Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی دولت: بیکاری در مناطق روستایی نگران‌کننده شده است


سخنگوی دولت با بیان اینکه کاهش اشتغال جوانان در مناطق روستایی باعث نگرانی دولت است، گفت: در برنامه ششم برای یک میلیون و ۹۱۴ هزار نفر باید فرصت شغلی در این مناطق ایجاد کنیم که تحقق این امر نیازمند توجه ویژه و برنامه‌ریزی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت امروز در همایش روز ملی روستا و عشایر در سالن اجلاس سران اظهار کرد: امروزه کشورها منظرهای دیگری را برای توسعه‌یافتگی خود در نظر می‌گیرند و دیگر بر آن اساس تقسیم نمی‌شود که چقدر در زیر‌زمینشان منابع وجود دارد یا چقدر روی زمین ساخت‌وساز انجام داده‌اند، بلکه عنصری که کشورها را براساس آن رده‌بندی می‌کنند، آن است که در آن کشور چقدر افراد فرهیخته وجود دارد.
او افزود: در نگاه توسعه راه‌ها، پل‌ها، ذخایر معدنی دیگر یک اولویت نیستند بلکه نخبگان هر کشور در این ارتباط تأثیرگذارند که در برنامه ششم توسعه نیز چنین نگاهی به توسعه روستاها شده است. نوبخت با اشاره به آخرین آمار سرشماری کشور گفت: جمعیت روستایی در این آمار ٣,٣ درصد تقلیل پیدا کرده‌اند و نرخ رشد جمعیت در جامعه روستایی ٦٧/٠ درصد کاهش داشته که این دو عدد نشان می‌دهد که جامعه روستایی کشور با تقلیل کیفیت همراه است. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برخی در واکنش به این اعداد می‌گویند در این پنج سال تعدادی از روستاهای کشور تبدیل به شهر شده است، این حرف درست است اما باید توجه داشت که دلیل اصلی این امر افزایش مهاجرت از روستا به شهر است. او تصریح کرد: جمعیت کل بی‌کاری در روستاهای کشور به‌دلیل مهاجرت‌های صورت‌گرفته کاهش یافته است اما باید توجه داشت که وضعیت بی‌کاری جوانان ١٥ الی ٢٥ سال از بیش از ١٨ درصد به بیش از ٢٢ درصد افزایش یافته که باعث نگرانی و در واقع کیفیت آن کاهش یافته است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید