Iranian Agriculture News Agency

فرسایش خاک ایران, بالاتر از میانگین جهانی




رئیس انجمن آبخیزداری ایران گفت: فرسایش خاک در کشوراز میانگین قاره ای و جهانی بالاتر است.

به گزارش ایرنا سید حمید رضا صادقی عصر دوشنبه در جریان بازدید از بادشکن های غیرزنده کویر میقان اراک در گفت و گو با ایرنا افزود: سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد تن فرسایش خاک در کشور صورت می گیرد و این مهم نشان از بهره برداری نامناسب و غیرجامع از منابع است.
رئیس انجمن آبخیزداری ایران ادامه داد: فرسایش خاک به محل رخداد فرسایش ختم نمی شود بلکه پیامدهای آن به خارج از منطقه وقوع و در بسیاری مواقع تا 100 ها کیلومتر پس از آن تاثیر گذار است.
صادقی اظهار کرد: مسائل و مشکلات ریزگردها به واسطه فرسایش خاک کشور یا کشورهای همسایه ایجاد شده است و از سویی دیگر تنگناهای موجود در حوزه داشته های آبی و طبیعی کشور به دلیل نبود مدیریت جامع منابع است.
رئیس انجمن آبخیزداری ایران اضافه کرد: اعتبارات و گستردگی طرح های آبخیزداری از حدود چهار دهه از عمر انقلاب تاکنون افزایش یافته اما مهمترین تنگنا، نبود جامعیت اجرای طرح ها است.
صادقی عنوان کرد: سالانه بیش از یک میلیون هکتار تحت پوشش حوزه های آبخیز قرار می گیرد و در بسیاری مواقع وسعت اجرای طرح ها بیش از این میزان است.
رئیس انجمن آبخیزداری کشور ادامه داد: اعتبارات حوزه آبخیزداری در کشور مناسب است اما به سبب نبود همگونی بین عملکرد سازمان ها، نتیجه لازم حاصل نمی شود.
صادقی اظهار کرد: استان مرکزی از استان های پیشگام در اجرای طرح های آبخیزداری است و تاکنون جانمایی های مناسبی را انجام داده اما هنوز فضا برای فعالیت بیشتر وجود دارد.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید