Iranian Agriculture News Agency

در 6 ماهه نخست امسال صورت گرفت:

سهم 8.3 درصدی محصولات کشاورزی در ارزش کل صادرات غیرنفتی

در شش ماهه نخست امسال، ارزش صادرات محصولات غیرنفتی، بیش از 17 میلیارد دلار برآورد می‌شود که 8.3 درصد آن برای محصولات کشاورزی است.

سهم 8.3 درصدی محصولات کشاورزی در ارزش کل صادرات غیرنفتی

در شش ماهه نخست امسال، ارزش صادرات محصولات غیرنفتی، بیش از 17 میلیارد دلار برآورد می‌شود که 8.3 درصد آن برای محصولات کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایانا، صادرات غیرنفتی، طی شش ماهه نخست سال جاری (بدون احتساب میعانات گازی) به ارزش 17 میلیارد و 23 میلیون دلار بوده که یک میلیارد و 415 میلیون دلار آن مربوط به محصولات کشاورزی است. به عبارتی 8.3 درصد از کل ارز وارد شده در این مدت، به محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

طبق آمارهای منتشر شده توسط سازمان توسعه تجارت، طی مدت گفته شده حجم صادرات محصولات کشاورزی، دو میلیون و 434 هزار تن بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزنی 15 درصد افزایش و از نظر ارزشی 9 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در مجموع صادرات غیرنفتی، در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل، از لحاظ وزنی 4.4 درصد و از لحاظ ارزشی 3.2 درصد منفی بوده است. بخش صنعت نیز از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب، 10 و 9 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

البته بیشترین میزان رشد صادرات در بخش غیرنفتی، از نظر وزنی به صنایع دستی اختصاص دارد که 42 درصد نسبت به شش ماهه نخست سال 95 افزایش داشته است. بیشترین رشد به لحاظ ارزشی نیز مربوط به بخش معدن است که 47 درصد ارتقا یافت.

در بخش کشاورزی به طور ویژه، صادرات شیر و فراورده‌های لبنی، عسل، تخم پرندگان و محصولات خوراکی با منشا دامی، طی شش ماهه نخست سال جاری رشدی 54 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد.

در میان محصولات عمده صادراتی، میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات و غیره با 671 میلیون دلار ارزآوری رتبه پنجم و لبنیات، عسل و تخم پرندگان نیز با 539 میلیون دلار ارزآوری رتبه هفتم را بین اقلام عمده صادراتی کسب کرده است. در همین راستا رتبه 10 مربوط به سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی است که 388 میلیون دلار ارز به کشور وارد کرده است.

به طور کلی چین، عراق، امارات متحده عربی، کره جنوبی و هند پنج بازار نخست صادراتی ایران بوده‌اند که 67.4 درصد حجم کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

واردات کشور در شش ماهه نخست سال جاری نیز هشت درصد از نظر وزنی و 15.4 درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته است. در این قسمت، برنج به ارزش 996 میلیون دلار و ذرت دامی به ارزش 799 میلیون دلار رتبه اول و دوم واردات را در اختیار دارند. ضمن اینکه رتبه پنجم واردات با 456 میلیون دلار به سویا مربوط می‌شود.

V-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید