Iranian Agriculture News Agency

محمود حجتی در جریان بازدید از چند طرح کشاورزی آبادان

270 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان به کشاورزان واگذار شد / در انتظار ابلاغیه برای اجرای فاز دوم

وزیر جهاد کشاورزی گفت:آماده سازی 270 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری اجرا و اکنون در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

270 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری خوزستان به کشاورزان واگذار شد / در انتظار ابلاغیه برای اجرای فاز دوم

وزیر جهاد کشاورزی گفت:آماده سازی 270 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری اجرا و اکنون در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا محمود حجتی در جریان بازدید از چند طرح کشاورزی شهرستان آبادان در جمع خبرنگاران افزود:در فاز نخست این طرح برای 318 هزار هکتار تامین آب انجام شده است.
وی گفت: مردم رنجدیده شهرهای آبادان و خرمشهر در جنگ تحمیلی بیشترین آسیب را چه به لحاظ مالی و چه جانی متحمل شدند و ما نسبت به مردم این دو شهر دین بزرگی به گردن داریم.
وی گفت: در هنگام آغاز به کار طرح یاد شده مشکلات خاص و عدیده ای وجود داشت اما اقداماتی را در قالب اجرا و بهره برداری و نوسازی و بازسازی نخیلات به انجام رساندیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: آنچه که تاکنون در چارچوب طرح 550 هزار هکتاری تعریف و اجرا شده با مشارکت و همراهی خود کشاورزان بوده است.
بگفته وی بسیاری از کشاورزان در شهرهای آبادان و خرمشهر سالها به دلیل وجود مشکلات نخیلاتشان را رها کرده بودند و زمین ها حالت خشکیده و یا باتلاقی پیدا کرده بود و نیزارها نیز رشد زیادی کرده بودند.
بگفته وی با مشارکت کشاورزان بخشی از عملیات بازسازی به صورت دریافت تسهیلات به میزان 40 میلیون ریال برای هر هکتار به انجام می رسد و تمامی مراحل به ترتیب توسط خود کشاورزان و با نظارت مهندسان و ناظران انجام و در نهایت عملیات تسطیح و زهکشی و آبیاری در باغات انجام می گیرد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کار احیاء نخیلات و اراضی کشاورزی این منطقه در قالب بلوک های مختلفی از سال گذشته آغاز شده است افزود:به طور مثال تمامی مراحل آماده سازی حدود دو هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی در روستای شلهه حاج حسین آبادان تا یک ماه دیگر به اتمام می رسد و تحویل کشاورزان می شود.
حجتی اظهار کرد: در روستای حیر آبادان نیز از یک هزار و 200 هکتاری که عملیات آن آغاز شده طبق برنامه ریزیهای انجام شده کار تا پایان سال جاری به اتمام و تحویل کشاورزان می شود.
وی گفت: برای جلوگیری از ورود آب شور به مزارع این شهرستان ابتدا باید عملیات زهکشی انجام شود تا ارتباط مزارع با جزر و مد قطع شود و آب از طریق پمپاژ آب از رودخانه مارد و به وسیله کانال ایزوله شده از طریق لوله در بخشی دیگر به مزارع وارد شود.
وزیر جهاد کشاورزی در مورد فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری گفت: برای اجرای آن از روز نخست به دنبال تخصیص آب بودیم و رئیس جمهور نیز قولش را به مردم داده بود و نوبخت نیز آن را صورت جلسه کرد و این موضوع همچنان از طریق وزارت نیرو در حال پیگیری است و مراحل نهایی آن در حال طی شدن است اما هنوز هیچ ابلاغی در این باره صادر نشده است.
وی گفت: اگر در همان سال اول در مورد فاز دوم نیز تخصیص آب انجام و ابلاغیه اعلام می شد شاید تاکنون بخشی از فاز دو را نیز کار کرده بودم اما در زمان حاضر در این باره عقب هستیم و منتظر ابلاغیه مانده ایم.
وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه به استان خوزستان سفر کرد تا ضمن پیگیری طرحهای مقابله با ریزگردهای این استان از روند طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی مقام معظم رهبری بازدید کند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید