Iranian Agriculture News Agency

استفاده از نظریه داروین در کشاورزی/یک پژوهش تکاملی در مورد محصولات کشاورزی: گیاهان خود محور بازده کمتری دارند

زنده ماندن شایسته ترین، یک مفهوم اساسی در نظریه انتخاب طبیعی داروین است که به تکامل منجر می شود.

استفاده از نظریه داروین در کشاورزی/یک پژوهش تکاملی در مورد محصولات کشاورزی: گیاهان خود محور بازده کمتری دارند

زنده ماندن شایسته ترین، یک مفهوم اساسی در نظریه انتخاب طبیعی داروین است که به تکامل منجر می شود.

با این حال، زمانی که این مسئله را در کشاورزی و پرورش گیاهان بررسی می کنیم ویژگی هایی که یک گیاه منفرد را تبدیل به یک رقیب خوب می کند و سازگاری آن را به عنوان یک گیاه تک افزایش می دهد لزوما ویژگی هایی نیستند که کل بازده گروهی گیاهان را در مزرعه افزایش دهند.

به گزارش ایانا از سایت اینها یافته های مطالعه ای جدید در دانشگاه کپنهاگ هستند که به تازگی در مجله اکولوژی منتشر شده است. جیکوب وینر، استاد بوم شناسی گیاهان، سرپرست این پژوهش جدید در حوزه ی بوم شناسی کشاورزی تکاملی یا آن طور که شناخته می شود کشاورزی داروینی است.

به همراه یک تیم پژوهشی در چین، جیکوب وینر ۳۵ گونه مختلف گندم را در قطعه زمین های آزمایشی هم به شکل تک کشتی (گروه ها شامل یک گونه گندم می شوند) و هم چند کشتی (گروه ها شامل مخلوطی از همه گونه ها هستند) کاشتند.

او توضیح می دهد که چگونه این نتایج نشان دادند که گونه های رقابتی گندم زمانی که در گروه هایی رشد می کنند که شامل یک گونه می شود، بازدهی متوسطی دارند، مانند روشی که در کشاورزی معمول است.

برعکس، گونه های کمتر رقابتی، تحت همان شرایط، بازده بالاتری دارند. اگر کشت مخلوط گیاهان اجرا شود این نتایج ممکن است برای افزایش بازده تولیدات کشاورزی استفاده شوند. دینامیک گروهی عملکرد فردی را از بین می برد، جیکوب وینر توضیح می دهد که این نتایج به اجرای یک دیدگاه جدید در زمینه پرورش گیاه اشاره می کند.

در این دیدگاه مفاهیم انتخاب گروه باید در طول توسعه کشت گونه های جدید، به جای انتخاب بر اساس ویژگی های فردی، چیزی که اغلب در طی کشت و پژوهش در مورد گیاهان انجام می شود به کار رود.

جیکوب وینر می گوید «این محصولات می توانند با یک تیم ورزشی مقایسه شوند. اگر هر بازیکن برای گل زدن پاداش دریافت کند، این تیم در صورتی که تمام بازیکنان همکاری نکنند گل های زیادی به ثمر نخواهد رساند. به همین طریق، ما با انتخاب موفق ترین گیاهان منفرد برای کشت نمی توانیم بازده محصولات را افزایش دهیم».

یکی از فرضیه های علمی پشت این تحقیق این مسئله را توضیح می دهد. این توضیح بر مبنای این حقیقت قرار دارد که گیاهان منفرد خودخواه- بهترین رقابت کنندگان- از منابع بسیاری برای رقابت با یکدیگر استفاده می کنند و در نتیجه منابع کمتری برای تولید بازده بیشتر در مقایسه با گیاهان کمتر رقابتی باقی می گذارند.

انقلاب کشت گیاه

طبق گفته های جیکوب وینر این نتایج باید منجر به یک تغییر ذهنیت کلی در پرورش امروزی گیاهان شود.

اصول جدید باید انتخاب گونه های گیاهان جدید را بر اساس ویژگی های انتخاب گروهی تشویق کند، پدیده ای که به ندرت در طبیعت مشاهده می شود.

بسیاری از پرورش های گیاهی و به ویژه مهندسی ژنتیک با هدف ایجاد گیاهان "بهتر" انجام می شود، گیاهانی با فتوسنتز موثرتر یا آنهایی که سریع تر رشد می کنند. بر اساس تفکر تکاملی، این تلاش ها احتمالا به موفقیت نمی انجامد، به دلیل اینکه انتخاب طبیعی برای میلیون ها سال این ویژگی ها را بهینه سازی کرده است.

وینر می گوید: "ما تنها زمانی می توانیم بهتر از انتخاب طبیعی عمل کنیم که تلاش کنیم کاری انجام دهیم که انتخاب طبیعی انجام نمی دهد، مانند کشت گیاهان غیر خودخواه".

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید