Iranian Agriculture News Agency

مدیر روابط بین‌الملل مؤسسه بین‌المللی تحقیقات گیاهی و مناطق نیمه خشک گرمسیری (ایکریسات) عنوان کرد:

اهمیت معرفی کاشت و استفاده از ارزن و سورگوم به جامعه و کشاورزان / مزیت های اقتصادی و ارزش غذایی و زیست محیطی ارزن و سورگوم

مدیر روابط بین‌الملل مؤسسه بین‌المللی تحقیقات گیاهی و مناطق نیمه خشک گرمسیری (ایکریسات) گفت: درایران پتانسیل بالقوه ای در زمینه همکاری های کشاورزی در زمینه محصولات مناطق نیمه خشک و گرمسیری مانند اَرزن و سُورگوم وجود دارد.

اهمیت معرفی کاشت و استفاده از ارزن و سورگوم به جامعه و کشاورزان / مزیت های اقتصادی و ارزش غذایی و زیست محیطی ارزن و سورگوم
مدیر روابط بین‌الملل مؤسسه بین‌المللی تحقیقات گیاهی و مناطق نیمه خشک گرمسیری (ایکریسات) گفت: درایران پتانسیل بالقوه ای در زمینه همکاری های کشاورزی در زمینه محصولات مناطق نیمه خشک و گرمسیری مانند اَرزن و سُورگوم وجود دارد.

به گزارش ایانا از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، جوانا کانه پوتاکا مدیر روابط بین‌المللی بازاریابی، استراتژیک مؤسسه بین المللی تحقیقات گیاهی و مناطق نیمه خشک گرمسیری درخصوص فعالیت های تحقیقاتی در ایران و اهداف تحقیقات در حوزه مناطق نیمه خشک و گرمسیری از سوی ایکریسات اظهار داشت: ما تحقیق را صرفاً برای تحقیق انجام نمی دهیم، ما در زمینه تحقیقات کشاورزی کار می کنیم تا دستاوردهایی داشته باشیم و از طرفی مطمئن شویم که این دستاوردهای تحقیقاتی به دست کشاورزان برسد و کشاورزان و خانواده آنان در جهت بهبود وضعیت خود از آن بهره ببرند. از زمانی که تحقیقات روی گیاه برای تولید ارقام زراعی مناسب شروع می شود، برای بهبود شرایط کشاورز تمام مراحل به دقت مورد توجه قرار می گیرد و تا زمانی که محصول تولید و جامعه از آن بهره مند شود، این دقت ها ادامه دارد. ما پتانسیل خیلی زیاد و بالقوه ای را در ایران در زمینه همکاری های کشاورزی دیده ایم، نه تنها در بحث علمی و تحقیقات کشاورزی بلکه حتی در بازار برای به بازار رساندن محصولات جدیدی که به سلامت مصرف کننده کمک می کند و می تواند باعث بهبود وضعیت زندگی کشاورزان شود .

وی با اشاره به شرائط تولید محصولات مختلف ازجمله اَرزن و سُورگوم در ایران افزود: درحالی که در اکثرکشورها از اَرزن و سُورگوم به عنوان مواد غذایی استفاده می کنند؛ اما در رژیم غذایی ایران این محصولات جایگاهی ندارد و صرفاً برای دام ها و یا طیور مورد استفاده قرار می گیرد. باید توجه داشت که ارزن خیلی می تواند به سلامت مصرف کننده کمک کند و همچنین اشتغال زایی زیادی هم دارد و در بازار هم دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است. درضمن این محصولات به گیاهان هوشمند نیز معروف هستند و خصوصیات برجسته ای دارند، بخصوص از نظر موادغذایی .

مدیر روابط بین‌الملل مؤسسه بین‌المللی تحقیقات گیاهی و مناطق نیمه خشک گرمسیری (ایکریسات) با اشاره به مزیت های اقتصادی و ارزش غذایی و زیست محیطی ارزن و سورگوم بیان داشت: ارزن و سورگوم دارای ترکیبات خیلی بالایی هستند. بخصوص میکرونیرترویین، دارای انرژی و کالری بسیار بالا و خوبی برای کودکان و بانوان شیرده است. این گیاهان به دلیل نیازبسیار کمی که به آب دارند، برای محیط زیست هم بسیار مناسب هستند. علاوه بر این که بر محیط زیست اثرات مخرب بسیار کمی دارند، بلکه در جذب کربن و گرم شدن زمین اثرات کمتری خواهند داشت. برای کشاورزان ازجمله از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است. همچنین به خانواده کشاورز کمک می کند تا در شرائط سخت محیطی بتواند تولید داشته باشد و بتواند از آن فرآورده های جانبی تولید کند. برای مثال کشاورزی که ارزن تولید می کند، می تواند آن را ارزان تر بفروشد ولی اگر تبدیل به فرآورده های دیگری شود، برایش ارزش افزوده بسیار زیادی خواهد داشت و می‌تواند در بازار درآمد بیشتری داشته باشد .

کانه پوتاکا با اشاره به اهمیت و میزان ارزش غذایی ارزن و سورگوم یادآور شد: در بازارهای اروپایی و یا آمریکایی چون سلامت افراد بسیار مهم است، ما اهمیت اینها را که در سلامت انسان برای مادران شیر ده و نوزادان در حال رشد، نوجوانان در حال بلوغ و کسانی که از بیماری های مختلف رنج می برند، مثلاً از کلسترول بالا و یا دیابت ناراحت هستند، اطلاع رسانی می کنیم؛ چرا که در سلامت آنها بسیار مفید است. ما به آنها نشان می دهیم به جای اینکه دارو مصرف کنند، از این غذاها نهایت استفاده را ببرند. بنابراین بحث حفظ سلامتی در ارزش غذایی بسیار مهم است و این کاری است که ما برای سلامتی می توانیم در بازار انجام دهیم. ممکن است کسی نداند ارزن انگشتی سه برابر شیر کلسیوم دارد و خیلی از کشاورزان وقتی آن را برای صبحانه استفاده کنند، هم کلسیم مورد نیاز بدن و هم مواد غذایی شان را تأمین می کند.
وی خاطرنشان ساخت: نوع دیگری از ارزن وجود دارد که عناصر غذایی مثل آهن و روی در آن بسیار بالا است و نیازی به مکمل های غذایی ندارد. اینها مطالبی است که ما باید به جامعه ارائه کنیم. مثلاً در آلمان آب سیب و گلابی با آب ارزن مرواریدی ارائه می شود و خیلی فرآورده های دیگر در بازار است که مردم به آن علاقه داشته و از آن استفاده می‌کنند. ارزن و سورگوم و یک سری حبوبات دیگر هم دارای خصوصیات و ارزش غذایی بسیاربالایی هستند که آنها درجایگاه غذاهای اسمارت فود یا هوشمند به خاطر خصوصیات برتری که دارند، قرارمی گیرند. غذاهای هوشمند از نظر تغذیه ای ارزش غذایی بالاتری نسبت به گندم، برنج و ذرت دارند. در مقایسه ارزن با برنج، برنج موادی دارد که در برخی از افراد دیابت را تشدید می کند. از نظر زیست محیطی هم نظر به شرائط سخت محیطی، این گیاهان بیشتر متحمل و مقاوم به آفات و بیماری ها هستند، بنابراین از سموم شیمایی بسیارکمتری استفاده خواهد شد؛ زیرا نیاز غذایی کمتری به آب دارند و با محصولات دیگر مانند برنج و ذرت قابل مقایسه نیستند؛ چون از ذرت سه برابر و از برنج 10 برابر کمتر آب می خواهد.
مدیر روابط بین‌الملل مؤسسه بین‌المللی تحقیقات گیاهی و مناطق نیمه خشک گرمسیری (ایکریسات) : گفت ایکریسات 45 سال است تأسیس شده است و در تمام این مدت در زمینه منطقه نیمه خشک گرمسیری فعالیت های علمی و تحقیقاتی صورت می گیرد. الان حرکت جهانی گسترده ای در دنیا شروع شده که دارند می روند به سمت این غذاها به عنوان غذاهای سودمند با ارزش تغذیه ای بالا که برای محیط زیست مفید است و این یک حرکت جهانی است، هرچند هنوز در مراحل اولیه هستیم؛ اما لازم است ضرورت و اهمیت کاشت و استفاده از ارزن و سورگوم به جامعه و کشاورزان معرفی شود .
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید