Iranian Agriculture News Agency

در کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران بررسی شد

نقد طرح ممنوعیت ترافیکی برای بنگاه‌های تولیدی و صنعت پخش مواد غذایی

کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در ادامه نشست‌های نقد و بررسی نظام توزیع مواد غذایی، این‌بار به بررسی دستورالعمل تازه شهرداری تهران در ارتباط با عدم تردد کامیونت‌های شرکت‌های پخش در ساعات ابتدایی صبح تهران پرداخت.

نقد طرح ممنوعیت ترافیکی برای بنگاه‌های تولیدی و صنعت پخش مواد غذایی

کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در ادامه نشست‌های نقد و بررسی نظام توزیع مواد غذایی، این‌بار به بررسی دستورالعمل تازه شهرداری تهران در ارتباط با عدم تردد کامیونت‌های شرکت‌های پخش در ساعات ابتدایی صبح تهران پرداخت .

به گزارش ایانا از اتاق تهران، ب ر اساس تصمیم معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، تردد کامیونت‌های توزیع مواد غذایی در محدوده طرح زوج و فرد در پایتخت از ابتدای مهرماه امسال به مدت دو هفته از ساعت 5:30 تا 10:30 صبح، ممنوع شده است. این تصمیم که با هدف کاهش ترافیک شهر تهران طی روزهای آغازین سال تحصیلی جدید اتخاذ شده، اعتراض گسترده واحدهای تولیدی مواد غذایی و شرکت‌های پخش را به همراه داشته است .

نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران که به بررسی این موضوع و دستیابی به راهکارهایی برای حل مشکلات ایجاد شده ناشی از این دستورالعمل اختصاص داشت، با حضور معاون حمل‌و‌نقل بار و کالا شهرداری تهران و نمایندگان شرکت‌های پخش مواد غذایی برگزار شد .

در ابتدای این جلسه، کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته و همزمان با آغاز طرح ممنوعیت تردد کامیونت‌های پخش مواد غذایی در محدوده طرح ترافیکی زوج و فرد تهران، نارضایتی گسترده شرکت‌های تولیدی و توزیعی از اجرای این طرح برانگیخته شده است، گفت: این طرح به هزینه‌های سربار واحدهای تولیدی اضافه خواهد کرد .

وی با بیان اینکه تعداد کامیونت‌ ها توزیع مواد غذایی و به ویژه لبنیات در سطح شهر تهران در مقایسه با انبوه وسایل نقلیه دیگر، بسیار محدود است، افزود: دستورالعمل جدید شهرداری تهران به طور مشخص، صنعت لبنیات و محصولات فسادپذیر را به مخاطره انداخته و ضروری است تا نسبت به رفع ممنوعیت این طرح برای محصولات غذایی به ویژه مواد لبنی اقدام فوری صورت گیرد .

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، در ادامه با تاکید بر اینکه بخش خصوصی به این طرح اعتراض دارد، گفت: فعالین صنعت غذای کشور برای احترام به حقوق شهروندی تا تمایل زیادی برای همراهی با این طرح و کاهش مشکل ترافیک شهر تهران دارند .

زرگران مشکل اصلی را عدم وجود محل پارک مناسب برای تخلیه بار کامیونت‌های حامل مواد غذایی دانست و گفت: تعدد خرده‌فروشی‌های عرضه‌کننده مواد غذایی و کمبود فروشگاه‌های بزرگ و مدرن که مجهز به پارکینگ‌های بزرگ برای تخلیه بار هستند، به اشکالات طرح تفضیلی شهر تهران باز می‌گردد .

وی با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن محل پارک مناسب برای تخلیه بار ماشین‌های توزیع مواد غذایی، گفت: ماشین‌های حمل بار ارائه دهنده خدمات عمومی هستند، برخی از آنها بر اساس قرارداد ملزم به رساندن بار در ساعت مشخصی به مراکز دولتی یا بیمارستانی هستند و این طرح سبب اختلال در انجام تعهداتشان خواهد شد .

در همین رابطه، دبیر انجمن صنایع لبنی نیز با بیان اینکه روزانه حدود 2700 تن فرآورده‌های لبنی در سطح شهر تهران توزیع می‌شود، گفت: عدم تخلیه شیر تازه پاستوریزه در ساعات ابتدایی صبح، انبارها و سردخانه را مملو از کالا خواهد کرد و کارخانجات جایی برای انبار شیر تازه تولید شده روز قبل ندارند، زیرا ساختار تولید و توزیع به گونه‌ای طراحی شده است که شیر تازه تولید شده روز قبل باید روز بعد و در ساعات ابتدای صبح توزیع شود .

رضا باکری با اشاره به اینکه مدت زمان ماندگاری فرآورده‌های لبنی در انبارها و توزیع آن در سطح مراکز فروش، محدود است، افزود: مردم به طور سنتی شیر پاستوریزه را اول صبح و تازه خریداری می‌کنند، در حالی که اگر ساعت توزیع شیر پاستوریزه به تعویق بیفتد، در مغازه‌ها خواهد ماند و روز بعد فروش خواهد رفت و به این ترتیب یک روز از تاریخ مصرف شیر خواهد گذشت که سبب اخلال در زنجیره سرد فروشگاهی خواهد شد و ضایعات شیر پاستوریزه افزایش خواهد یافت .

سعید جارودی، دبیر انجمن صنعت پخش ایران، نیز با اشاره به اینکه در مجموع تا 4500 دستگاه کامیونت حمل و توزیع مواد غذایی در سطح شهر تهران فعال است، گفت: ساعات حرکت این کامیونت‌ها از انبارهای اطراف تهران و بازگشت مجدد آنها در ساعات اولیه صبح اتفاق می‌افتد که ترافیک شهر تهران هنوز به اوج خود نرسیده است .

وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات ترافیکی شهر تهران برای شرکت‌های پخش فعال در این شهر، نیز بسیار مفید خواهد بود، گفت: کامیونت‌های پخش برای انجام خدمت در سطح شهر تردد می‌کنند و سختگیری و اعمال محدودیت روی مشاغلی باشد که ضرورت کار آنها به اندازه کامیونت‌های حمل مواد غذایی نیست .

علیرضا سلامی، مدیر شرکت توزیع داروپخش تهران، نیز به ایجاد مشکل برای صنعت پخش دارو با اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: دارو از جمله موادی است که پخش و توزیع آن در مراکز درمانی و داروخانه‌ها باید با حساسیت و دقت بالایی صورت گیرد و زمان حرف نخست را در این بخش می‌زند از این رو، پخش دارو باید از دستورالعمل جدید شهرداری تهران مستثنی شود .

مهدی بهمن‌آبادی، مدیرعامل شرکت پخش محصولات کاله و سولیکو، نیز با انتقاد از اجرای طرح محدودیت برای تردد کامیونت‌های حمل مواد غذایی در محدود ترافیکی زوج و فرد تهران، گفت: این طرح در حالی با فوریت از سوی شهرداری تهران به تصویب و مرحله اجرا رسیده است که شرکت‌های پخش آمادگی لازم برای هماهنگی با اجرای آن را نداشتند .

وی با تاکید بر اینکه خودروهای حمل و پخش مواد غذایی اثر کمرنگی در ترافیک تهران دارند، افزود: برای حل مشکل ترافیکی تهران باید به سراغ راهکارهای دیگری رفت که در این رابطه کاهش تعداد فروشگاه‌های کوچک در سطح شهر و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ می‌تواند اثرگذار باشد .

وفا تقی‌پوریان، مدیرعامل شرکت پخش پرنیان‌مهیار، نیز با انتقاد از این طرح، دخالت پلیس راهنمایی و رانندگی در جریمه کامیونت‌های توزیع محصولات غذایی به دلیل نصب برچسب‌های تبلیغاتی شرکت‌ها را یکی دیگر از مشکلات صنعت پخش عنوان کرد .

حسن فروزان‌فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز اتخاذ چنین روش‌هایی برای سامان‌دهی به صنعت توزیع مواد غذایی را بی‌فایده دانست و گفت: بهبود کیفیت خدمات صنعت پخش در کشور نیاز به تدابیر جدی‌تری دارد و نمی‌توان با سخت‌گیری‌های این چنینی، این صنعت را ارتقا داد .

وی به وجود فروشگاه‌های متعدد و بی‌شمار محصولات غذایی در سطح شهر تهران و سایر نقاط کشور اشاره کرد و افزود: در حالی طی دهه‌های اخیر شاهد رشد قارچ‌گونه خرده‌فروشی‌های متعدد در مکان‌های نامناسب شهری بوده‌ایم که وجود این مراکز فروش منجر به شکل‌گیری رقابت‌های منفی در میان شرکت‌های توزیعی و نیز پیدایش مشکلات عدیده برای واحدهای تولیدی شده است. از این رو باید با ساماندهی به مراکز فروش در سطح کلانشهرها و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به این مشکلات پایان داده شود .

همفکری با بخش خصوصی برای تجدیدنظر در طرح شهرداری تهران

معاون حمل‌و‌نقل بار و کالا شهرداری تهران نیز در سخنانی، از واحدهای پخش غیررسمی به عنوان معضلی بزرگ در کشور یاد کرد و گفت: یکی از مشکلات شهروندان رفتارهای ترافیکی نامناسب ناوگان پخش در سطح شهر است که در معابر محلی بروز بیشتری دارند .

مهدی وحدت کار در ادامه گفت: سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص مطالعه میدانی را برنامه ریزی و اجرا کرد. با انجام این مطالعه مشخص شد که در اثر توقف خودروهای پخش مواد غذایی در معابر مورد مطالعه، 12 درصد از ظرفیت معابر کاهش می یابد. این عارضه به دلیل رفتار ترافیکی ناوگان پخش در هنگام باراندازی (تحویل کالا به فروشگاه‏ها) است که البته به ضرورت شغلی وابسته است، لیکن در مجموع، مطلوب و بهره‏ور نیست. توقف‏های دوبله در هنگام باراندازی و کاهش عرض معبر از عمده دلایل کاهش ظرفیت معابر مورد اشاره است .

از طرفی زمان اوج تردد ناوگان پخش در سطح شهر تهران نزدیک به زمان اوج ترافیک در پیک صبح گاهی است. از این رو شورای ترافیک تهران بر اساس ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و به منظور مدیریت تقاضای ترافیک و کاهش زمان تأخیر ناشی از ترافیک سنگین ابتدای مهر ماه، تردد انواع ناوگان کامیونت را از ساعت 5:30 لغایت 10:30 صبح در محدوده طرح زوج و فرد شهر تهران به طور موقت در روزهای شنبه تا چهارشنبه دو هفته ابتدای مهر ماه 96 ممنوع کرد .

وی با این حال گفت: بر اساس ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مواد 31 و 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی شهرداری ها موظف هستند که ناوگان باری را در قالب شرکت های تخصصی حمل بار ساماندهی و بر آنها نظارت کنند. این ظرفیت قانونی، ضرورت همفکری با صاحبان کسب و کار و بخش خصوصی را دو چندان می کند. از این رو شهرداری تهران آماده افزایش تعاملات فی مابین خصوصاً از طریق اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی است .

وحدت‌کار در بخش دیگری از سخنانش، به تشتت نهادی در حوزه حمل بار و کالا در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: نیاز به اصلاح ساختاری در این صنعت کاملا احساس می شود. این امیدواری بیش از گذشته وجود دارد که با تعامل سازنده و درک متقابل بین بخش خصوصی و مدیریت شهری، اجرای طرح و برنامه ها با بیشترین کارایی و اثربخشی همراه باشد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید