Iranian Agriculture News Agency

حفاظت از منابع خاک به دلیل محدودیت‌ این منابع از اهمیت بالایی برخوردار است

استفاده از تکنولوژی برای پایش آلودگی خاک

با توجه به محدودیت منابع خاک در ایران، سازمان حفاظت محیط زیست نرم‌افزارهایی را طراحی کرده است که با داشتن برخی پارامتر‌ها می‌توان وضعیت آلودگی خاک را به کمک آنها بررسی و نسبت به رفع این آلودگی‌ها یا جلوگیری از ورود آلودگی بیش از حد استاندارد به خاک اقدام کرد.

استفاده از تکنولوژی برای پایش آلودگی خاک

با توجه به محدودیت منابع خاک در ایران، سازمان حفاظت محیط زیست نرم‌افزارهایی را طراحی کرده است که با داشتن برخی پارامتر‌ها می‌توان وضعیت آلودگی خاک را به کمک آنها بررسی و نسبت به رفع این آلودگی‌ها یا جلوگیری از ورود آلودگی بیش از حد استاندارد به خاک اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، هزینه پالایش خاک در مقایسه با آب بیشتر و پاک کردن آلودگی از خاک به مراتب پیچیده‌تر از آب است، بنابراین بسیار مهم است که قبل از ورود آلودگی به خاک، از استانداردها اطلاع داشته باشیم تا از آلودگی خاک جلوگیری کنیم. به استناد اصل پنجاهم قانون اساسی استاندارد خاک‌های ایران به منظور پیشگیری از آلودگی محیط زیست ، آلودگی رنجیره غذایی و سلامت انسان برای کاربری‌های کشاورزی، صنعتی، جنگل و مرتع ، پارک تفریحی و مسکونی، در بخش‌های "ارزیابی سریع"، "ارزیابی استاندارد" و "بار مجاز آلودگی" توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است. بر اساس نرم افزاری که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است، با داشتن برخی مشخصات خاک، می‌توان از وضعیت آلودگی خاک مطلع شد. نرم افزار طراحی شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست از طریق پورتال اصلی این سازمان قابل دسترسی است.

به منظور ارزیابی سریع آلودگی خاک ، این سایت با ارائه یک نرم افزار آنلاین به مخاطب کمک می‌کند تا به سادگی خطر آلودگی خاک موجود در یک منطقه را با داشتن درجه اسیدیته (PH) خاک منطقه و غلظت یک آلاینده برای پنج کاربری (مسکونی، تجاری-صنعتی، پارک -تفریحی، کشاورزی و جنگل و مرتع) و برای 20 آلاینده معدنی، مورد ارزیابی قرار دهد. این نرم افزار امکان ارزیابی سریع آلودگی خاک منطقه را برای کاربران فراهم می‌کند.

استانداردهای آلودگی خاک نیز از طریق یک نرم افزار آنلاین دیگر قابل دسترسی است. این نرم افزار به کاربران کمک می‌کند تا به‌سادگی غلظت یک آلاینده در خاک را با داشتن درجه اسیدیته (PH) خاک منطقه و غلظت آلاینده برای پنج کاربری (مسکونی، تجاری-صنعتی، پارک -تفریحی، کشاورزی و جنگل و مرتع) و برای بیش از 90 آلاینده آلی و معدنی با مقادیر استاندارد آن آلودگی مقایسه کند. به این ترتیب به راحتی می‌توانید غلظت آلاینده‌های خاک را با مقادیر استاندارد آن مقایسه و نسبت به جلوگیری از آلوده شدن خاک اقدام کنید.

حداکثر بار مجاز آلودگی در منابع آلاینده قابل تخلیه به خاک نیز از طریق نرم افزار دیگری که توسط سازمان حفاظت محیط زیست طراحی شده، امکان پذیر است. با استفاده از این نرم افزار آنلاین، کاربران به سادگی غلظت یک عامل آلوده کننده که در منابع آلاینده قابل تخلیه به خاک وجود دارد را با مقادیر مجاز آن، برای 22 آلاینده مهم آلی و معدنی و برای 12 هدف مورد مقایسه و ارزیابی قرار می‌دهند. برای این منظور بعد از انتخاب نوع کاربری (یعنی محل هدف برای ورود منابع آلاینده) و نوع آلاینده از منوهای مربوطه در نرم افراز طراحی شده و نیز وارد کرد غلظت آن آلاینده در منابع آلاینده قابل تخلیه به خاک، غلظت آلوده کننده در منابع آلاینده را با مقادیر مجاز آن برای ورود به خاک، بررسی خواهید کرد. منابع آلاینده قابل تخلیه به خاک شامل مواردی مانند لجن فاضلاب شهری، پسماندهای صنعتی، کودهای آلی و غیره می باشند.

L


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید