Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد:

اعلام قیمت خرید تضمینی سال زراعی جدید با احتساب هزینه های تولید و بهره وری؛ هفته آینده / ورود بخش خصوصی به چرخه خرید گندم از سال آینده/ تولید 14 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری/ بهبود دو درجه‌ای کیفیت نان

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به وضعیت مناسب بارش‌های پاییزه در سال زراعی جاری، ضمن اعلام اینکه دولت تا هفته آینده قیمت خرید تضمینی سال زراعی جدید گندم را بر اساس هزینه های تمام شده تولید و بهره وری اعلام می کند، از پیش بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور خبرداد.

اعلام قیمت خرید تضمینی سال زراعی جدید با احتساب هزینه های تولید و بهره وری؛ هفته آینده / ورود بخش خصوصی به چرخه خرید گندم از سال آینده/ تولید 14 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری/ بهبود دو درجه‌ای کیفیت نان

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به وضعیت مناسب بارش‌های پاییزه در سال زراعی جاری، ضمن اعلام اینکه دولت تا هفته آینده قیمت خرید تضمینی سال زراعی جدید گندم را بر اساس هزینه های تمام شده تولید و بهره وری اعلام می کند، از پیش بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، یزدان سیف در نشستی خبری که امروز در محل شرکت بازرگانی دولتی برگزار شد، با اشاره به کاهش شتاب تحویل محصول به مراکز خرید گندم بیان کرد: در سال زراعی 96-95 حدود 5 میلیون و 900 هزار هکتار تدارک کشت دیده شد، اما به دلیل تنش محیطی و سرمای فصل گذشته، همچنین خشکی ناشی از کمبود بارندگی در استان های آذربایجان‌های غربی و شرقی و بسیاری از استان‌های کشور، کشت دچار مشکل شد و از 5 تا 5.5 میلیون هکتار زمین قابل کشت، برداشت گندم انجام شد.

وی افزود: این میزان کمی نسبت به برآورد تولید قبلی به دلیل متغیرهای خارج از اختیار ما، کاهش پیدا کرد. برای این منظور 112 مرکز خرید تدارک دیده شد که کشاورزان بتوانند به سهولت گندم خود را تحویل دهند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی حجم کل گندم خریداری شده تا دیروز را هشت میلیون و 864 هزار تن اعلام کرد و گفت: 115 هزار و 858 میلیارد ریال مبلغ گندم دریافتی از کشاورزان است و تاکنون 85 هزار میلیارد ریال معادل 74 درصد پول گندم به حساب کشاورزان واریز و 26 درصد آن باقی مانده است. با برنامه‌ریزی دولت و تلاش سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن مطالبات کشاورزان پرداخت شود.

وی ادامه داد: در سال زراعی گذشته، سه استان خوزستان، گلستان و فارس بیشترین تولید را داشتند. در استان خوزستان یک میلیون و 350 هزار تن، گلستان یک میلیون و 100 هزار تن و فارس 900 هزار تن، رکورددار عرضه گندم خرید تضمینی به شرکت بازرگانی دولتی ایران بودند.

به گفته سیف، تمام کشاورزانی که نام آن ها در سامانه ثبت شده و شماره ملی و شماره حساب آن ها مشکلی نداشته است، 50 درصد پول خود را دریافت کرده‌اند. همچنین کشاورزانی که تا 28 خرداد ماه اسم شان در سامانه ثبت شده است، تمام پول خود را دریافت کرده‌اند.

وی از ورود بخش خصوصی به چرخه خرید گندم از سال آینده خبر داد و گفت: از سال آینده ما صرفا شرایطی را فراهم می‌کنیم که تولیدکنندگان گندم فقط بتوانند محصول خود را عرضه کنند. برای مقابله با فساد، نیاز به سامانه‌ای داریم که اطلاعات گندم‌کاران در آن ثبت شود. این سامانه با مشارکت بورس طراحی شده و ظرف دو ماه آینده مشخصات کامل گندم‌کاران به آن وارد خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم از امکانات مراکز جهاد کشاورزی روستایی و یا دفاتر خدمات الکترونیک دولت نظیر پست بانک، برای خرید گندم استفاده کنیم. مذاکرات ما در این زمینه نهایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه اطلاعات گندم کاران نهایی خواهد شد، از نهایی شدن برآورد میزان تولید گندم در سراسر کشور تا پایان بهمن و اوایل اسفند خبرداد.

به گفته سیف، از سال آینده محصول گندم در بورس عرضه خواهد شد. کشاورزان محصول خود را به بورس عرضه می‌کنند و تمام خریداران گندم می‌توانند بر اساس قیمت مصوب این محصول را از بورس خریداری کنند. بنابراین کشاورزان قسمت اول پول خود را از بخش خصوصی دریافت می‌کنند. مابه التفاوت پول کشاورزان نیز از طریق دولت پرداخت خواهد شد.

وی افزود: این طرح بار مالی دولت را به نصف تقلیل می‌دهد. به همین علت دولت می‌تواند سریع تر پول کشاورزان را به آنها پرداخت کند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی یادآور شد: این پروژه در قالب 39 اقدام اجرایی سامان یافته و زمان بندی شده است. برای دستیابی به اهداف تعیین شده، یک بسته اطلاع رسانی و ترویجی تهیه کرده ایم. در این رابطه اطلاع رسانی برای ما مهم خواهد بود.

وی گفت: در راستای تامین منابع مالی بخش خصوصی برای خرید گندم، چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات برای کارخانجات آرد، سیلوها و غیره در نظر گرفته شده است. بخش دیگری از منابع مورد نیاز نیز از منابع داخلی این شرکت‌ها تهیه خواهد شد.

سیف امیدوار است: تا پایان مهر و اواسط آبان مصوبه لازم برای ورود بخش خصوصی به مسئله خرید گندم توسط هیات وزیران تصویب می شود.

وی در ادامه نشست از کاهش دو میلیون و هفتصد هزار تنی خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره کارایی بورس در شرایطی که قیمت گندم ثابت است، این گونه سخن گفت: بورس شفاف است. خریدار و فروشنده آن مشخص است. این مسئله گلوگاه فساد را می بندد.

وی ورود بخش خصوصی به مسئله خرید گندم را عامل ایجاد رقابت و تسهیل شرایط برای کشاورزان معرفی کرد و افزود: شاید عرضه گندم در بورس روی قیمت تاثیر نگذارد، اما کشاورزی که کیفی‌تر کار کرده ممکن است تسهیلاتی نظیر حمل از مزرعه، حمل کالا از مزرعه و غیره را از سوی خریدران دریافت کنند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی پیش بینی کرد: بخش عمده گندم عرضه شده در بورس را کارخانجات آرد خریداری کنند اما دولت قصد ندارد برای بقیه خریداران هم محدودیتی ایجاد کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده در زمینه بارش مطلوب پاییز امسال گفت: برآورد ما این است که در سال زراعی جاری قریب 14 میلیون تن گندم تولید شود. 11 تا 12 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان باید توسط دولت از آن ها خریداری شود.

کیفیت گندم تولیدی بهبود یافته است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بهبود کیفیت گندم کشور بیان کرد: یک نظر سنجی از کیفیت نان کشور در سال‌های گذشته انجام شده است. برخی معتقدند کیفیت گندم داخلی توان تولید نان کیفی را ندارد. با عذر خواهی از این افراد باید بگویم که در سال 96 که هیچ گندمی به کشور وارد نشد و تمام گندم خبازی از تولیدات داخلی تامین شد بررسی کیفی نان نشان داد که کیفیت این محصول بهبود یافته است.

وی افزود: در بررسی و ارزیابی کیفیت نان کشور، نمره‌ای که کیفیت نان‌های ما در مرداد 96 نسبت به مرداد 95 که بخشی از گندم ما از محل واردات تامین شد، بالاتر بود. در واقع کیفیت نان کشور امسال دو نمره ارتقاء یافت. در سال جاری پروتئین گندم کشور بین یک تا یک و نیم درصد افزایش داشته است.

سیف گفت: شکل اندازه خمیر، کشش خمیر، ویژگی سطح رویی نان، رنگ بافت، قابلیت جویدن، عطر و بو طعم و ماندگاری متغیرهایی است که برای ارزیابی کیفیت نان لحاظ می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخش قابل توجه گندم کشور از طریق دیم تولید می‌شود، کشت گندم را عامل ایجاد اشتغال برای کشاورزان و تغذیه سفره‌های زیرزمینی اعلام کرد.

به اعتقاد این مقام مسئول اگر در زمستان اراضی کشاورزی کشت نشود، آب به جای نفوذ در زمین، جاری خواهد شد.

وی همچنین به تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقای بهره‌وری در تولید به جای افزایش سطح زیر کشت اشاره کرد و افزود: سطح زیر کشت گندم در سال جاری 300 هزار هکتار کاهش یافته است.

صادرات گندم ایران به مهد تولید پاستای جهان

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های اصلی این مجموعه صادرات یک میلیون تن گندم در سال جاری است، از صادرات گندم دروم ایران به کشور ایتالیا به عنوان مهد تولید پاستای جهان خبرداد.

وی افزود: کشور ایتالیا از کیفی‌ترین گندم جهان برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند. کارشناسان این کشور از سیلوهای ما نمونه‌برداری کرده و اعلام کردند که گندم ایران جزء بهترین‌های دنیا است.

سیف امیدوار است: تا پایان سال برنامه‌ریزی انجام شده برای صادرات یک میلیون تن گندم محقق شود.

وی درباره خرید تضمینی دانه‌های روغنی بیان کرد: تاکنون 200 هزار تن دانه روغنی تحویل گرفتیم. 525 میلیارد تومان مبالغ مربوط به خرید تضمینی کلزا آفتابگردان و گلرنگ به کشاورزان پرداخت شده است. دانه سویا هم در حال رسیدن است و تا کنون 100 هزار تن سویا خریداری شود. حجم بدهی دولت به کشاورزان در بخش دانه‌های روغنی بسیار اندک و حدود 20 میلیارد تومان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تنظیم درخواست واردات 30 هزار تن روغن خام در شرایطی که کارخانه‌های روغن کشی با نیمی از ظرفیت کار می‌کنند، گفت: واردات دانه‌های روغنی توسط کارخانه‌های روغن کشی انجام می‌شود. در سال گذشته دو میلیون و 400 هزار تن دانه روغنی وارد کردیم و تا نیمه مهر ماه امسال، یک میلیون و 200 هزار تن دانه روغنی وارد شده است. اگر بخش خصوصی بتواند پاسخگوی نیاز کشور باشد و نیاز ذخایر استراتژیک کشور را تامین کند، وارداتی توسط دولت انجام نمی ‌شود و اولویت ما واردات دانه روغنی توسط بخش خصوصی و کارخانه‌های روغن کشی است.

L

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید