Iranian Agriculture News Agency

درخواست مجلس برای اختصاص یارانه ١٠٠ میلیاردی به صادرات مرکبات


رئیس اتحادیه باغداران مازندران از درخواست نمایندگان مجلس برای اختصاص ١٠٠ میلیارد تومان مشوق صادراتی برای صادرات مرکبات و کیوی خبر داد.

محمدرضا شعبانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وضعیت تولید مرکبات در سالجاری بسیار مطلوب است، اظهارداشت: پیش بینی می شود امسال بیش از ٢.٥ میلیون تن مرکبات در استان مازندران تولید شود.

وی اضافه کرد: وضعیت تولید کیوی نیز امسال مناسب است و محصول هم از نظر کیفیت و هم تناژ شرایط خوبی دارد.

رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران پیش بینی کرد: امسال حدود ١٨٠ تا ٢٠٠ هزار تن کیوی در مازندران تولید شود.

شعبانی درباره اینکه اگر دوباره مانند سال قبل با سرمازدگی مواجه شویم آیا آمادگی مقابله با آن وجود دارد که به اندازه سال گذشته دچار خسارت نشویم؟، گفت: اگر در سطح وسیع شاهد افت دمای شدید باشیم کار زیادی نمی شود انجام داد چون باغات روباز هستند و میوه ها آسیب پذیرند.

وی ادامه داد: بهترین اقدام در این زمینه به منظور پشتیبانی از تولید، بیمه است که متاسفانه بیمه بخش کشاورزی نیز بسیار ضعیف است.

شعبانی اضافه کرد: بیمه در بخش کشاورزی توان پرداخت خسارت به کشاورزان را ندارد، ناقص است و به همین دلیل کشاورزان تمایلی ندارند باغات خود را بیمه کنند.

رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه بیمه کشاورزی باید ارتقا یابد تا کشاورزان به آن رغبت پیدا کنند، افزود: تاکنون هواشناسی پیش بینی مبنی بر وقوع سرمای شدید نکرده و امیدواریم امسال شاهد این اتفاق نباشیم.

شعبانی درباره اینکه آیا بیمه خسارت سال گذشته باغداران مازنی را پرداخت کرده است؟، گفت: متاسفانه تعداد باغاتی که تحت پوشش بیمه هستند بسیار محدود و از حدود ١٢٠ هزار هکتار باغ موجود حداکثر ٢٠٠٠ هکتار آن بیمه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برنامه ریزی برای صادرات مرکبات و کیوی از کشور خبر داد و تصریح کرد: نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و درخواست تخصیص ١٠٠ میلیارد تومان مشوق صادراتی برای مرکبات و کیوی کشور را ارائه کرده اند که امیدواریم این تخصیص اعتبار انجام شود تا صادرات ما به سرانجام مطلوبی برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید