Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل مجمع کشاورزان خبره تاکید کرد:

بودجه بخش کشاورزی باید 15 درصد کل بودجه کشور باشد

بودجه بخش کشاورزی باید 15 درصد کل بودجه کشور باشد
بودجه بخش کشاورزی باید 15 درصد کل بودجه کشور باشد

سهم بودجه بخش کشاورزی به جای پنج درصد از بودجه کشور با توجه به توسعه بخش تولید در اقتصاد کشور باید به 15 درصد برسد.

مدیرعامل مجمع کشاورزان خبره در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه بخش کشاورزی با چشم‌اندازها و فرمایش‌های مقام معظم رهبری فاصله دارد، گفت: سهم بودجه‌ای این بخش به جای پنج درصد از بودجه کلان کشور باید 15 درصد باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای بخش باشد.

مجتبی شادلویی با تأکید بر اینکه قطعاً با درصد اولیه اعلامی، این رقم پر می‌شود، افزود: ارقام اعلامی برای بخش کشاورزی نمی‌تواند انتظارها را در مورد این بخش برآورده کند.

وی درخصوص بودجه بخش کشاورزی در مقایسه با سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: متأسفانه بعد از افزایش تورم در بخش کشاورزی، اعم از گرانی نهاده‌ها، گرانی هزینه‌های تولید و نیروی انسانی، با ارقامی که اضافه می‌شود، نمی‌تواند حتی برابری ندارد.

شادلویی با اشاره به اینکه اگر افزایش رقمی هم هست، هزینه‌ها از آن جلوتر و بیشتر است، ادامه داد: باید بر روی درصدها کار شود، رقم‌ها نمی‌تواند جبران افزایش هزینه‌ها را داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها یکی از مواردی بود که باعث افزایش هزینه‌ها شد، تصریح کرد: تفاوت‌ها بین قیمت انرژی و حامل‌های انرژی نسبت به زمان شروع هدفمندی یارانه‌ها، تقریباً 10 برابر شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: طبق صحبت‌های اولیه توجیه هدفمندی یارانه‌ها، قرار بود بخش کشاورزی به جای گرفتن یارانه برای مصارف خود، یارانه را مستقیم به کشاورز بدهند که این اتفاق تحقق نیافت.

شادلویی با اشاره به اینکه تنها کمک‌های به این بخش در قالب تسهیلات است، تأکید کرد: بسیاری از متقضیان این تسهیلات هم به خاطر قوانین بانکی عملاً از گرفتن آن محروم می‌شوند.

وی اظهار داشت: قطعاً تنها راهکار مؤثر در بخش کشاورزی، دریافت یارانه مستقیم به صورت نقدی و یا غیرنقدی است.

شادلویی در خصوص دلایل افزایش قیمت‌ها در بخش کشاورزی با بیان اینکه این مشکل در مراحل پس از تولید بوجود می‌آید، گفت: کارخانه‌های تولیدی با گرانی، قیمت‌های خود را تصاعدی افزایش می‌دهند.

مدیرعامل مجمع کشاورزان خبره در خصوص گرانی شیر با اشاره به اینکه با گرانی شیر نهاده‌های دامی نیز افزایش قیمت پیدا کردند، افزود: شیر در کشور به اندازه مصرف کارخانه‌ها موجود است اما باید سیستم‌های نظارتی نیز در قیمت‌گذاری کارخانه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

وی در پایان با بیان اینکه ملاک تعیین قیمت در محصولات مستقیم کشاورزی فقط عرضه و تقاضا است، خاطرنشان کرد: در این خصوص نیز باید نظارت و قیمت‌های کارشناسی ملاک شود اما متأسفانه ما اکنون شاهد گرانی بیش از حد نهاده‌های دامی و تولیدات لبنی پس از فرآوری شده و پس از فروش کارخانه‌ها هستیم که جای مباحث خاص خود را دارد./

خبرنگار: رضا مروتی

A-910327-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید