Iranian Agriculture News Agency

معرفی کتاب

شناخت، حفاظت و بهسازی محیط زیست ایران

کتاب شناخت ، حفاظت و بهسازی محیط زیست ایران حاصل چندین سال پژوهش پروفسورعلی یخشکی در ایران و خارج از کشور است و با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی منابع طبیعی و محیط زیست به رشته تحریر در آمده است.

شناخت، حفاظت و بهسازی محیط زیست ایران

کتاب شناخت ، حفاظت و بهسازی محیط زیست ایران حاصل چندین سال پژوهش پروفسورعلی یخشکی در ایران و خارج از کشور است و با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی منابع طبیعی و محیط زیست به رشته تحریر در آمده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، این کتاب در 515 صفحه منتشر شده است. تفاوت آن با سایر انتشارات در این است که مولف سعی دارد در ابتدا محیط زیست ایران را شناسایی و سپس راه و روش‌های حفاظت از آن را ارائه دهد. مولف تلاش می‌کند برای بازسازی و بهسازی بعضی مناطق که در اثر تغییرات آب و هوایی و دخالت انسان‌ها طبیعتش را به شدت تخریب کرده و تعادل اکولوژیکی آن بهم خورده است، راهکار ارائه کند. مولف تاکید دارد که برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست هر کشور علاوه بر فعالیت های داخلی نیاز به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. به عنوان مثال حل معضل ریزگردها که نیازمند همکاری عراق، عربستان و ایران است و یا آلودگی خلیج فارس و دریای خزر به همت همه کشورهای همسایه نیاز دارد.

این کتاب شامل 6 فصل است که درفصل اول به مقدمه، تعاریف، وضعیت جغرافیایی و آب وهوایی و تاریخچه حفاظت و بهسازی محیط زیست می‌پردازد.

فصل 2 شامل مباحث آب و خاک وباد، فرسایش‌ها و آلاینده‌هایشان، روشهای مبارزه با آلودگی‌ها، روش‌های دفن بهداشتی زباله، تهیه کمپوست و غیره می‌شود.

در فصل 3 ارزش‌های اقتصادی اجتماعی جنگل و فضای سبز مطرح می‌شود و به تفصیل نقش گیاهان را در تولید اکسیژن و تبدیل انرژی، ذخیره آب‌های زیرزمینی، اهمیت جنگل در مبارزه با آلودگی هوا و فرسایش، آلودگی صوتی و آب شرح می‌دهد و ارزش زیست محیطی جنگل را به ریال محاسبه می‌کند.

در فصل 4 کارنامه جنگل‌ها و مراتع ایران را ارائه می‌کند وعلل نابودی جنگل‌های ایران، کشاورزی ابتدایی در مناطق جنگلی، دامداری ابتدایی و اثرات گلخانه ای و غیره را بررسی می‌کند.

فصل 5 بهسازی محیط زیست با عنوان‌های توسعه جنگل و فضای سبز، بهسازی مناطق مسکونی به کمک ایجاد فضای سبز، طرح کمان‌های جنگلی جنوب تهران و شهرهای بزرگ مرکزی، بهسازی اطراف دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و غیره مطرح می‌شود.

و در فصل 6 اعمال سیاست‌های زیست محیطی با زیر عنوان‌های: سازگاری پروژه‌های دولتی و بخش خصوصی با اهداف زیست محیطی، ایجاد پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده، نحوه انتخاب محل تفرجگاهی، افزایش جمعیت، افزایش سطح درآمد سرانه، ارتقای سطح سواد و فرهنگ اجتماعی و به کار گرفتن اقتصاد زیست محیطی به جای اقتصاد کلاسیک در محاسبات و برنامه‌ریزی کلان کشوری، تدوین قوانین مناسب و سازگار با قوانین ملی و بین‌المللی، دگراندیشی سیاست جایگزینی، همکاری با سازمان‌های بین‌المللی در چارچوب دستور کار 21، سلسله کنفرانس‌های محیط زیست ازاستکهلم (1972) تا بالی (2007) ، ارائه می‌شود.

مطالعه این کتاب به کارشناسان ومحققان و دانشجویان منابع طبیعی ومحیط زیست پیشنهاد می‌شود.

L
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید