Iranian Agriculture News Agency

در ششمین همایش سالانه صنعت آرد ایران اعلام شد:

واگذاری مسوولیت عرضه خرید گندم از شرکت بازرگانی دولتی به اجزای زنجیره آرد و نان قطعی شد/ طراحی سایت اختصاصی شناسایی کشاورزان مورد تایید جهاد کشاورزی/ اصلاحات در جدول شاخص های خرید گندم

ششمین همایش سالانه صنعت آرد ایران با محورهای بررسی مشکلات و راه حل‌ها، بررسی نحوه همکاری در خرید گندم، بزرگداشت پیشکسوتان صنعت آرد و تقدیر از واحدها و مسئولین فنی نمونه با حضور دست در کاران بخش های دولتی و خصوصی و تشکل های صنفی صنعت آرد و نان کشور برگزار شد.

واگذاری مسوولیت عرضه خرید گندم از شرکت بازرگانی دولتی به اجزای زنجیره آرد و نان قطعی شد/ طراحی سایت اختصاصی شناسایی کشاورزان مورد تایید جهاد کشاورزی/ اصلاحات در جدول شاخص های خرید گندم


ششمین همایش سالانه صنعت آرد ایران با محورهای بررسی مشکلات و راه حل‌ها، بررسی نحوه همکاری در خرید گندم، بزرگداشت پیشکسوتان صنعت آرد و تقدیر از واحدها و مسئولین فنی نمونه با حضور دست در کاران بخش های دولتی و خصوصی و تشکل های صنفی صنعت آرد و نان کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) ، یزدجردی رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنعت آرد ایران در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و گفت: در آذرماه 93 نرخی برای آرد مصوب گردید که چندان خوشایند صنعت نبود و از همان موقع کانون شروع به جبران این ناسپاسی کرد، منتهی در سیستم دولتی مشکلاتی برای تغییر قیمت‌ها وجود داشت، اما مسئولین دولتی صبر را به ما توصیه می‌کردند.
وی ادامه داد: مصوبه افزایش نرخ آرد درحال حاضر اعلام شده اما هنوز اجرایی نگردیده است و امیدواریم مسئولین از این مصوبه حمایت کنند و هرچه زودتر این سیستم اجرایی شود.
در ادامه سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی از تصمیم های مهم تازه در صنعت آرد و نان کشور خبر داد و گفت: حضور متصدیان دولت در صنعت گندم، آرد و نان نحوه چیدمان منابع اثرگذار و تخصیص منابع را از نظام عادی بازار خارج می کند، لذا با هدایت ما و حمایت‌های جهادکشاورزی و دولت، سال آینده، سالی بزرگ برای صنعت آرد و نان پیش رو خواهد بود ؛ این که چه سالی را، سیف چنین تشریح کرد: " در سال آینده شرکت بازرگانی دولتی از عرصه خرید گندم خارج و این کار بزرگ به اجزای زنجیره آن واگذار می شود. در این راستا از خرداد ماه امسال نیز جلساتی بسیار کارشناسی شده و خوب برگزار شد که مهم‌ترین چالش آن شناسایی کشاورزان جهت جلوگیری از سوءاستفاده از موضوع خرید تضمینی گندم بود که امروز با طراحی سایتی که به منظور ثبت نام کشاورزان در فصل پاییز انجام می‌شود، کشاورزان مورد تأیید جهادکشاورزی در شهرها، استان‌ها و روستاها قرار خواهند گرفت و این چالش دیگر وجود نخواهد داشت و کشاورزان پس از تأیید می‌توانند مقادیر گندم شان را به قیمت‌های مصوب عرضه کنند. این سایت اکنون در مراحل نهایی طراحی است.
سیف با بیان اینکه قریب به 100 هزار تن آرد از کشورمان صادر شده است، اظهار کرد: این مقدار در سال گذشته 23هزار تن بوده که امیدواریم تا پایان سال به 300 هزارتن برسد.

در بخش بعدی این همایش ایزدیار، دبیرکل کانون صنایع آرد ایران با اشاره به اینکه مدتی است که در جلسات برای صنعت گندم و آرد از ما دعوت می‌شود و خوشبختانه نقش انجمن‌ها دیگر زینتی نیست و از نظرات ما هم استفاده می‌شود، گفت: مادر همه مشکلات این صنعت انحصار یارانه‌ها و عدم نقش کارخانه‌ها در اقتصاد است.


وی تخصیص نیافتن درست گندم‌ها را یکی از نکات منفی مهم دانست و افزود: خوشبختانه برای سال آتی این شرایط ایجاد شده که ما خودمان مستقیم گندم را از کشاورز خریداری کنیم که این ساده‌ترین، ارزان‌ترین و راحت‌ترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

در ادامه مهرفرد، قائم مقام وزیرجهاد کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: در دوره وزارت مهندس حجتی شاهد افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی بوده‌ایم و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و شاهد توسعه در بخش اراضی و سیستم‌های آبیاری بوده‌ایم.
در دولت جدید 100 هزار هکتار اراضی جدید توسعه یافته و در خوزستان و ایلام هم 550 هزار هکتار توسعه یافته است و امروز بهره‌وری آب در بخش کشاورزی از 36 درصد به 43 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: از سال 92 تا 96 حدود 5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته‌ایم که این ثروتی بوده که در داخل کشور تولید و صرف شده و این یکی از تبعات اقتصاد مقاومتی است.
مهرفرد افزود: با توجه به اینکه می‌گویند دولت دخالتش را در این صنعت کمتر کند و اگر قرار است به کشاورز یارانه‌ای پرداخت شود از روش‌های دیگر استفاده شود، به عقیده من باید حتی‌الامکان تجارت گندم را از تخصیص یارانه‌ها جدا کرد.
مژگان خانلو، رئیس امور بازرگانی و خدمات مالی سازمان برنامه و بودجه کشور و مفتح رئیس فراکسیون صنایع غذایی مجلس از دیگر سخنرانان این همایش بودند.
در ادامه مهندس مرتضوی، رئیس انجمن آردسازان ایران به نمایندگی از مدیران عامل کارخانه‌های آرد حاضر در همایش در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و به دفاع از صنف، به ارائه توضیحاتی در راستای موانع و مشکلات پیش روی صنعت گندم و آرد کشور پرداخت از جمله اینکه جدول پاکی گندم، "جدول ناپاکی و نجاست" است و هرچه خاک در گندم بیشتر باشد، آن را گران‌تر می‌خرند و این جدول باید حتماً اصلاح شود.
مرتضوی خواهان آزادسازی نرخ آرد و نان و واگذاری آن به بخش خصوصی و مردم شد.
پس از صبحت‌های مرتضوی، سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی مجدد در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و در ادامه صحبت‌های رئیس انجمن آردسازان ایران خاطرنشان کرد: بر مبنای سیاست‌هایی که در دوره جدید GTC تعبیه شده است، کیفیت، سند بالادستی مجموعه بازرگانی است. از ابتدای سال جاری دو اقدام در این صنعت صورت گرفت. نخستین اقدام این بود که معضلات آرد و نان یا همان تداخل گندم‌های سن زده را برطرف کرده ایم و دومین اتفاق هم این بود که مسیر تسویه حساب از مراکز خرید را دقیق‌تر کرده‌ایم.
وی در واکنش به اظهارات مرتضوی پیرامون اصلاح جدول پاکی گندم تصریح کرد: 3 ماه پیش این موضوع را در جهادکشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی مطرح کردیم و اعتقاد ما بر این است که باید گندم باکیفیت را از کشاورز خریداری کنیم و حمایت‌های مان از کشاورز بر مبنای "کیفیت" باشد./




انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید