Iranian Agriculture News Agency

ابهامات تعیین عیار چغندر بررسی شد:

حضور نماینده کشاورزان، راهکار رفع ابهامات عیار چغندر/ کمبود نیرو، مانع نظارت کامل در تعیین عیار چغندر/ رفع تشویش اذهان چغندرکاران با حضور نماینده در زمان تعیین عیار

عیار چغندر، معیار و اهرمی در دست کارخانجات قندوشکر است که کاهش آن به سود کارخانجات و ضرر کشاورزان است و تعیین عیار بدون حضور چغندرکاران یا نمایندگانی از آن ها همواره نگرانی هایی را برای آن ها به وجود می آورد، با این وجود نماینده ای از جهاد کشاورزی در زمان تعیین عیار چغندر در کارخانجات قند وجود دارد، اما کمبود نیرو امکان نظارت 24 ساعته را غیر ممکن کرده، بنابراین حضور نمایندگانی از نظام های صنفی کشاورزی در زمان تعیین عیار، می تواند نگرانی کشاورزان در این باره را برطرف کند.

حضور نماینده کشاورزان، راهکار رفع ابهامات عیار چغندر/ کمبود نیرو، مانع نظارت کامل در تعیین عیار چغندر/ رفع تشویش اذهان چغندرکاران با حضور نماینده در زمان تعیین عیار


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - حامد صفری‌پور :

از گذشته های دور حرف و حدیث های بسیاری در مورد تعیین عیار چغندر وجود داشته، چراکه این اندازه گیری توسط یکی از طرفین ذی نفع یعنی همان کارخانجات انجام می شود.

از طرفی تعیین عیار پایین چغندر توسط کارخانجات، به ضرر کشاورزان است و باعث کاهش درآمد و انگیزه برای کشت مجدد این محصول می شود، از طرف دیگر هرچه میزان عیار، کمتر لحاظ شود کارخانه داران پول کمتری به کشاورزان پرداخت و سود بیشتری کسب می کنند.

اعلام دیرهنگام قیمت تضمینی و عیارهای مختلف چغندرقند ، از دیگر دلایل کاهش انگیزه و تردید کشاورزان برای کشت این محصول است که به سریالی تکراری تبدیل شده و کشاورزان با وجود آغاز فصل زراعی، برای انتخاب نوع کشت مردد هستند.

تعیین عیار پایین چغندر توسط کارخانجات، همواره این شبهه و پریشانی خاطر را در ذهن کشاورزان به وجود آورده که ممکن است عیار واقعی چغندرقند لحاظ نشده باشد ، درباره مشکلات این بخش با دو نفر از چغندرکاران استان خراسان رضوی و برای رفع آشفتگی ذهن چغندرکاران و حل شدن معمای تعیین عیار با مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی این استان و دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران گفتگو کردیم تا روند تعیین عیار چغندرقند مشخص و ابهامات بر طرف شود.

نارضایتی چغندرکاران از اختلاف معنی دار عیار تعیین شده

ابوذر آریافر یکی از چغندرکاران استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به اینکه تعیین عیار چغندرقند توسط کارخانجات طی سال های گذشته یکی از دغدغه های چغندرکاران محسوب می شود، گفت: چغندرکاران عیار تعیین شده کارخانجات را غیرواقعی می دانند، چراکه بارها اتفاق افتاده، کارخانجات قندوشکر عیار چغندرهای تحویلی از یک زمین را 19 درصد تعیین کردند، اما عیار دیگر چغندرهای تحویلی از همان زمین را که خاک آن آزمایش شده و شرایط کشت و نوع بذر آن یکسان بوده، 12 درصد درنظر گرفتند که این موضوع باعث نارضایتی چغندرکاران شده است.

وی افزود: کارخانجات حتی هنگام دریافت چغندرشسته شده، افت 3 درصدی عیار را اعمال می کنند و برای دریافت چغندر سرمازده، درصد افت قیمت را افزایش و درصد عیار چغندر را حداقل 15 درصد کاهش می دهند.

آریافر عنوان کرد: تعیین عیار 16 درصد برای چغندر تحویلی کشاورزان توسط کارخانجات قندوشکر و قیمت درنظرگرفته شده برای این عیار، رضایت بخش نیست.

تعیین عیار چغندر، بدون حضور نماینده ای از کشاورزان

همچنین میثم حسینی از دیگر چغندرکاران استان خراسان رضوی گفت: باتوجه به اینکه محصول چغندر به صورت تناژ تحویل کارخانه می شود، تعیین عیار پایین برای چغندر، تاثیر بسزائی در کاهش درآمد کشاورزان دارد.

وی با بیان اینکه عیارهای متفاوتی از چغندرهای تحویلی یک زمین زراعی توسط کارخانجات قند و شکر گزارش و تعیین می شود، تصریح کرد: در تعیین عیار چغندر نظارت درستی صورت نمی گیرد و کشاورزان نماینده ای برای تعیین عیار چغندر ندارند.

اگرچه در زمان تعیین عیار چغندر، نماینده ای از جهاد کشاورزی در کارخانه قند و شکر حضور دارد، اما سوالی که در ذهن پیش می آید این است که آیا نماینده‌ای از طرف کشاورزان برای نظارت کافی در کارخانه وجود دارد؟ چون حضور نماینده ای از طرف کشاورزان، در زمان تعیین عیار چغندر در کارخانه می تواند کلیه ابهامات موجود در این خصوص را برطرف کند.

علیرضا نیک‌پور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی این طور به پرسش خبرنگار ایانا پاسخ داد: کارشناسان جهاد کشاورزی در مراکز و کارخانه های تعیین عیار چغندر حضور دارند و درتمامی مراحل بر روند تعیین عیار این محصول نظارت می کنند، اما به دلیلی کمبود نیرو، نظارت 24 ساعته وجود ندارد.

وی در ادامه اضافه کرد: برای رفع این مشکل پیشنهادی به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کردیم که طبق آن کشاورزان باید 2 تا 3 نماینده از نظام های صنفی به عنوان کارشناس ناظر معرفی کنند تا از طرف چغندرکاران بر روند تعیین عیار این محصول به صورت 24 ساعته نظارت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی عنوان کرد: در صورت اعتراض هر چغندرکار نسبت به عیار تعیین شده توسط کارخانه، کمیته ای متشکل از نماینده های سازمان جهاد کشاورزی، کارخانه قند، سازمان تعزیرات و خود شاکی، تعیین عیار چغندر کشاورز مربوطه را مورد بررسی قرار می دهد.

نیک‌پور با اشاره به اینکه دپو کردن و فشار بیش از حد روی محصول چغندر باعث پوسیدگی و ضایعات این محصول می شود، تصریح کرد: وجود گل و پوسیدگی چغندرهای انتهای بار به دلیل فشار بیش از حد، یکی از دلایل کاهش عیار چغندر است.

وی با بیان اینکه برای تعیین عیار چغندر، از هر بار تحویلی چند نمونه به صورت اتفاقی انتخاب می شود، افزود: چغندر های انتخاب شده پس از شستشو و خرد کردن، تبدیل به خمیر و عیار آن با دستگاه عیارسنج (ساکاری متر) تعیین می شود.

دپوی چغندر از دلایل اختلاف در تعیین عیار

اما بهمن دانائی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران درباره تعیین عیار چغندرقند توسط کارخانجات قندوشکر نظر دیگری دارد و معتقد است: اختلاف نظر درباره عیار چغندر از زمان های گذشته تاکنون وجود داشته، اما تفاوت معنی دار عیار تعیین شده چغندر توسط کارخانجات، به ندرت پیش می آید، این در حالی است که برخی افراد در این باره تحریک کننده هستند.

وی در پاسخ به ابهام برخی چغندرکاران درباره اختلاف معنی دار عیار تعیین شده چغندرهای یک زمین توسط کارخانجات، عنوان کرد: اختلاف زیاد عیار تعیین شده چغندرهای یک زمین زراعی توسط کارخانجات، به وضعیت اراضی کشاورزی از لحاظ شیب یا دوری نسبت به ابتدای زمین و آبرسانی کمتر، فاصله مزرعه تا کارخانه قند، نحوه تابش خورشید و میزان آبیاری بستگی دارد.

دانائی در ادامه اضافه کرد: مدت نگهداری یا دپوی چغندر بعد از برداشت در زمین، باعث کاهش آب چغندر و افزایش عیار آن می شود که مجموعه این مسائل در برخی موارد، باعث اختلاف در تعیین عیار این محصول، توسط کارخانجات شده است./

h

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید