Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی در بازدید از غرفه‌های ایران در کنگره بین‌المللی آپی‌موندیا استانبول بیان کرد:

تولید بیش از 80 هزارتن عسل در کشور/ نقش موثر صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت زنبورداری

حسن رکنی امروز پس از بازدید از غرفه‌های ایران در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیا در استانبول ترکیه، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر، صنعت زنبورداری کشور، پیشرفت قابل قبولی داشته که عملکرد مثبت صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش، یکی از مهم‌ترین عوامل آن به شمار می‌رود.

تولید بیش از 80 هزارتن عسل در کشور/ نقش موثر صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت زنبورداری



معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، عملکرد صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور را در سال‌های اخیر مثبت ارزیابی کرد و اقدامات آن را مهم‌ترین عامل توسعه این صنعت دانست.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، حسن رکنی امروز پس از بازدید از غرفه‌های ایران در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیا در استانبول ترکیه، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر، صنعت زنبورداری کشور، پیشرفت قابل قبولی داشته که عملکرد مثبت صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش، یکی از مهم‌ترین عوامل آن به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه گاهی زنبورداران نیازمند کمک‌های مالی در مواقع خاص هستند، افزود: به عنوان مثال، تامین دارو یا غذا برای گذران کندوها در زمستان اگرچه شاید به مقدار جزئی باشد، اما اهمیت زیادی دارد که چنانچه به موقع و سریع تامین نشود، ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری به زنبوردار وارد کند. بنابراین صندوق با خروج از بروکراسی‌های غیرضروری و چابک‌سازی فعالیت‌های خود، طی سال‌های گذشته توانست این موضوع را به درستی مدیریت کند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیران صندوق، نخستین زنجیره تولید فراورده‌های زنبور عسل در استان اصفهان شکل گرفت و چنین حرکتی می‌تواند موفقیت بیشتر زنبورداران در بازار را به همراه داشته باشد.
رکنی با اشاره به حضور پرقدرت زنبورداران ایرانی در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیای ترکیه اظهار کرد: آموزش و ارتقای سطح علمی زنبورداران، یکی دیگر از اقدامات مثبت و قابل تقدیری است که صندوق در اجرای آن از هیچ اقدامی فروگذار نکرد. حتی حضور ایرانیان در نمایشگاه آپی‌موندیا در سال جاری، مرهون تلاش‌های بی‌وقفه صندوق و تسهیل روند کارها بوده است.
وی افزود:همین عمل می‌تواند در راستای دانش‌افزایی زنبورداران ایرانی و آشنایی با به‌روزترین تجهیزات این صنعت بسیار موثر باشد و شاید اگر اقدام صندوق نبود، این اتفاق به راحتی نمی‌افتاد.
رکنی یادآور شد: البته مراودات با دیگر کشورها از جمله آفریقای جنوبی و ایجاد ارتباط بین تولیدکننده‌های دو کشور، از دیگر تسهیلاتی است که صندوق برای زنبورداران فراهم کرده است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، معتقد است تامین نیاز مالی اتحادیه‌های استانی بر اساس نیازشان، با کمترین بروکراسی و سخت‌گیری از جمله اقدامات صندوق است که ارتقای توان مالی تولیدکنندگان و در نتیجه افزایش بهره‌وری در کل صنعت را به همراه داشته به طوری که در مقایسه با دیگر صندوق‌های زیربخش دام، صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری صنعت زنبورداری بسیار چابک‌تر و به‌هنگام‌تر عمل کرده است.
به گفته وی، یکی از برنامه‌هایی که صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور دنبال می‌کند، تجاری سازی دستاوردهای ایستگاه‌های اصلاح نژاد ملکه زنبورعسل در راستای افزایش عملکرد کندوها است.
رکنی اضافه کرد: این ایستگاه‌ها تولید ملکه زنبور عسل را در دستور کار داشته و آنها را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد؛ در عین حال، فعالانی که علاقه‌مند به استفاده از خون جدید برای به‌نژادی هستند و یا قصد دارند از ژن‌های روز برای تولید ملکه بهره ببرند، بعد از بررسی‌های کمیته فنی دفتر طیور، واردات ملکه یا مواد ژنی برای آنها امکان‌پذیر خواهد بود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 80 هزار تن عسل در کشور تولید شد، گفت: در سال‌های گذشته تولید ژل رویال در کندوهای ایران بسیار ناچیز بود، اما با ورود صندوق به این عرصه و آموزش بهره‌برداران، اکنون تولید این محصول به بیش از 200 کیلوگرم در سال رسیده است. بنابراین حتی اگر 10 درصد زنبورداران به ازای هر کندو، یک کیلوگرم ژل رویال به بازار عرضه کنند، ارزش افزوده ایجاد شده با کل عسل تولیدی برابری می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید