Iranian Agriculture News Agency

معرفی چند استارت آپ خارجی در حوزه کشاورزی

جای خالی استارت آپ های کشاورزی در کشور

فعالیت های استارت آپی در حوزه کشاورزی در کشورمان تاکنون تنها در سطح برگزاری چند استارت آپ ویکند در چند شهر بوده است

جای خالی استارت آپ های کشاورزی در کشور

فعالیت های استارت آپی در حوزه کشاورزی در کشورمان تاکنون تنها در سطح برگزاری چند استارت آپ ویکند در چند شهر بوده است

به گزارش ایانا از اتاق تهران، کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور را تشکیل می دهد که هم از نظر استراتژیک و امنیت غذایی از اهمیت ویژه برخوردار است و هم از نظر اقتصادی، اشتغال و... جایگاه ویژه ای دارد.

بر پایه آخرین گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، جایگاه دوم را در رشد مثبت اقتصادی ایران پس از نفت در سال گذشته به دست آورد. همچنین گزارش های منتشر شده از ستاد اقتصاد مقاومتی نشان می دهد تولیدات بخش کشاورزی در سال 1395 نسبت به سال 1392 ( شروع کار دولت)، رشد 21.6 درصدی داشته است. این رشد شامل 28.1 درصد محصولات باغی، 20.4 درصد محصولات زراعی، 14.1 درصد تولیدات دام و طیور و 16.7 درصد تولیدات آبزیان می شود. اما باوجود این پتانسیل و استعداد در بخش کشاورزی چقدر شاهد نوآوری و خلاقیت به خصوص در بخش فروش هستیم؟

در سال های گذشته به خصوص در بخش خدمات در کشورما استارت آپ های متعددی راه اندازی شده اند که هر روز به هزاران مشتری خود در رقابت با دیگران خدمات ارائه می کنند، ولی متاسفانه تاکنون در حوزه کشاورزی استارت آپ های موفقی شکل نگرفته اند و راه اندازی نشده اند. استارت آپ هایی که بتوانند به خصوص در بخش فروش محصولات کشاورزی، دامپروری و... فعالیت کنند و بتوانند خدمات به مشتریان ارائه دهند و در نهایت به توسعه و پیشرفت کشاورزی ایران منجر شوند. در واقع آن چه تاکنون در حوزه کشاورزی و فعالیت های خلاقانه و استارت آپی رخ داده است تنها محدود به برگزاری چند دوره استارت آپ ویکند در این حوزه می شود که در شهرهایی مانند تبریز، گرگان و شیراز برگزار شده اند ولی ایده های مطرح شده در آن ها نیز هنوز به مرحله اجرایی نرسیده اند و یا آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته اند. باتوجه به توسعه روستاها و مناطق حاشیه شهرها و از جهت دیگر نیاز به اشتغال در کشور و همچنین آمار بالای تحصیلکردگان حوزه کشاورزی به نظر می رسد که راه اندازی و حمایت از شکل گیری استارت آپ های حوزه کشاورزی در کشور می تواند به اشتغال و کارآفرینی و همچنین توسعه حوزه کشاورزی کمک بسیاری کند.

در زیر به معرفی تعدادی از استارت آپ های مشهور کشاورزی در سطح جهان می پردازیم:

Farmers Web

این استارت آپ یک بازار اینترنتی است که کشاورزان را به خریداران محصولات کشاورزی وصل می‌کند. این استارتاپ در سال ۲۰۱۲ توسط دیوید راس (David Ross) و دو تن از شرکای تجاری‌اش راه‌اندازی شد. دیوید راس برای راه‌اندازی استارتاپ Farmers Web رقمی نزدیک به یک میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جمع آوری کرد. او در ابتدا او از وبسایت استارتاپ خود به‌عنوان ابزاری برای عمده‌فروشی مستقیم محصولات کشاورزی به آشپزان و صاحبان رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها استفاده می‌کرد ولی بعد کار را توسعه داد و زمان ارائه خدمات را به شکل معناداری کوتاه کرد.

این استارت آپ شبیه سایت های زود فود عمل می کنند و با گرفتن مشتری در شهرهای نیویورک، نیوجرسی و... رابط بین کشاورزان با خریداران می شود و محصولات را در کمترین زمان ممکن تحویل مشتریان می دهد. در این حوزه استارت آپ های مشابهی همچون Red Tomato ( گوجه فرنگی قرمز) هم فعالیت می کنند.

FreshDirect

این استارت آپ محصولات تازه و باکیفیت کشاورزی را مستقیما از باغات و مزارع بر سر میز مشتریان می‌آورد. این استارتاپ در واقع پلی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی ایجاد کرده و واسطه ها را حذف کرده و خود به یک واسطه اینترنتی تبدیل شده است.


استارت آپی که زمان و در قیمت صرفه جویی می کند و محصولات تازه را به دست مشتریان می رساند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید