Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در نخستین همایش نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار:

70 درصد کشاورزی جهان خانوادگی است / زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار نقش مؤثری دارند

وزیر جهاد کشاورزی در نخستین همایش نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدارگفت: زنان روستایی و عشایری در افزایش تولید و ارزش افزوده، ایجاد ثروت ملی، توسعه پایدار و تامین درآمد خانوارها نقش مؤثری دارند.

70 درصد کشاورزی جهان خانوادگی است / زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار نقش مؤثری دارند
وزیر جهاد کشاورزی در نخستین همایش نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدارگفت: زنان روستایی و عشایری در افزایش تولید و ارزش افزوده، ایجاد ثروت ملی، توسعه پایدار و تامین درآمد خانوارها نقش مؤثری دارند.

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز (یکشنبه) در نخستین همایش نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار که در محل این وزارت خانه برگزار شد، با اشاره به نقش زنان روستایی و عشایری در توسعه کشاورزی، افزایش تولید، افزایش ارزش افزوده و تأمین درآمد خانوار گفت: امروزه موضوع کشاورزی خانوادگی در جهان فوق‌العاده اهمیت پیدا کرده است. متأسفانه خیلی از آداب و سنن و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی خودمان طی دهه‌های اخیر از دست رفته است و بسیاری از گرفتاری‌های امروز کشور، ناشی از نوگرایی کاذب است.

وی با بیان اینکه باید با کمک گرفتن از تجارت، علم و دانش روز جامعه نوینی پایه‌ریزی کنیم، افزود: طی دو، سه سال گذشته سازمان خواربار جهانی (فائو) همایشی با عنوان همین همایشی که امروز برگزار می‌شود، برپا کرد و شعار خود را کشاورزی خانوادگی قرارداد که این نشان از اهمیت این موضوع دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت دادن کشورهای اروپایی و آمریکایی به موضوع کشاورزی خانوادگی گفت: گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد در این نوع کشاورزی افراد خانواده ضمن کسب درآمد مناسب، در آرامش خوبی نیز به سر می‌برند. نقش و مدیریت زنان در این آرامش بسیار مهم بوده است.

وی با انتقاد از انتشار برخی آمار در زمینه جمعیت روستایی در دهه‌های گذشته یادآور شد: در برخی موارد در ارائه آمار دچار اشتباه می‌شویم، مثلاً گفته می‌شود جمعیت روستایی در ابتدای انقلاب 75 درصد و جمعیت شهری 25 درصد بوده است، در صورتی که در ابتدای انقلاب در کشور 300 شهر وجود داشت، اما در حال حاضر این آمار به یک‌هزار و 800 یا یک‌هزار و 900 شهر افزایش یافته است. خیلی از روستاها هم به روستاشهر تبدیل شده‌اند.

حجتی با اشاره به ظرفیت‌های ایجادشده در روستاها خاطرنشان ساخت: با توجه به این ظرفیت‌ها، زنان روستایی و عشایری می‌توانند در تأمین درآمد خانوار و تولید ملی، صنایع دستی، صنایع بسته‌بندی و غذایی که اشتغال‌زا هستند، نقش بسزایی ایفاء کنند.

وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای مفید در ایجاد درآمد و اشتغال در روستاها ایجاد صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری است، گفت: نکته مهم‌تر نهادسازی و با هم کار کردن در صندوق و در یک مجموعه کاری است. امیدواریم با حمایت وپشتیبانی از این صندوق ها محصولات کشاورزی را به بازار هدف برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های مغفول در پیرامون روستاها افزود: برای مثال می‌توان با ایجاد گلخانه یک‌هزار متری در کنار باغ، روستایی در اوقات بیکاری خود آن را پیرایش و نگهداری کند و هم نیاز مصرفی خود را تأمین نماید و هم مازاد محصول را به بازار عرضه کند. این فعالیت را می‌توان با کمترین سرمایه ایجاد کرد.

حجتی با بیان اینکه صنایع دستی سابقه دیرینی در مناطق روستایی و عشایری دارد، گفت: بودجه خوبی هم سازمان عشایر کشور به صنایع دستی اختصاص داده است و می‌توان از تمام ظرفیت‌ها در این زمینه در مناطق مختلف کشور استفاده کرد.

A-960723-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید