Iranian Agriculture News Agency

روز جهانی زنان روستایی هر ساله حول چه محورهایی درکشورها برگزار می شود

زنان روستایی، عوامل مبارزه با فقر، گرسنگی و تغییرات آب و هوایی اند/ فرصت ها و چالش های برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران روستایی

سازمان ملل متحد، هر ساله در روز 15 اکتبر، روز جهانی زنان روستایی، از نقش زنان روستایی تقدیر می کند. آنان، اهمیت زنان روستایی در ارتقاء کشاورزی و توسعه روستایی در سراسر جهان را به رسمیت می شناسند.

زنان روستایی، عوامل مبارزه با فقر، گرسنگی و تغییرات آب و هوایی اند/ فرصت ها و چالش های برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران روستایی

سازمان ملل متحد، هر ساله در روز 15 اکتبر، روز جهانی زنان روستایی، از نقش زنان روستایی تقدیر می کند. آنان، اهمیت زنان روستایی در ارتقاء کشاورزی و توسعه روستایی در سراسر جهان را به رسمیت می شناسند.

به گزارش ایانا از سایت "تایم اند دیت"، بسیاری از مردم، سازمان های دولتی، گروه های مختلف جوامع و انجمن های غیردولتی؛ روز 15 اکتبر هر سال را به مناسب روز جهانی زنان روستایی جشن می گیرند. رادیو، تلویزیون، رسانه های چاپی و اینترنتی، اشکال خاصی را منتشر می کنند تا این روز را در سراسر دنیا ترویج دهند. بحث های گروهی، مقالات پژوهشی و همایش هایی ارائه می شود که نقش زنان روستایی در جوامع را، به ویژه در زمینه بهبود اقتصادی و توسعه کشاورزی، بررسی و تحلیل کند.

دیگر فعالیت ها و رویدادهایی که برای ارتقاء این روز برگزار می شود عبارتند از :

· برنامه های تبادل جهانی برای زنان در کشاورزی؛

· راه اندازی پروژه های جمع آوری کمک های مالی برای زنان روستایی؛

· نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی که مشارکت زنان روستایی در جوامعشان را نشان می دهد؛

· جلسات راهبردی برای ارائه مسائل مرتبط با موضوعاتی مانند تقویت نقش زنان کشاورز برای سیاستگزاران.

برخی رهبران جهانی، با الهام از ابتکار عملی در گذشته مبنی بر اعلام روز 15 اکتبر به عنوان روز جهانی زنان روستایی، تمرکز ویژه ای بر نقش زنان روستایی در کشورهایشان می کنند.

روز جهانی زنان روستایی 2017:

امسال، روز جهانی زنان روستایی بر موضوع "فرصت ها و چالش های برابری جنسیتی برای کشاورزی انعطاف پذیر در برابر شرایط آب و هوایی و توانمندسازی زنان و دختران روستایی" متمرکز شده است.

فومزیل ملامبو نکوکا (Phumzile Mlambo-Ngcuka) ، مدیر اجرایی زنان در سازمان ملل متحد، در بیانیه امسال به مناسب این روز؛ اهمیت زیرساخت های فیزیکی و اجتماعی در توانمندسازی زنان روستایی را برای مشارکت پایدار در تولیدات کشاورزی انعطاف پذیر در برابر شرایط آب و هوایی، فرآوری، حمل و نقل و بازاریابی برجسته کرد.

پیشینه:

اولین روز جهانی زنان روستایی در 15 اکتبر سال 2008 اعلام شد. این روز، نقش زنان روستایی از جمله زنان بومی را در ارتقاء کشاورزی و توسعه روستایی، بهبود امنیت غذایی و کاهش فقر در مناطق روستایی به رسمیت می شناسد.

ایده تقدیر از زنان روستایی در روزی خاص، در چهارمین کنفرانس جهانی زنان در شهر پکن چین در سال 1995 مطرح شد. در آنجا پیشنهاد شد که 15 اکتبر هر سال، به عنوان روز جهانی زنان روستایی گرامی داشته شود، زیرا یک روز قبل از روز جهانی غذاست و نقش زنان روستایی در تولید مواد غذایی و امنیت غذایی را برجسته می کند. مردم، در دهه های گذشته و قبل از اعلام رسمی سازمان ملل متحد نیز چنین روزی را در سراسر جهان جشن می گرفتند.

نمادها:

تصاویر زنان روستایی از نقاط مختلف جهان در اشکال مختلف خبری و موارد تبلیغاتی شامل پوسترها، جزوه ها، خبرنامه ها و دیگر نشریات روز جهانی زنان روستایی نشان داده شده است.

همچنین، لوگوی سازمان ملل نیز به نوعی با زمینه های تبلیغاتی و بازاریابی این رویداد آمیخته است. این ویژگی ها، طرحی از نقشه جهان (بدون قطب جنوب) در مرکز قطب شمال است که با شاخه های زیتون محصور شده است. شاخه های زیتون نماد صلح و نقشه جهان، نشان دهنده تمامی مردم جهان است. این نقش سیاه در یک زمینه سفید برجسته شده است.

زنان روستایی، عوامل مبارزه با فقر، گرسنگی و تغییرات آب و هوایی اند.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید