابل توجهی در روند تخمین میزان انتشار گازها وجود داشته است. به عنوان مثال، ما دریافتیم که انتشار متان مربوط به دام در مناطق درحال توسعه آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا به سرعت درحال افزایش است. در مقابل، میزان انتشاردر ایالات متحده و کانادا کمتر شد و در اروپای غربی کمی کاهش یافته است. همچنین دریافتیم که بیشترین افزایش تولید انتشار سالانه در مناطق گرمسیری شمال، و سپس مناطق گرمسیری جنوبی روی می د هد."

همچنین تخمین های ارائه شده در این مطالعه 15 درصد بیشتر از از برآوردهای جهانی ارائه شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا ( EPA ) است، در عین حال 4 درصد بیشتر از میزان برآورد پایگاه داده انتشار گازهای گلخانه ای تحقیقات جو زمین ( EDGAR ) (3) است، به طوری که 3 درصد بیشتر از پیش بینی های EDGAR برای ایالات متحده و 54درصد بیشتر از تخمین های EDGAR برای ایالت کالیفرنیا است. این درحالی است که EPA و EDGAR از اطلاعات پیش فرض هیأت بین المللی تغییرات آب و هوایی سال 2006، در ارائه برآوردشان استفاده کرده اند.



ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Joint Global Change Research Institute (JGCRI)

2-هیأت بین دولتی تغییر اقلیم Intergovermental Panel on Climate Change : IPCC) )، در سال 1988 توسط دو سازمان وابسته به سازمان ملل شامل؛ سازمان جهانی هواشناسی ( World Meteorological Organization : WMO ) و برنامه محیط زیست سازمان ملل ( United Nation Environment Program : UNEP )تاسیس شد. همچنین اعضای این هیأت از تمامی کشورهای عضو WMO و UNEP هستند.

3- EDGAR : Emissions Database for Global Atmospheric Research : بانک انتشار گازهای گلخانه ای تحقیقات جو زمین، تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا را بر اساس کشور و مختصات فضایی ارایه می دهد. توسعه فعلی EDGAR یک پروژه مشترک توسط بخش تحقیقات کمیسیون اروپا و سازمان ارزیابی محیط زیست هلند انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید