Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

افزایش سهم شیر بز به 750 هزار تن تا پایان برنامه ششم

طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی، قرار است تولید شیر بز در کشور تا پایان برنامه ششم به حداقل 750 هزار تن در سال برسد.

افزایش سهم شیر بز به 750 هزار تن تا پایان برنامه ششم

طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی، قرار است تولید شیر بز در کشور تا پایان برنامه ششم به حداقل 750 هزار تن در سال برسد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: در حال حاضر 750 هزار تن شیر بز و گوسفند به طور متوسط در کشور استحصال می‌شود که قرار است طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این مقدار تنها از طریق واحدهای پرورش بز شیری تولید شود.

محمدرضا ملاصالحی، با اشاره به اینکه از 750 هزار تن شیر به دست آمده از دام سبک، تقریبا 60 درصد مربوط به بز است، افزود: این مقدار تنها هشت درصد از کل حجم شیر تولیدی کشور را در بر می‌گیرد. این در حالی است که بیش از 98 درصد آن در سیستم‌های سنتی تولید، فراوری و بازاررسانی می‌شود.

به گفته وی، به همین دلیل از دو سال قبل، برنامه‌ریزی برای پرورش بز در سیستم‌های بسته و به روش صنعتی و نیمه صنعتی در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین برای رسیدن به اهداف تعیین شده، لازم است سامانه‌های جدید پرورش بز شکل گرفته و درست مانند اتفاقی که برای گاو شیری در دهه 50 و 60 افتاد، در مورد پرورش این دام نیز بیفتد.

ملاصالحی عنوان کرد: البته اکنون دو واحد صنعتی کامل در ایران به بهره‌برداری رسیده که یکی در فیروزکوه و دیگری در ورامین با حدود یک هزار راس بز مولد، کار خود را آغاز کرده‌اند و در آینده نیز توسعه خواهند یافت. ضمن اینکه به زودی یک واحد در منطقه قلعه گنج و یک واحد هم در اطراف قزوین به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور، ادامه داد: بر همین اساس، برنامه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی بر این مبنا استوار است که از طریق آمیخته‌گری با نژادهایی مانند سانن و آلپاین، جمعیت بز کشور را ارتقا داده و بتوان آنها را در سیستم‌های بسته نگهداری کرد. البته برخی نژادهای بومی نیز در حال اصلاح نژاد است، مانند بز مهابادی که با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران به صورت مشترک انجام می‌گیرد؛ نژادی که می‌توان آن را دومنظوره نامید و آینده خوبی را برایش پیش بینی کرد. هرچند هم‌اکنون اسپرم این نژاد در برخی مناطق در حال توزیع است.

ملاصالحی معتقد است که برای رسیدن به اهداف تعیین شده باید جمعیت بز مولد شیری خالص کشور به حدود 100 هزار راس رسیده و برای احداث واحدهای جدید پرورش و فراوری لبنیات، همکاری‌های مورد نیاز صورت بگیرد. این در حالی است که اکنون تعداد بزهایی که در سیستم‌های صنعتی پرورش می‌یابند، کمتر از شش هزار راس برآورد می‌شود.

وی یکی از مزیت‌های بز را امکان تغذیه توسط علوفه با ارزش پایین دانست و اظهار کرد: از یک راس بز نژاد سانن 50 تا 60 کیلوگرمی می‌توان در یک دوره، حدود 750 کیلوگرم شیر استحصال کرد. ضمن اینکه ارزش آن تا دو برابر شیر گاو برآورد می‌شود و طبق گفته کارشناسان، با کاهش تولید گاز متان، فشار کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ حداقل 90 درصد ضریب خوداتکایی تامین گوشت قرمز، متعهد است، گفت: بنابراین با توجه به افزایش جمعیت کشور در آینده باید جوابگوی نیازها بود. به همین دلیل تولید این محصول طبق چشم انداز باید به یک میلیون تن برسد که گوشت بز نیز می‌تواند یکی از منابع تامین گوشت قرمز باشد.

v-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید