Iranian Agriculture News Agency

معاون امور دام جهاد کشاورزی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ مطرح کرد:

افزایش 50 درصدی سرانه با مصرف روزانه یک تخم مرغ/ ایجاد جهش در صادرات تخم مرغ با اختصاص مشوق صادراتی

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: اگر شعار حداقل یک تخم مرغ در روز برای هر ایرانی محقق شود، سرانه مصرف تا 50 درصد افزایش می یابد.

افزایش 50 درصدی سرانه با مصرف روزانه یک تخم مرغ/ ایجاد جهش در صادرات تخم مرغ با اختصاص مشوق صادراتی


معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: اگر شعار حداقل یک تخم مرغ در روز برای هر ایرانی محقق شود، سرانه مصرف تا 50 درصد افزایش می یابد.
به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، حسن رکنی به مناسبت 17 مهر روز جهانی تخم مرغ گفت: سرانه تولید تخم مرغ در ایران 11.5 کیلوگرم است که از سرانه تولید جهان 2 کیلوگرم بیشتر است و این در حالی است که افزایش الگوی مصرف ما آهسته است.
وی با بیان این که شیر و تخم مرغ جزو کامل ترین غذاهایی هستند که در رتبه بندی ها شناسایی شده اند، اظهار کرد: باید سپاسگزار باشیم که یک محصول اساسی و استراتژیک در داخل تولید و در سبد غذایی مردم قرار می گیرد.
رکنی با بیان این که تولید این محصول پر شتاب تر از مصرف داخلی است، بر توسعه صادرات آن تاکید و تصریح کرد: یا یک بسته مشوق صادراتی می توان جهش در صادرات تخم مرغ داشته باشیم.
وی با اشاره به این که تولید تخم مرغ در ایران 1.3 درصد کل تولید جهان را تشکیل می دهد، گفت: کل تولید تخم مرغ دنیا 70 میلیون تن است و ایران رتبه یازدهم جهانی تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
رکنی افزود: ایران در میان کشورهای منطقه از موقعیت خوب صادارتی در زمینه تخم مرغ برخوردار است و طی سال های گذشته به بیش از 10 کشور منطقه صادرات این محصول را داشته ایم.
وی در عین حال بر به روز کردن واحدهای مرغ تخم گذار کشور تاکید کرد و اذعان داشت: زیرساخت هایی که برای تولید تخم مرغ در کشور ایجاد شده، نزدیک به 30 درصد بیش از نیاز است، اما 70 درصد این زیرساخت ها باید به تکنولوژی های روز و سیستم های اتوماسیون مجهز شوند تا علاوه بر افزایش تولید، محصولات بدست آمده قابلیت صادرات پیدا کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در همین حال پراکندگی و استقرار واحد های مرغ تخم گذار در سراسر کشور را ضروری خواند و گفت: پراکندگی واحد های تولیدی بیشتر در نواحی مرکزی یعنی تهران، البرز، قزوین و یک بخشی هم در استان فارس و خراسان رضوی است و در بسیاری از استان ها این واحد ها کافی نیست.
وی ادامه داد: در دراز مدت باید برنامه مناسبی برای تولید این محصول به طور نسبی در سراسر کشور داشته باشیم تا آسیب پذیری تولید در برابر شیوع بیماری ها مانند آنفولانزای پرندگان کاهش یابد.
رکنی در مورد مدیریت نوسانات قیمت تخم مرغ تصریح کرد: در این راستا باید بر روی فرآوری تخم مرغ کار کنیم و تولید تخم مرغ پاستوریزه و پودر تخم مرغ برای افزایش ماندگاری از جمله اقداماتی است که نیاز به سرمایه گذاری های جدیدی دارد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید