Iranian Agriculture News Agency

لزوم تغییر سیاست های اجتماعی به نفع زنان روستایی

عفت رییسی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران کشور با نگارش یادداشتی به مناسبت 15 اکتبر روز جهانی زنان روستایی بر اهمیت انجام برخی تغییرات اجتماعی با سمت و سوی افزایش بستر ارتقای بهره وری در اقتصاد کشاورزی در کنار حمایت های سازنده از زنان خلاق و کوشای روستایی تاکید کرد.

لزوم تغییر سیاست های اجتماعی به نفع زنان روستایی

عفت رییسی سرحدی - مدیرعامل اتحادیه مرکزی زنبورداران کشور

23 مهرماه مقارن با 15 اکتبر، روز جهانی زن روستایی نامگذاری شده است. روزی که از باب گرامی داشت مقام والای زنانی است که دوشادوش مردان روستایی و حتی در مصادیقی پیش روتر از آن ها در حال انجام مسوولیت های چندگانه و مدیریت تومان خانواده و مزرعه هستند. شیرزنانی که با چالش های آشکار و مگویی که مجال ذکر آن ها در این یادداشت کوتاه نیست، در سنگر امنیت غذایی در خط مقدم تولید ایستاده اند و مقابل جفاهای نامردان روزگار کمر خم نکرده اند و از بار مسوولیت های اجتماعی و اقتصادی شانه خالی نمی کنند.

در این میان، با تاملی در پیام اصلی روز جهانی زنان روستایی، می توان به وضوح متوجه شد که حمایت از زنان روستایی به عنوان یکی از بهترین راه‌های به دست آوردن دسترسی پایدار به منابع غذایی و مبارزه با فقر اعلام و تاکید شده است و در این وادی تشکل های مردم نهاد بین المللی در جهان و همچنین سازمان هایی مانند فائو، بارها بر استفاده از حداکثر پتانسیل نیروی انسانی زنان در عرصه های مدیریت مزرعه و حتی تشکل ها و سازمان ها تاکید کرده اند.

در ایران نیز با وجود اینکه زنان روستایی به صورت خودجوش و البته در مصادیقی با حمایت مردان آگاه و منصف پای به عرصه های مهم تصمیم سازی و تصمیم گیری اقتصاد کشاورزی گذاشته اند و این مهم طی چند سال اخیر روند پرشتاب تری نیز به خود گرفته است؛ اما باید اذعان داشت که شرایط حاکم بر کشور نیاز به تسریع بیشتر در برآورده کردن حقوق شهروندی ( به لحاظ آنچه در تعابیر حقوقی مورد استناد قرار می گیرد) برای جامعه زنان روستایی را اجتناب ناپذیر ساخته است.

15 اکتبر، روز جهانی زنان روستایی فرصتی برای شناسایی و تقویت حضور زنان روستایی در عرصه های مختلف است. بانوان روستاهای کشورمان، حافظان هویت های بومی، دانش سنتی و هنری محیط خود هستند. وجود آنان برای توسعه کشاورزی، امنیت غذایی و تغذیه همچنین مدیریت منابع طبیعی حیاتی است. زنان روستایی بیشترین کار کشاورزی را در کشورهای در حال توسعه انجام می دهند، اما بدترین وضعیت کاری را با درآمد کم و حمایت اجتماعی ناچیز یا هیچ تحمل می کنند.

ضمن آنکه زنان روستایی در پهنه فرهنگی کشورمان دارای استعدادهای فراوانی در زمینه های هنری، صنایع دستی و... نیز هستند که با شکوفا شدن استعدادهایشان تاثیری مثبت در رشد فرهنگی جامعه خود خواهند داشت. جالب تر اینکه تکثر فرهنگی فراوان در ایران باعث شده زنان اقوام مختلف این پهنه پهناور، همچون زنان کرد، عرب، بلوچ، ترکمن و ... در سیستان و بلوچستان، ایلام، خراسان، کرمانشاه، خوزستان و... هر کدام هنر و فعالیت منطبق با موقعیت اجتماعی و جغرافیایی خود را دارند و همان گونه که خود آن ها را حفظ و منتقل کردند؛ می توانند آن را به نسل‌های دیگر نیز انتقال دهند.

البته اقداماتی نظیر پروژه "پرورش زنبور عسل" با استفاده از منابع مالی بلاعوض که اخیرا FAO برای 20 نفر از زنان ترکمن عضو صندوق اعتبارات خرد رضوان که قبلا توسط دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری ایجاد شده بود اجرا کرد؛ از جمله ابتکار عمل ها و راهکارهای حمایتی هدفمند است که با هدف توانمندسازی زنان روستایی و حمایت از اشتغال و بهبود کسب و کار در بخش کشاورزی و افزایش تولید عسل به عنوان یک محصول اقتصادی و به صرفه با توجه به پتانسیل منطقه و کسب و کار مناسب برای زنان روستایی در نوع خود ستودنی است؛ اما در کنار این دست اقدامات نباید از تغییر برخی سیاست های اجتماعی جهت دسترسی عادلانه زنان روستایی به امکانات ساختاری مانند زمین و نقدینگی لازم نیز چشم پوشی کرد.

به طور نمونه، در همین رابطه وقتی دیروز گزارش منتشر شده در خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) را مطالعه کردم که در آن با استناد به تحقیقاتی در قاره آفریقا آمده بود: " دسترسی زنان به زمین و امور مالی کسب و کار را به دو برابر افزایش می دهد" ، خلاء وجود تحقیقاتی مشابه در کشورمان و در عین حال مستند از چالش های موجود برای زنان روستایی در ایران بیش از پیش هویدا می نماید! کما اینکه با جستجویی ساده در موتور جستجوی گوگل، می توان به تفاوت معنادار منابع تحقیقاتی و مطالعاتی لازم در سایت های فارسی زبان و خارجی پی برد. جالب آن که بر اساس توصیه هایی که در همان تحقیقات مورد تاکید قرار گرفته است، تغییرات سیاست های اجتماعی مناسب به نفع زنان روستایی که ارتباط تنگاتنگی با امر غذا و حتی مردان روستایی دارند، می تواند منشاء اثرات خیر فراوانی برای اقتصاد کشاورزی کشورمان نیز شود. توانمند سازی زنان به عنوان کشاورزان تجاری، به این معناست که آن ها می توانند به زمین های بیشتری دسترسی پیدا کنند، محصولات بیشتری تولید و پول بیشتری نیز به اقتصاد کشور وارد کنند. به طوری که این مساله به نفع همه است، از همسران و فرزندان زنان توانمند گرفته تا افراد در بخش بازاریابی و توزیع و مصرف کننده و شهروندان کسانی هستد که از غذای ارزان تر، بهتر و رشد اقتصاد سود می برند.

امید است دفاع از حقوق زنان روستایی به برگزاری همایش هایی نظیر آنچه امروز 23 مهر ماه 96 با عنوان برگزاری همایش ملی «نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار» با همت خانم بنی هاشم، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری و همچنین معاونت زنان نهاد ریاست جمهوری در حال برگزاری است که البته در نوع خود نیکوست، بسنده نشود و گام های عملی ارزنده و پایداری نیز در این زمینه برداشته شود و خروجی این همایش اتخاذ تصمیم های سازنده اجتماعی به نفع زنانی باشد که توفیق آن ها موفقیت برای کل افراد جامعه و جلب رضایت همگانی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید