Iranian Agriculture News Agency

اختلاف نظر در تولید عسل ارگانیک:

چه مزارعی برای کندوها ارگانیک است؟

موضوع تولید عسل ارگانیک در ایران یکی از مباحثی است که کارشناسان در ارتباط با آن اختلاف نظر دارند.

چه مزارعی برای کندوها ارگانیک است؟

موضوع تولید عسل ارگانیک در ایران یکی از مباحثی است که کارشناسان در ارتباط با آن اختلاف نظر دارند.

به گزارش خبرنگار ایانا، تولید عسل ارگانیک نیاز به شرایط خاصی دارد که در مقایسه با عسل معمولی بسیار متفاوت است. برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به نوع اقلیم ایران و تنوعی که در مزارع کشور دیده می‌شود، بیشتر عسل تولید شده در ایران ارگانیک است. در مقابل، کارشناسان دیگری نیز هستند که برخلاف این ادعا تولید این نوع عسل در کشور را رد می‌کنند و احتمال توزیع چنین محصولی در بازار داخلی را ضعیف می‌دانند.

میر محسن موسویان، رئیس روابط عمومی اتحادیه زنبورداران ایران، امروز در گفت‌وگو با ایلنا گفته است: "عسل ارگانیک نیاز به شرایط خاص دارد و تولید این نوع عسل در ایران بسیار کم است. مناطقی که زنبور عسل در آن کوچ می‌کند نباید گل‌های آن مناطق سم‌پاشی شود اما متاسفانه در ایران موضوع سم‌پاشی در مزارع و باغات ما بسیار شدید است و این مسائل بحث ارگانیک بودن عسل را زیر سوال می‌برند."

این در حالی است که معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، پیش از این به خبرنگار ایانا گفته بود: "با توجه به اینکه از ۱۳ اقلیم شناخته شده در جهان، حداقل ۱۱ اقلیم در ایران یافت می‌شود، بنابراین زنبوردار ایرانی با دو یا سه کوچ در طول سال می‌تواند از تنوع گیاهی نهایت بهره را ببرد. هر کدام از گونه‌ها نیز خواص خود را داشته و عسل تولید شده از ویژگی‌های درمانی متنوعی برخوردار است. ضمن اینکه به دلیل شرایط خاص حاکم بر مراتع کشور، تقریبا عسل‌های تولید شده در ایران ارگانیک هستند. این موضوع یکی از امتیازات ویژه عسل داخلی محسوب می‌شود و اگر بتوان مستندات آن را به خریداران خارجی ارائه داد، قطعا این محصولات با چند برابر ارزش فعلی قابل صادرات خواهد بود."

به طور کلی در تعریف عسل ارگانیک آمده است: "عسلی که در تمامی مراحل تولید و فرآوری آن از هیچ نوع ماده سمی و شیمیایی و آنتی بیوتیکی استفاده نشده باشد؛ یعنی زنبوردار از هیچ نوع ماده برای عمل آوری عسل به زنبوهای عسل نخورانده باشد و حتی از آفت کش‌ها و داروها هم برای مبارزه با بیماری‌ها و آفت‌های احتمالی در فرایند تولید استفاده نکرده باشد، ارگانیک نامیده می‌شود."

برخی صاحبنظران بر این عقیده‌اند که امکان تولید عسل ارگانیک در ایران غیرممکن نیست. زیرا بسته به نوع منطقه‌ای که زنبوردار کندوها را کوچ می‌دهد، شرایط فرق می‌کند. اگر زنبورها از گیاهان مزارعی استفاده کنند که به طور وحشی و طبیعی روییده باشد و همزمان زنبوردار نیز در نگهداری کندوها اصول ارگانیک را رعایت کند، بدون شک تولید عسل، ارگانیک خواهد شد. در حالی که مزارع کشاورزی که اغلب به آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی آغشته است، امکان تولید ارگانیک را از بین می‌برد.

V-

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید