کد خبر: ۴۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶- ۱۸:۵۵
گزارش نشست کارگروه ملی زعفران
محمدعلی طهماسبی امروز چهارشنبه در نشست کارگروه ملی زعفران اظهار داشت: مشکل اصلی در حوزه زعفران مربوط به بازار است و از این روتمام تلاش ها و توانمندی های مان را باید بر روی توسعه بازار و فرآوری این محصول بگذاریم.


معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر فرآوری و شناسایی بازارهای جدید زعفران تاکید کرد و گفت: زعفران ایران به صورت بسته بندی در بازار های جهانی به فروش می رسد.
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمدعلی طهماسبی امروز چهارشنبه در نشست کارگروه ملی زعفران اظهار داشت: مشکل اصلی در حوزه زعفران مربوط به بازار است و از این روتمام تلاش ها و توانمندی های مان را باید بر روی توسعه بازار و فرآوری این محصول بگذاریم.
طهماسبی بر آرامش بازار زعفران تاکید کرد و گفت: اگر هنگام برداشت این محصول تنشی در بازار ایجاد شود و اطلاع رسانی نادرست صورت گیرد، منجر به ضرر تولید کنندگان می شود.
وی با بیان این که بخش خصوصی باید در حوزه زعفران به خصوص مکانیزاسیون سرمایه گذاری کند، اذعان داشت: بهره برداران نباید فقط منتظر سرمایه گذاری های دولت در این زمینه باشند.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: راه طولانی پیش روی زعفران کشور است و کشاورزان باید با آبیاری درست کود دهی و تکنولوژی مناسب عملکرد تولید این محصول را افزایش دهند.
وی درباره طرح جامع زعفران نیز گفت: در تدوین این طرح، بخش های مختلف دولتی و خصوصی مشارکت کردند و برای اجرای موفق آن باید ردیف اعتباری توسط مجلس ایجاد شود و ما باید این ظرفیت مالی را برای حوزه زعفران بدست آوریم.
در این نشست، مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز سهم زعفران از کسب و کارهای کشاورزی در تجارت جهانی را 8 میلیارد دلار عنوان کرد.
دکتر پیمان یوسفی آذر درباره صادرات زعفران ایران در سال گذشته گفت: بیش از 203 تن زعفران به ارزش 286 میلیون دلار در سال 95 از کشور صادر شده است.
وی متوسط عملکرد تولید زعفران کشور را 3.3 کیلوگرم در هر هکتار عنوان کرد و اذعان داشت: سال 95 از 105 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران، حدود 336 تن از این محصول تولید شد.
به گفته یوسفی آذر عدم توسعه مکانیزاسیون، عدم نهاده پذیری زعفران و خستگی زمین به دلیل کشت ممتد می تواند منجر به کاهش عملکرد این محصول شود.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی با بیان این که در زمینه راه اندازی صنعت پیاز زعفران باید فکر شود، اظهار داشت: استان های مختلف کشور متقاضی پیاز زعفران هستند.
وی افزود: ما سالانه با مازاد تولید پیاز زعفران روبرو هستیم و باید برای آن در داخل کاری انجام دهیم.
در این نشست مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز از ورود این سازمان در بازار زعفران کشور از 20 مهر ماه امسال خبر داد و گفت: از این تاریخ مراکز خرید ما در حاشیه بازار برای خرید زعفران اقدام می کنند و این محصول حداقل در سه ماهه اول کار در داخل کشور عرضه نخواهد شد.
مهندس صفایی با بیان این که سازمان مرکزی تعاون روستایی با دو شیوه خرید زعفران را انجام می دهد، تصریح کرد: در شیوه نخست با قیمت توافقی، این محصول از زارعان خریداری می شود و در شیوه دیگر زعفران را به امانت از بهره برداران می گیریم و در رینگ بین المللی بورس عرضه می کنیم.
وی بر ساماندهی صادرات زعفران کشور تاکید کرد و اظهار داشت: برای این منظور باید سازمان کار ایجاد کنیم.
صفایی در عین حال انجام مطالعات و کارهای پژوهشی در زمینه زنجیره ارزش زعفران را ضروری خواند و گفت: نتایج کارهای پژوهشی باید در اختیار زارعان قرار گیرد.
در ادامه، غلامرضا میری نایب رییس شورای ملی زعفران بر آماده سازی زیر ساخت ها برای توسعه صادرات این محصول تاکید ورزید و تصریح کرد: اگر می خواهیم زعفران را مدیریت و جایگاه آن را ارتقا دهیم باید با بکارگیری مکانیزاسیون برداشت، کیفیت و سلامت این محصول را افزایش و هزینه های تولید را کاهش دهیم.
وی تثبیت قیمت زعفران در توسعه صادرات آن را مهم دانست و اذعان داشت: اگر ما نتوانیم به مشتری های خارجی، قیمت بدهیم، آنها را از دست خواهیم داد.
میری پیش بینی کرد تولید زعفران نسبت به سال 95حدود 15 تا 20 درصد افزایش یابد.
وی سطح کشت زعفران را در سال جاری 120 هزار هکتار عنوان کرد.
نایب رییس شورای ملی زعفران گفت: اگر متوسط راندمان تولید این محصول به شش کیلوگرم برسد سالانه 700 تن تولید خواهیم داشت که برای بازار آن باید فکر اساسی کرد.
وی عوارض زیاد برخی از کشورها برای زعفران ایران را از موانع توسعه صادرات عنوان کرد و از دولتمردان خواست برای کاهش این تعرفه ها تلاش کنند.
میری اظهار داشت:تمام زعفران ایران به صورت بسته بندی از 2دهم گرم تا 500 گرم صادر می شود.
وی در مورد سرمایه گذاری در حوزه زعفران گفت:برای مدیریت بازار زعفران حداقل به 500 تا 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است.
بنابراین گزارش در این نشست بخش خصوصی بر حمایت و تقویت صادرکنندگان داخلی و ورود تجار خارجی برای صادرات زعفران ایران،شفافیت قیمت و انجام کارهای تحقیقاتی تاکید کرد.
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار