Iranian Agriculture News Agency

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ایانا:

فراکسیون حمایت از صنعت زنبورداری تشکیل می‌شود

صنعت زنبورداری کشور در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده که می‌تواند در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن داشته باشد. بنابراین با کمی حمایت بیشتر، از رقبایی مانند ترکیه پیشی خواهد گرفت.

فراکسیون حمایت از صنعت زنبورداری تشکیل می‌شود

صنعت زنبورداری کشور در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده که می‌تواند در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن داشته باشد. بنابراین با کمی حمایت بیشتر، از رقبایی مانند ترکیه پیشی خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایانا، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با حضور در چهل و پنجمین کنگره آپی‌موندیا در استانبول ترکیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: در حال رایزنی برای تشکیل فراکسیون حمایت از صنعت زنبورداری در مجلس شورای اسلامی هستیم.

علی کاظمی باباحیدری، با اشاره به اینکه اکنون صنعت زنبورداری کشور به همت و یاری بخش خصوصی، از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده و شانه به شانه با رقبای جهانی حرکت می‌کند، افزود: حمایت هرچه بیشتر از این صنعت، موجب ارتقای جایگاه آن خواهد شد. بنابراین اگرچه صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری و اتحادیه سراسری زنبورداران در کنار فعالان این عرصه هستند، اما مجلس نیز می‌تواند با تشکیل این فراکسیون، تقویت منابع مالی صندوق را در دستور کار قرار داده و توان زنبورداران ایرانی را هرچه بیشتر به رخ جهانیان بکشد. حتی پیشی گرفتن از رقیبی مانند ترکیه دور از دسترس نخواهد بود.

کاظمی باباحیدری، عنوان کرد: اگرچه پنج سال از عضویت ایران در آپی‌موندیا می‌گذرد، اما امسال برای نخستین بار است که کشور ما توانست 12 غرفه را در این کنگره در اختیار بگیرد که رتبه سوم بعد از چین و ترکیه را اخذ کرده و بیش از 300 زنبوردار از ایران در آن شرکت کرده‌اند.

به گفته وی، ایران جایگاه ویژه‌ای در تولید عسل جهان دارد. به عنوان مثال، در استان چهارمحال و بختیاری، گون‌ها و آویشن‌هایی یافت می‌شود که در دنیا کم‌نظیر است، همان گیاهانی که به عنوان یکی از غذاهای اصلی زنبور محسوب می‌شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بازدید از غرفه‌های ایران در کنگره امسال، ادامه داد: خوشبختانه در مقام مقایسه، صنعت زنبورداری ایران، دست کمی از نمونه‌های جهانی ندارد و حتی کندوهای جدیدی را به بازارهای بین‌المللی معرفی کرده است. البته اگرچه در زمینه بسته‌بندی نیز پیشرفت‌هایی صورت گرفته، اما هنوز برای رسیدن به سطحی ایده‌آل، کمی فاصله وجود دارد.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنابراین حمایت از صنعت زنبورداری، می‌تواند نقاط ضعف تولیدکنندگان را برطرف کرده و قدرت آنها را روز به روز افزایش دهد. در همین راستا به غیر از تشکیل فراکسیون، لازم است که مانند بخش طیور یا دام، اداره کل مستقل برای زنبورداری در وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته و ردیف بودجه‌ای مستقل برای آن ترتیب داده شود.

کاظمی باباحیدری تاکید کرد: حضور ایران در کنگره آپی‌موندیای ترکیه، با همکاری مشترک صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های زنبورداران به ویژه اتحادیه‌های اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی مهیا شده که این خود برگی از افتخارات صنعت زنبورداری ایران به شمار می‌رود.

وی در پایان با بیان اینکه کشور اسلوانی برای برگزاری کنگره آپی‌موندیا در سال 2021 از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی است، گفت: امید می‌رود که ایران نیز در آینده‌ای نزدیک یکی از میزبانان کنگره بوده و اعضای صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری بتوانند جزو هیات مدیره جشنواره‌های مختلف این کنگره باشند.

شایان ذکر است که کنگره آپی‌موندیا دیروز (جمعه هفتم مهرماه) کار خود را آغاز کرد و تا سه‌شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

V -

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید