Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران خبر داد:

پیش‌بینی تخصیص 22 میلیون تومان اعتبار برای مقابله با بیابان‌زایی/ تهران کانون بیابانی ندارد

با افزایش اعتبارات، امسال اختصاص 600 میلیون تومان برای مقابله با بیابان‌زایی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران به مناسبت فرا رسیدن 27 خردادماه روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در استان تهران نزدیک به 100 هزار هکتار اراضی بیابانی وجود دارد که با انجام اقدامات مکانیکی و بیولوژیکی در حال حاضر کانون بحران در این استان مهار شده و مناطق بحرانی وجود ندارد.

غلامعباس عبدی‌نژاد افزود: در کل کشور 183 کانون بحران وجود دارد، اما استان تهران از این کانون‌ها مبرا است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی اجرا شده و در دست اجرا است که از فرسایش بادی اراضی حساس جلوگیری می‌کند.

عبدی‌نژاد ادامه داد: کاشت درخت در اراضی حساس و استفاده از عوامل بیولوژیک می‌تواند سهم عمده‌ای در جلوگیری از بیابانی شدن اراضی داشته باشد.

وی تصریح کرد: انجام اقدامات بیولوژیک و درخت‌کاری در عرصه‌های منابع طبیعی و عرصه‌های در معرض خطر می‌تواند ضمن توسعه کشاورزی، از تهدیدهای موجود در محیط زیست بکاهد.

کل اراضی در معرض بیابانی شدن استان تهران 110 هزار هکتار است

این مقام مسئول یادآور شد: 110 هزار هکتار از اراضی استان تهران در معرض بیابانی شدن قرار دارد که از این اراضی، بیش از 80 هزار هکتار مورد مطالعه قرار گرفته و 36 هزار هکتار دیگر نیز عملیات بیولوژیک (بذرکاری، نهال‌کاری، بذرپاشی، عملیات آبخیزداری) و عملیات تثبیت شن‌های روان در آنها به انجام رسیده است.

عبدی‌نژاد تأکید کرد: انجام عملیات آبخیزداری کمک می‌کند تا از فرسایش‌ها جلوگیری شود و از بیابانی شدن بخش اعظمی از اراضی جلوگیری شود و این اقدام پنج تا شش برابر طی سال‌های اخیر افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: سال گذشته اعتبارات در نظر گرفته شده برای بیابان‌زدایی 100 میلیون تومان بود که امسال با افزایشی حداقل معادل 600 میلیون تومان برخوردار است که پیش‌بینی می‌شود با این روند، طرح‌های مربوط به مقابله با بیابان‌زایی نیز افزایش پیدا کند./

خبرنگار: مژگان ستار

V-910326-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید