Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال در پاسخ به ایانا مطرح کرد:

لزوم طرح مجدد طرح انتزاع وظایف کشاورزی به‌صورت دوفوریت در مجلس

لزوم طرح مجدد طرح انتزاع وظایف کشاورزی به‌صورت دوفوریت در مجلس
لزوم طرح مجدد طرح انتزاع وظایف کشاورزی به‌صورت دوفوریت در مجلس

طرح انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و انتقال آن به بخش کشاورزی به‌وجودآورنده زنجیره تولید است و طرح مجدد آن به‌صورت دوفوریت در مجلس نهم می‌تواند توسعه بخش کشاورزی را به همراه داشته باشد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال در پاسخ به خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: مجلس هشتم تلاش‌های مؤثری در حوزه قانون‌گذاری و حمایت از بخش کشاورزی داشته است.

محمدرضا شافعی‌نیا افزود: از جمله قوانین مؤثر مجلس هشتم، تصویب قانون افزایش بهره‌وری و قوانین تصویب‌شده در برنامه پنجم توسعه در حوزه واردات است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 88، مسئله توسعه بخش کشاورزی و قرار گرفتن تمام نیاز‌ها در یک زنجیره تولید، مطرح شده است.

شافعی‌نیا ادامه داد: زمانی که ناهماهنگی در نهاده‌های مورد نیاز بازار، صنایع و بخش تولید وجود داشته باشد، به‌طور طبیعی تولید با آهنگ رشد بالایی دنبال نخواهد شد.

وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد برای توسعه بخش کشاورزی و افزایش تولید در این بخش باید تولید و ابزارهای اثرگذاری در بازار در اختیار تولیدکننده باشد تا بتوان همزمان تولید و بازار را کنترل کرد.

شرط رقابت‌پذیری، کنترل بازار است

این مقام مسئول با اشاره به افزایش قیمت تمام‌شده در کشور یادآور شد: اگر گفته می‌شود قیمت‌های داخلی قابل رقابت برای بازارهای جهانی نیست، باید علت آن را در عناصر مرتبط با بازار جستجو کرد.

شافعی‌نیا تأکید کرد: کنترل تولید و کاهش ضایعات و قرار گرفتن آنها در فرآوری محصولات ثانویه ازجمله اقداماتی است که در صورت در اختیار داشتن تمام زنجیره‌های تولید و بازار می‌توان باعث رقابت‌پذیری و کاهش قیمت تمام‌شده در بازار شد.

وی اظهار داشت: هرچند طرح انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی توسط کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم تدوین شد، اما به دلایلی مسکوت ماند و این مؤسسه تعاملاتی با برخی از نمایندگان کمیسیون کشاورزی داشته است تا با طرح مجدد آن به‌صورت دوفوریتی بتوان این طرح مؤثر را در صحن علنی و مجلس نهم بار دیگر مطرح کرد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-910324-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید