Iranian Agriculture News Agency

رئیس دانشگاه تهران هشدار داد:

جنگل‌های ایران در حال تبدیل شدن به بیابان هستند/ یک میلیون هکتار به بیابان‌ها افزوده شد

در اثر استفاده نادرست از منابع طبیعی، نه‌تنها مراتع، بلکه بسیاری از جنگل‌های کشور در حال تبدیل شدن به بیابان هستند.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس دانشگاه تهران ظهر امروز در برگزاری اولین همایش تخصصی بیابان که به مناسبت روز جهانی بیابان در محل پردیس کشاورزی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: یکی از موضوعات مهمی که هم‌اکنون دنیا از آن رنج می‌برد، مسئله بیابان‌زایی است که مسئولان مربوطه باید به این معضل توجه ویژه داشته باشند. سالانه یک میلیون هکتار به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود که این هشدار جدی برای مسئولان است.

فرهاد رهبر افزود: حدود یک‌سوم کره زمین خشک و بیابانی است که این میزان در کشور ایران به دوم سوم از مساحت کل می‌رسد، با توجه به این آمار به طور طبیعی در ایران این مشکل حادتر است.

سالانه یک میلیون هکتار به بیابان‌های کشور افزوده می‌شود

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این بخش نه‌تنها از ظرفیت بیابان‌های موجود استفاده چندانی نمی‌شود، بلکه روزبه‌روز به وسعت بیابان‌ها افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون وجود ریزگردها در کشور به‌عنوان یک مسئله جدی مطرح است که با توجه به روند رو به رشد بیابان‌ها، در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد تولید و افزایش ریزگردها در کشور خواهیم بود.

هشدار جدی برای افزایش بیابان‌ها در کشور

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: در اثر استفاده نادرست از منابع طبیعی، نه‌تنها مراتع، بلکه بسیاری از جنگل‌های کشور در حال تبدیل شدن به بیابان هستند.

رهبر یادآور شد: بر اساس مطالعات علمی، اکثر عناصر جدول مندلیف و گونه‌های مختلف گیاهی مفید در بیابان‌های ایران وجود دارد که می‌توان از آنها بهره برداری اقتصادی مطلوبی داشت اما هم‌اکنون از بیابان‌ها به‌عنوان چراگاه‌های فصلی برای پرورش دام استفاده می‌شود که این اقدام غیرحرفه‌ای و غیراقتصادی است.

برخی مسئولان خوابند!

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی از مسئولان در حوزه غیرتخصصی در حال فعالیت هستند، تأکید کرد: در واقع برخی از مدیران هیچ اطلاعی از حوزه کاری خود ندارند که این باعث افزایش مشکلات در بخش‌های تخصصی کشور می‌شود.

وی اظهار داشت: در این زمینه این‌گونه مدیران نه‌تنها نمی‌توانند مشکلات را حل و رفع کنند، بلکه به گسترش این مشکلات دامن می‌زنند.

بیابان پتانسیل‌های مثبت فراوانی دارد

رهبر بر برنامه‌ریزی برای چگونگی بهره‌برداری از پتانسیل‌های مثبت بیابان تأکید و گفت: اگر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بیابان‌ها به‌خوبی بهره‌برداری شود، می‌تواند بسیار نافع باشد، باید پیکره این موجود زنده که در نتیجه دخالت‌های بی‌رویه انسان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است را حفظ کنیم.

وی بر لزوم حمایت مسئولان از افرادی که دلسوزانه برای حفظ محیط زیست تلاش می‌کنند، تأکید کرد و افزود: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود تا آگاهی مردم نسبت به این معضل بزرگ در جهت ارتقای مشارکت‌های مردمی افزایش یابد./

خبرنگار: مهشید رضایی

V-910327-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید