Iranian Agriculture News Agency

پیام "بان کی مون" دبیرکل وقت سازمان ملل به مناسبت روز جهانی زن روستایی

"بان کی مون"، دبیرکل وقت سازمان ملل به مناسبت روز جهانی زن روستایی پیامی صادر کرد که در آن با تاکید بر اینکه تغییر هرچند ساده در سیاست‌ها می‌تواند به سود زنان روستایی تمام شود و به سازگاری آنان با تغییرات اقلیمی کمک کند، نوشته است: قانونمند کردن نظام پرداخت و کاهش هزینه نقل و انتقال پول، توان اقتصادی زنان روستایی را افزایش داده و به مقاومت خانواده و اجتماعات آنان کمک می‌کند.

پیام "بان کی مون" دبیرکل وقت سازمان ملل به مناسبت روز جهانی زن روستایی

"زنان روستایی نیمی از نیرو کار در مزارع کشاورزی سراسر دنیا را تشکیل می‌دهند. آنان بخش بزرگی از غذای ساکنان زمین را تولید و آماده می‌کنند. زنانی که ستون اجتماعات روستایی را تشکیل داده و در بسیاری از خانواده‌ها نقش کلیدی برای امنیت غذایی، فرصت‌های آموزشی و مراقبت سلامت ایفا می‌کنند. اما تأثیر تغییرات اقلیمی و مشکلات زیست‌محیطی، زنان روستایی را مجبور به مهاجرت می‌کند. این امر به افزایش بی‌ثباتی برای خانواده و اجتماع آنان و ایجاد سدی در برابر توسعه و رشد منجر می‌شود.

بلایای طبیعی، همراه با وقوع مجدد بحران‌هایی که به آرامی روی می‌دهند همچون خشکسالی، زنان روستایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و آنان را در دسترسی به غذا، مراقبت، سلامت، آموزش و اطلاعات با چالش‌هایی بیش از پیش روبه‌رو می‌کنند.

بسیاری از زنان روستایی در جستجوی زمین‌های حاصلخیز و بهبود شرایط زندگی خود و خانواده مهاجرت می‌کنند، اما مهاجرت می‌تواند باعث افزایش انزوا و رانده شدن آنان به حاشیه شود. برخی دیگر از این زنان نیز در پی مهاجرت مردان خانواده در جستجوی کار و فرصت‌های شغلی، نادیده انگاشته می‌شوند. هر دو گروه به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر بحث‌ها و مناظره‌های مربوط به مهاجرت و توسعه به حمایت مجامع بین‌المللی نیاز دارند.

ایجاد تغییر هرچند ساده در سیاست‌ها می‌تواند به سود زنان روستایی شود و به سازگاری آنان با تغییرات اقلیمی کمک کند. به‌عنوان مثال، قانونمند کردن نظام پرداخت و کاهش هزینه نقل و انتقال پول، توان اقتصادی زنان روستایی را افزایش داده و به مقاومت خانواده و اجتماعات آنان کمک می‌کند. در این راستا، دسترسی به آموزش و کسب اطلاع از فناوری و روش‌های کشاورزی منعطف در برابر تغییرات اقلیمی، اهمیت بسیار دارد، اما در بیشتر موارد، پرداختن به این مسائل، مردانه انگاشته شده و زنان از منافع چنین روش‌هایی محروم می‌شوند."

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید